• MissNastrax

Knäppa grannar - din story!

Nästan alla har vi haft knäppa grannar, folk som anser att ens gård är allmän lekplats för sina barn, att din pool är för dem att nyttja när bäst dem vill, någon som lånar saker från dig utan att kolla om det är okej eller någon granntant som spionerar och berättat för hela byggden att du har en affär på sidan av äktenskapet för hon såg en okänd man krama dig i dörren (som kan varit din släkting som sällan är på besök.

Jag vill höra era storys!

• Svar på tråden Knäppa grannar - din story!
  • Anonym (Val)

Man tror att det är lugnt på landet, men ena grannen övar skytte tidigt på helgmånnarna. Ganska påfrestande.

• ventilera mera

På tal om att dunka så skulle jag nästan önska att mina grannar sexade lös emellanåt istället för den ständigt närvarande påminnelsen att de redan gjort det - som hoppar jämfota ovanför oss ungefär hälften av tiden och resten av tiden skriker som en stucken gris. Att en treåring kan föra så mycket liv kunde jag, som dessutom är tvåbarnsmamma själv, inte ens föreställa mig. De har dessutom en bebis också som väcks av treåringen och då börjar skrika.

Kolik först. Trodde vi. Men sen har det bara fortsatt. Det hoppas alla tider på dygnet, det springs fram och tillbaka, det skriks och gapas och föräldrarna UPPMUNTRAR dessutom ungens oljud genom att krypa efter - låter det som - och dunka i golvet och vråla, på skoj typ.

När de var på kolikstadiet så frågade de om vi blev störda och bad om ursäkt för det och vi svarade ärligt att det hördes väldigt väl men att vi förstod att de hade det jobbigt och så var det med det. Nu har vi sagt till att det fortfarande hörs väl och att vi skulle uppskatta om hoppandet och springandet inte behöver ske när normala människor sover, men inget händer.

Är spyless på dem och önskar att de raderades från jordens yta....

• nevermind
    ventilera mera skrev 2017-06-28 08:34:18 följande:

På tal om att dunka så skulle jag nästan önska att mina grannar sexade lös emellanåt istället för den ständigt närvarande påminnelsen att de redan gjort det - som hoppar jämfota ovanför oss ungefär hälften av tiden och resten av tiden skriker som en stucken gris. Att en treåring kan föra så mycket liv kunde jag, som dessutom är tvåbarnsmamma själv, inte ens föreställa mig. De har dessutom en bebis också som väcks av treåringen och då börjar skrika.

Kolik först. Trodde vi. Men sen har det bara fortsatt. Det hoppas alla tider på dygnet, det springs fram och tillbaka, det skriks och gapas och föräldrarna UPPMUNTRAR dessutom ungens oljud genom att krypa efter - låter det som - och dunka i golvet och vråla, på skoj typ.

När de var på kolikstadiet så frågade de om vi blev störda och bad om ursäkt för det och vi svarade ärligt att det hördes väldigt väl men att vi förstod att de hade det jobbigt och så var det med det. Nu har vi sagt till att det fortfarande hörs väl och att vi skulle uppskatta om hoppandet och springandet inte behöver ske när normala människor sover, men inget händer.

Är spyless på dem och önskar att de raderades från jordens yta....

Prata med värden eller styrelsen?
  • molly11

Har en granne som kom ut och gapade om at vi var respektlösa då vi klippte föreningens gräsmattor när vi borde förstått att han sov. Klockan var då 15,00 på dagen.

• nevermind
    molly11 skrev 2017-06-28 09:25:10 följande:

Har en granne som kom ut och gapade om at vi var respektlösa då vi klippte föreningens gräsmattor när vi borde förstått att han sov. Klockan var då 15,00 på dagen.

