• MissNastrax

Knäppa grannar - din story!

Nästan alla har vi haft knäppa grannar, folk som anser att ens gård är allmän lekplats för sina barn, att din pool är för dem att nyttja när bäst dem vill, någon som lånar saker från dig utan att kolla om det är okej eller någon granntant som spionerar och berättat för hela byggden att du har en affär på sidan av äktenskapet för hon såg en okänd man krama dig i dörren (som kan varit din släkting som sällan är på besök.

Jag vill höra era storys!

• Svar på tråden Knäppa grannar - din story!
  • Söder73

Bodde granne med en tant som spelade piano kl 5 på morgonen. När man gick dit och klagade så blånekade hon.
    Vi (och tanten) bodde precis vid en cykelväg och folk slängde en del skräp på marken när de passerade. Tanten samlade in allt skräp och la det på vår bil! De var tydligen vi som skräpade ner...

Ett annat boende, inne i stan. På ena sidan bodde en barnfamilj från Tyskland. De kunde vara ute i trädgården och de var jättetrevliga både mot varann och mot oss. Dock, så fort de gick in började de skrika åt varann på tyska! De var som om de bytte personlighet när de gick in/ut.

Vi hade stora problem med cykelstölder i vår stad. Vår granne hade hela tomten full med cyklar som han sålde, vi började ana ett samband ;)

• MeandHim

Nu bodde vi inte Riktigt grannar men min mamma hade haft inbrott på sin salong (frisör) alla hade en misstanke om vem det var. När vi sen gick förbi den misstänktas hus hade hon plötsligt bytt hårfärg till alla regnbågens färger och låg ute på gräsmattan och åt gräs... hon hade tagit något lite starkare än alvedon om man säger så :p

• Grannyra

När jag bodde i korridor var jag granne med urstereotypen av en bitter finne. Han var närmare 40, bar kniv, söp jämt och var sur. Tre gånger hade jag ett samtal med honom: en gång om alkohol, en gång om hur han lurade finska staten på studiemedel och en gång om att kvinnor borde skärpa sög och sluta gnälla för så ont gör faktiskt inte förlossningar. Sen slog han sönder köksbordet en kväll utan anledning och blev utkastad.

Första egna lägenheten låg i ett invandrarområde och under oss bodde ett par som satt ute dygnet runt på sin uteplats mars-oktober och lyssnade på vit makt-musik med en gigantisk svensk flagga draperad bakom sig. De var väl rätt harmlösa, de satt mest bara och satt, men de var uppenbart påtända och stirriga när man stötte på dem ute och bidrog knappast till någon trygghetskänsla.

Nästa lägenhet hade vi en gravt alkoholiserad granne som kom och skällde ut oss, fly förbannad, efter att vi satt upp lappar om att vi skulle ha inflyttningsfest. Vi övervägde att ställa in festen, men bara senare samma dag kom han och bad om ursäkt och undrade om vi bjöd på gratis sprit på festen (vi så nej).

Är så glad att jag bor i eget hus på landet nu, haha. Den enda grannen vi har är sambons pappa. Han är väl lite knäpp han också iofs, fast på rätt sätt ;)

• Lars Pettersson
    Anonym (Rätt in i väggen) skrev 2017-04-22 23:47:25 följande:
    Absolut! "Killen som bodde under oss 2001, han som brukade röka på balkongen". Helgalet. Förmodligen konstigaste grannen någonsin.

Jag tycker att folk kan prata med mig i stället för att smälla i dörrar och spotta.
    Juste det "prata med" - där har det brustit för DIG.
  • Ms Miato

Har haft en del rätt konstiga grannar men värsta grannen är typen som tror att bara för att han är pedant och värsta trägårdstomten... så tror han genast att alla andra måste vara det med skäller och gnäller och gormar tittar snett in på någons tomt om de har en bil eller en sak för mycket på tomten fy faro vilket psyko alltså om han inte gillade hur någon hade det om han ställde en sak ute så anmälde han till kommunen. alla hatar honom på gatan :( .

Värst var det när det flyttade in en familj som tydligen gillade bilar att meka och så han var högröd i ansiktet varje dag helt jävla sjuk han var tydligen en sådann där träningsnarkoman för han löptränar typ varje dag springer förbi varje hus kollar in i trädgårdarna så att alla har rent helt klart ett sjukt kontrollbeteende.. Nu till de som flyttade in de har skaffat 2 oljefat de har blivit ståendes på sin garage uppfart :) väntade på att de skulle ta hus i H :) det gjorde det han var framme och talade om för mig att se nu jag skall minsann anmäla dem det ser för djävligt ut hos dem, då fick jag nog och sa jag tycker du skall gå fram och säga det till dem att du har ett bortom sjukt pedantiskt sinne och kontrollbehov. frågade om han sökt hjälp för detta då blev han helt tyst sedan helt röd i ansiktet och fnös att jag  skulle nog akta mig annars skulle han minsann anmäla mig med för jag skall minsann inte sänka värdet med mitt smutsiga byk. då fick jag nog igen och bad honom fara och flyga. han har slutat prata och hälsa på mig men det gör inget för det finns inget värre än sjukt pedantiska människor.. 

