• MissNastrax

Knäppa grannar - din story!

Nästan alla har vi haft knäppa grannar, folk som anser att ens gård är allmän lekplats för sina barn, att din pool är för dem att nyttja när bäst dem vill, någon som lånar saker från dig utan att kolla om det är okej eller någon granntant som spionerar och berättat för hela byggden att du har en affär på sidan av äktenskapet för hon såg en okänd man krama dig i dörren (som kan varit din släkting som sällan är på besök.

Jag vill höra era storys!

• Svar på tråden Knäppa grannar - din story!
  • EnAnonumius

Hade en mysko granne.

Detta hände för några år sedan.
    Jag bor i hyresrätt och vi har en gemensam tvättstuga på gården.
    Jag hade hittat en förlovningsring i tvättstugan. Så jag satte upp en lapp och skrev..

"Upphittad förlovningsring återfås mot beskrivning
    Ring <mitt förnamn> på telefonnummer XXXX-XXXXXX".

Efteråt hade jag en granne som ringde flera gånger och gjorde felanmälningar på tvättstugan och frågade när reparationerna kunde vara klara. Jag försökte säga åt honom att jag har inte hand om felanmälningar utan att jag har hittat en förlovningsring som jag ville lämna tillbaka till ägaren vilket står på lappen med. Han vägrade att lyssna och ringde ändå och gjorde felanmälningar och krävde att få besked om när reparationerna var klara.
    Till slut var jag tvungen att blocka hans nummer (tack och lov för smartphones). Jag och min dåvarande man,hade skit kul åt detta efterhand.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fru Ve

Vi bodde i lgh förut och i trapphuset bredvid bodde ett par där båda hade lätt förståndshandikapp. De hade högjutt sex varje natt och kvinnan skrek som typ Ronja Rövardotters "vårskrik". Vi klagade till hyresvärden som tyckte det var jättepinsamt att gå och prata med dem, han fick gå dit flera gånger. Detta var faktiskt väldigt jobbigt för oss när kvinnan skrek, för vi hade en kolikbebis och när han väl sov blev vi väcka av denna granne istället!

• Fru Ve
    Anonym (Knullgrannarna och knulltanten) skrev 2017-04-23 23:35:50 följande:

I trappuppgången där jag bodde fanns en arg tant som klagade på minsta ljud. Hon ringde på dörren för att man såg på tv, gick i golvet, spolade i toaletten efter klockan 19, osv. Hon hittade på egna regler, gnällde hela tiden,ringde störningsjouren osv. Riktigt jobbig kärring.

Men så flyttade det in ett ungt par i uppgången och de var väl väldigt nykära eller något, men de höll på som kaniner och ibland högljutt (henne). På eftermiddagarna och helgerna främst (inte nätterna).

Arga tanten var jättearg men dessa unga tu struntade fullständigt i henne. Så på eftermiddagarna hördes dels deras knullande, men även arga tanten som stod utanför deras dörr, ringde på dörrklockan och bultade (utan de öppnade) tanten skrek och skrek "Sluta knulla!" "Sluuuuuta Knulla!!!" "Sluta knulla" helt hysteriskt. Så nu var det inte bara knullljuden, utan även tantens arga skrikande och bankande om att de skulle: "Sluta knulla!" man hörde på eftermiddagarna.

Tanten var helt knäckt, försökte med namninsamlingar (som ingen skrev på), arga lappar, ville vräka dem osv. Det slutade med att tanten fick flytta istället för att de motanmälde henne när hon spelat in dem med videokamera utanför fönstret när de knullade.  

Haha så hysteriskt kul!!!
  • Anonym (Läskigt..)

Vi bor i lägenheten över ett par där kvinnan uppenbarligen har psykiska problem.. Några gånger om året får hon spelet och står utanför hyreshuset, mitt i centrala stan, och vrålar om våldtäktsmän, överfall, polis som inte tror henne osv. Hon är helt väck och går inte prata med, ögonen är liksom helt avstängda när hon börjar så här. Ser helt galen ut.