Jobbar natt kanske?
  • ventilera mera
    nevermind skrev 2017-06-28 09:05:44 följande:
    Prata med värden eller styrelsen?
    Det är en bostadsrätt så det är styrelsen. Vi har pratat med dem och fått till svar att "Jaaa... men det är ju så med barn, då får man tåla lite ljud... prata med dem själva, det blir ju så tokigt om man anmäler varandra hit och dit." 
    De tycker alltså helt enkelt att man ska sköta saker själv. Det finns inte ens en störningsjour då det förmodligen inte behövts tidigare. 80% av de som bor här är pensionärer som bott här sedan dag 1 och lägenheterna har stigit så mycket i värde att det inte är så många yngre som har råd att köpa ens en etta så det är inte så många "störningsmoment" som flyttar in heller.
  • molly11
    nevermind skrev 2017-06-28 13:16:05 följande:
    Jobbar natt kanske?
    Nej han jobbar inte natt men det hade kvittat om han nu gjorde det! Han är bara en partyprisse som sitter uppe sent om nätterna.

• nevermind
    ventilera mera skrev 2017-06-28 13:26:43 följande:
    Det är en bostadsrätt så det är styrelsen. Vi har pratat med dem och fått till svar att "Jaaa... men det är ju så med barn, då får man tåla lite ljud... prata med dem själva, det blir ju så tokigt om man anmäler varandra hit och dit." 
    De tycker alltså helt enkelt att man ska sköta saker själv. Det finns inte ens en störningsjour då det förmodligen inte behövts tidigare. 80% av de som bor här är pensionärer som bott här sedan dag 1 och lägenheterna har stigit så mycket i värde att det inte är så många yngre som har råd att köpa ens en etta så det är inte så många "störningsmoment" som flyttar in heller.
    Då får ni väl väsnas tillbaka mitt i natten då. Inte mycket annat att göra.
  • Anonym (Jo)

Ha, ha, många skratt blir det.

• nevermind
    Anonym (Jo) skrev 2017-06-28 17:21:02 följande:

Ha, ha, många skratt blir det.

Ja! Underbar tråd!
  • Anonym (Fundersam granne)

Jag hade en granne som bodde under mig som varje kväll kl 7-8 skulle hålla på med ngt som lät som en mortel. Funderade först på om det var ett par som hade sex men det lät inte som det då jag hade grannar som hade ett passionerat förhållande bredvid att jämföra med haha. De grannarna kunde i ena stunden slänga grejer och skrika/skälla på varandra (tror killen var misstänkt att för att va otrogen vad jag kunde höra) och andra stunden ha intensivt sex. Men om någon har något förslag på vad det kunde ha varit som grannen under höll på med? Jag och mina vänner har spekulerat mycket.

• Anonym (Man)
    Anonym (Fundersam granne) skrev 2017-06-28 18:50:33 följande:

Jag hade en granne som bodde under mig som varje kväll kl 7-8 skulle hålla på med ngt som lät som en mortel. Funderade först på om det var ett par som hade sex men det lät inte som det då jag hade grannar som hade ett passionerat förhållande bredvid att jämföra med haha. De grannarna kunde i ena stunden slänga grejer och skrika/skälla på varandra (tror killen var misstänkt att för att va otrogen vad jag kunde höra) och andra stunden ha intensivt sex. Men om någon har något förslag på vad det kunde ha varit som grannen under höll på med? Jag och mina vänner har spekulerat mycket.

Malde kaffe kanske? Innan barnen kom hade jag tid att stå o handmala kaffe till morgondagen efter... brukade alltid göra det på kvällen, efter att mat o disk o sådant var avklarat.
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (...) skrev 2017-06-22 14:17:10 följande:

Jag bodde i Stockholmsförorten Husby i 10 månader. Förutom att det var 4 anlagda bränder i huset, folk sköt fyrverkerier från balkongerna, handlade droger i trapphuset, lät bli att anmäla stopp i rören så att det blev översvämning på flera våningar, rökte gräs i trappan, lyssnade på hög musik dygnet runt, var det dessutom inbrott där dörrarna bröts upp 3 ggr. Det kändes som att bo i en jävla krigshärd. Inte en enda granne verkade passa in i ett civiliserat samhälle.

Låt mig gissa, Oslogatan, norgegatan, nidarosgatan hyresrättsområdet i alla fall.
  • Anonym (HW)

Vi bodde på högsta våningen i ett trevåningshus. Under oss bodde en familje med väldigt många barn och som var nyinflyttade när detta hände.

En kväll, ca kl 22, plingade det på vår dörr. Jag öppnade och där står pappan och några av hans barn. I handen håller han en repstege och en leksaksgunga i plast.