Lite synd att han fått tror jag att det är han i alla fall ett par att flytta från gatan, den nya familjen som flyttade in stod och applåderade de hade tydligen hört en del av vad sagt till saken är den att den pappan i familjen och sonen har hjälpt mig med bilen inte mindre än 3 gånger efter detta och de är skittrevliga i jämförelse med mannen som inte kan hålla nosen borta från andras trädgårdar..

Skrämmande att en del tror att pedanteri normativt för alla tyvärr finns det Psyko pedanter på varje jäla gata hjälp till att få dem att förstå att alla vill inte leva som dem hur mycket de hotar med att anmäla till kommunen..  

/Miato

• Anonym (Mos)
    Lars Pettersson skrev 2017-04-23 18:59:26 följande:

Juste det "prata med" - där har det brustit för DIG.

Jag tycker det är jättejobbigt med röklukt, men vad ska en rökande granne göra, röka inne eller??

Det närmaste jobbig granne jag haft var han som blev skogstokig och skrek som en galning så fort en katt gick in på hans tomt - och enligt honom var de alla mina (EN katt hade jag, ja).
  • Anonym (??)

Grannen i lägenheten under som tydligen tyckte det var okej att grilla inomhus. Rök i hela farstun. Polis, brandkår och ambulans kom, vilket pådrag.

• Anonym (Te)

Vi hade förut en granne under oss som spelade ashög musik hela nätterna, med bas och extra högtalare!

Någon blandcd, elvis och michael jackson

Hon vägrade sänka när vi ringde på, öppnade inte för störningjouren eller sänkte när dom kom för att höja sen, öppnade inte för polisen..

Våran stackars hund blev jättestressad av oljudet :( sen när vi fick barn väckte hon honom!

Hon gjorde det helt random dagar 1-3 gånger i veckan några månader för att sen vara lugn några månader (hon var ofta borta någon vecka innan lugna perioden, info från andra grannar var att hon var inne på psyk då)

Hon förvarade sprit på balkongen, höll på att slå sönder sin lägenhet med jämna mellanrum och höll på att slå ihjäl sin pojkvän några gånger också (dom gångerna ringde vi polisen)

Hon ringde polisen på oss en gång efter att vi ringt störningsjouren 2a gången, hon hade sagt att min pojkvän misshandlade mig.. problemet var bara att vi var på åland just då!

Hon kunde även få för sig att vi spelade hög musik så hon kom och banka och sparka på våran dörr, slog på ringklockan och ryckte i dörren (full som ett as) mitt i natten och skrek... jävligt obehaglig

Vi anmälde och ringde störningsjour och hyresvärd men inget blev bättre, till slut hotades hon med uppsägning men det gick till rätten och min sambo var vittne, hon drog en snyfthistoria, grät, ljög och förnekade allt, och fick bo kvar!?

Vi flyttade strax efter de, vi är 5e!!! Familjen som flyttat från det huset pga. Henne...

• Anonym (Kling)

Haha kul tråd!

Jag har bara haft en udda men oförarglig granne en gång. En man i 40årsåldern som oavsett väder eller årstid alltid hade shorts och en låång stickad halsduk virad flera varv runt halsen. Han bodde på andra våningen och jag på översta, fjärde våningen i ett hus utan hiss. Han brukade alltid springa i trappen hela vägen upp till fjärde våningen och vända utanför min dörr. Både på väg ut och på väg in... och oftast bar han sin cykel över axeln när han kom springandes Om han mötte någon stod han still och sprang på stället tills han kunde passera.

Jobbiga tvångstankar gissar jag. Men han var snäll vad det verkade i alla fall, han svarade inte på tilltal.

• HycklarMaja
    Anonym (Mos) skrev 2017-04-23 20:53:19 följande:

Jag tycker det är jättejobbigt med röklukt, men vad ska en rökande granne göra, röka inne eller??

Röka inne är en alldeles förtjusande idé (så länge de inte har barn eller djur). Annars kan man göra som en av mina rökande grannar gör, sätter sig på gården en bit bort från folks fönster och balkonger.
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!