Stämmer det hon säger så är det riktigt synd om henne, men en situation där vi möttes vart lite för mycket för mig.

Huset vi bor i är gammalt, har en väldigt liten hiss, en sån med grind. Jag jobbar min sista dag på jobbet innan jag ska hem och vänta på att vår bebis ska komma, är alltså drygt 8 månader gravid.

När jag kommer hem ser jag henne gå fram och tillbaka längst gatan och skrika... kul! Men jag tror att jag hinner in innan hon är framme vid porten. Men nej, sån tur har jag inte.

Som vanligt skriket hon om överfall, våldtäkt och att gärningsmannen var i affären med henne så hon fått honom på film/bild. Nu jävlar ska polisen få tag på dem! Kvinnan brukar normalt sett inte åka hiss men självklart klämmer hon sig in med mig. Min stora mage når nästan fram till henne när hon står framför grinden i den här lilla lilla hissen. Vänd mot mig så fortsätter hon sitt yrande och plötsligt spänner hon ögonen i mig och och säger "jag var gravid när de våldtog mig, de slet mitt ofödda barn ur mig".

Oookej, jag höll mer eller mindre andan tills hon kliver ur hissen på sin våning. Jag åker upp en våning till och väl innanför dörren började jag tjuta.. Hon var så läskig och det kändes som vad som helst skulle kunna hända.

Maken blev vansinnig men jag bad honom att inte gå ned, skulle inte gå att prata med henne.. Så vi kontaktade hyresvärden som dokumenterade; men det är ju en process att försöka bli av med en hyresgäst.

• molly50
    Anonym (Läskigt..) skrev 2017-04-24 14:23:17 följande:

Vi bor i lägenheten över ett par där kvinnan uppenbarligen har psykiska problem.. Några gånger om året får hon spelet och står utanför hyreshuset, mitt i centrala stan, och vrålar om våldtäktsmän, överfall, polis som inte tror henne osv. Hon är helt väck och går inte prata med, ögonen är liksom helt avstängda när hon börjar så här. Ser helt galen ut.

Stämmer det hon säger så är det riktigt synd om henne, men en situation där vi möttes vart lite för mycket för mig.

Huset vi bor i är gammalt, har en väldigt liten hiss, en sån med grind. Jag jobbar min sista dag på jobbet innan jag ska hem och vänta på att vår bebis ska komma, är alltså drygt 8 månader gravid.

När jag kommer hem ser jag henne gå fram och tillbaka längst gatan och skrika... kul! Men jag tror att jag hinner in innan hon är framme vid porten. Men nej, sån tur har jag inte.

Som vanligt skriket hon om överfall, våldtäkt och att gärningsmannen var i affären med henne så hon fått honom på film/bild. Nu jävlar ska polisen få tag på dem! Kvinnan brukar normalt sett inte åka hiss men självklart klämmer hon sig in med mig. Min stora mage når nästan fram till henne när hon står framför grinden i den här lilla lilla hissen. Vänd mot mig så fortsätter hon sitt yrande och plötsligt spänner hon ögonen i mig och och säger "jag var gravid när de våldtog mig, de slet mitt ofödda barn ur mig".

Oookej, jag höll mer eller mindre andan tills hon kliver ur hissen på sin våning. Jag åker upp en våning till och väl innanför dörren började jag tjuta.. Hon var så läskig och det kändes som vad som helst skulle kunna hända.

Maken blev vansinnig men jag bad honom att inte gå ned, skulle inte gå att prata med henne.. Så vi kontaktade hyresvärden som dokumenterade; men det är ju en process att försöka bli av med en hyresgäst.