Han frågar oss om han kan få fira ner en av sina dörrar genom vår balkong på gungan till deras balkong under så att hon i sin tur kan slå sönder fönsterrutan och ta sig in i lägenheten. Ska tilläggas att det var ca 20 meter ner till marken från vår balkong. Huset var i sutteräng och det var en bergssluttning precis nedanför vårt hus.

Hans dotter var ca 6 år då.

Va sa så klart nej, men då föreslog han att hans son skulle klättra ner på repstegen istället och slå sönder fönstret. Hans son var då ca 4 år.

Vi sa så klart nej denna gång också. Sen föreslog han att jag och min sambo skulle fira ner honom på gungan. Mannen var ca 1,90 och storvuxen.

Vi sa så klart nej!

Då gav han upp. Han löste det genom att ringa en låssmed men vi undrade hur rädd han var om hans barns liv och sitt eget?

• Anonym (--)

Konstiga människor det finns. Och Husby låter ju inte som nån höjdare direkt, efter vad man läser här i tråden.....

• Anonym (Agnes90)

Mina grannar är ganska pinsamma, de är en medelålders barnfamilj med små barn, ändå tror de att de är 20 år yngre än de är, vrålar, skriker och skränar, spelar hög musik sent på nätterna och super och verkar inte bry sig om sina barn. Jag brukar ogilla uttrycket White trash, men här kan jag inte hitta något annat som är passande. Har inget med pengar att göra alls utan bara beteende. Ingen annan familj i hela vårat område (som är stort) beter sig så här, det är ett lugnt område dit folk flyttar för att de vill ha det lugnt. Dessa vrålande grannar brukar ofta bjuda in både släkt och vänner som inte bor här, och tror att det är helt ok att vråla, bråka, skrika och bete sig allmänt otrevligt. 

• Anonym (Plågad granne)

Bor på Södermalm i Stockholm och hade en granne vägg i vägg med mitt sovrum i huset brevid som under ca 1 års tid var ute och festade varje helg. Inga problem med det men varje jävla fredag och lördag natt vid 4 tiden på morgonen så drog han igång efterfest hos sig. Det skrålades, gapades, spelades hög musik och värst av allt var när stolpskottet plockade fram en högst ostämd gitarr och satte igång med allsång i stämmor som ingen visste fanns. Ja ni kan ju lätt föreställa er ca 10-15 dyngfulla människor sjunga samma låt i lika många osynkade stämmor till gitarrklink av Hermodskurs art kl 4 på morgonen! Varje fredag och lördag morgon!

Om jag kunnat så skulle jag tagit den jävla gitarren och kört upp den någonstans på honom där solen inte lyser.

Tackochlov så tror jag att han blev vräkt för en dag upphörde eländet och har varit tyst sedan dess.

• Anonym (--)
    Anonym (Agnes90) skrev 2017-09-13 21:23:59 följande:

Mina grannar är ganska pinsamma, de är en medelålders barnfamilj med små barn, ändå tror de att de är 20 år yngre än de är, vrålar, skriker och skränar, spelar hög musik sent på nätterna och super och verkar inte bry sig om sina barn. Jag brukar ogilla uttrycket White trash, men här kan jag inte hitta något annat som är passande. Har inget med pengar att göra alls utan bara beteende. Ingen annan familj i hela vårat område (som är stort) beter sig så här, det är ett lugnt område dit folk flyttar för att de vill ha det lugnt. Dessa vrålande grannar brukar ofta bjuda in både släkt och vänner som inte bor här, och tror att det är helt ok att vråla, bråka, skrika och bete sig allmänt otrevligt. 

Har ni anmält dom till störningsjouren?
  • Anonym (Granne nr 2)

Gammal tråd - kul dock!

Hos mig är det nog jag som är den knäppa. ????

Klagar på oljud nattetid, renoveringsarbete fram till kl. 23.30, vatten som spolar 24/7, ungar som RIVER kök kl. 05.45, ungar som gör karatesparkar mot betongväggen kl. 02.30, osv.

Lugnt område i övrigt men bara i min trappuppgång är vi 4 st frånskilda föräldrar...

Jag har allierat mig med pensionärerna som också störs.

Har tack och lov styrelsen med mig. ????

Svar på tråden Knäppa grannar - din story!