Fy så läskigt!
    Jag hade en granne som påstod bestämt att det spökade på området vi bodde i.
    Bl a i min lägenhet och i tvättstugan.
    Hon var en i övrigt trevlig dam och kom hem till mig en dag och vi drack lite kaffe.
    Och då började hon återigen med pratat om spökerierna och ja,det hände en hel del konstiga saker medans hon var där så jag blev rejält skrämd och kunde knappt sova den natten.
    Sen kom hon och ringde på flera gånger och bad att få låna pengar till att handla mat osv.
    Vilket jag inte lånade ut.
    Då blev hon nästan sur när hon såg att jag sedan hade handlat åt mig själv.
    Jag insåg sedan att den kvinnan nog inte hade alla koppar i skåpet ändå.
    Carpe Diem
  • nevermind

Farmors granne knackade på när farmor var nyinflyttad, bara för att tala om att tanten som bodde där innan dog i lägenheten.

• Anonym (Läskigt..)
    molly50 skrev 2017-04-24 16:19:38 följande:

Fy så läskigt!

Jag hade en granne som påstod bestämt att det spökade på området vi bodde i.

Bl a i min lägenhet och i tvättstugan.

Hon var en i övrigt trevlig dam och kom hem till mig en dag och vi drack lite kaffe.

Och då började hon återigen med pratat om spökerierna och ja,det hände en hel del konstiga saker medans hon var där så jag blev rejält skrämd och kunde knappt sova den natten.

Sen kom hon och ringde på flera gånger och bad att få låna pengar till att handla mat osv.

Vilket jag inte lånade ut.

Då blev hon nästan sur när hon såg att jag sedan hade handlat åt mig själv.

Jag insåg sedan att den kvinnan nog inte hade alla koppar i skåpet ändå.

Men fy, då skulle inte jag heller kunna sova!
  • nnnnnnnn

Bodde i en lägenhet som låg ovanpå den gemensamma tvättstugan. Trots generösa öppettider (8-21) och massor med maskiner/torktumlare mm så var det ändå nyinflyttade som tvättade på nätterna. Jag gick ner och sa till dem kl 02.30 eller liknande tid, men de svarade bara: "man får lov att tvätta på nätterna!"
    Bad dem läsa kontraktet och boka sig som alla andra, på de dagtider man får tvätta. Men nähä, det hjälpte inte. De tvättade några nätter senare.
    Vaknade såklart av centrifugen from hell och gick ner igen. Påpekade att de fortfarande inte fick tvätta på nätterna, för att man får inte göra sådant som stör eller låter mycket efter kl 22 och därför stänger tvättstugan kl 21...
    Men de hävdade att man visst får tvätta på nätterna  -  men man behöver inte boka, det är "först till kvarn" som gäller efter kl. 21.

Tog det med hyresvärden som tog upp det med dem. Då började de boka tvättstugan väldigt mycket istället...

(med väldigt mycket menar jag ca 20-30 timmar i veckan)

• molly50
    Anonym (Läskigt..) skrev 2017-04-24 18:11:55 följande:
    Men fy, då skulle inte jag heller kunna sova!
    Nej,det var riktigt obehagligt.
    Jag vågade inte släppa in den kvinnan igen.
    Även om hon kom och ringde på flera gånger.
    Carpe Diem
  • nevermind
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 18:31:47 följande:

Bodde i en lägenhet som låg ovanpå den gemensamma tvättstugan. Trots generösa öppettider (8-21) och massor med maskiner/torktumlare mm så var det ändå nyinflyttade som tvättade på nätterna. Jag gick ner och sa till dem kl 02.30 eller liknande tid, men de svarade bara: "man får lov att tvätta på nätterna!"
    Bad dem läsa kontraktet och boka sig som alla andra, på de dagtider man får tvätta. Men nähä, det hjälpte inte. De tvättade några nätter senare.
    Vaknade såklart av centrifugen from hell och gick ner igen. Påpekade att de fortfarande inte fick tvätta på nätterna, för att man får inte göra sådant som stör eller låter mycket efter kl 22 och därför stänger tvättstugan kl 21...
    Men de hävdade att man visst får tvätta på nätterna  -  men man behöver inte boka, det är "först till kvarn" som gäller efter kl. 21.

Tog det med hyresvärden som tog upp det med dem. Då började de boka tvättstugan väldigt mycket istället...

(med väldigt mycket menar jag ca 20-30 timmar i veckan)

Kan man ens göra det..?
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!