• MissNastrax

Knäppa grannar - din story!

Nästan alla har vi haft knäppa grannar, folk som anser att ens gård är allmän lekplats för sina barn, att din pool är för dem att nyttja när bäst dem vill, någon som lånar saker från dig utan att kolla om det är okej eller någon granntant som spionerar och berättat för hela byggden att du har en affär på sidan av äktenskapet för hon såg en okänd man krama dig i dörren (som kan varit din släkting som sällan är på besök.

Jag vill höra era storys!

• Svar på tråden Knäppa grannar - din story!
  • Anonym (-99)

Värsta grannen var en knarkare som bedrev möbelverkstad på nätterna när han var påtänd. Vi pratar alltså såg, och slip och bankande ibland från 22 till 6 på morronen! Jag höll på allvar att tappa förståndet! Anmälde honom till bostadsbolaget och fick höra att han inte betalt hyran heller. Tog 8 månader till att vräka honom för man fick inte vräka folk om de inte frivilligt öppnade dörren! Mitt i all detta hade han sina små barn hemma emellanåt och det var ständigt gråt och skrik. När jag klagade över oljud skickade han sina skumma kompisar att skrämma mig, men jag sket ju bara i att öppna dörren. Sista gången jag bodde i ett getto kan jag tala om!

• Anonym (Anna)

Jag växte upp bredvid en skum familj. Pappan var sjukskriven men gjorde alla möjliga hantverksjobb hemma på deras hus, byggde garage m.m. och gjorde"jobb" hos kompisar som han antagligen fick betalt svart för. Han lånade ofta verktyg av min pappa som han inte lämnade tillbaka. Vissa verktyg bara "försvann" när min pappa krävde tillbaka dem.

Mamman i familjen var dagmamma. Hon låste in mig i källaren där jag fick ligga på en madrass för att jag råkade kräkas eller om jag gjorde något hon inte gillade. Antagligen gillade hon inte mig eller mina föräldrar, för andra barn fick hoppa i deras soffor m.m. utan att hon brydde sig. Jag var ganska liten då så minns inte hur det gick till riktigt (var 5 år) men efter att jag gått hos henne ett tag så blev jag sjuk, kunde inte svälja mat. En gång när jag kom hem med mat fortfarande i munnen så fick mamma nog och jag fick sluta där och efter det slutade jag äta mat helt för jag fick problem med att svälja (jag blev frisk sen tack och lov!). Mamman pratade också skit om många barn och pratade skit om mig också till andra kompisar, hon kunde skoja om hur tjocka vissa barn var eller tröga framför oss barn. Barn som gick i vår klass eller som vi kände.

En av döttrarna var i min ålder och vi gick i samma skolklass senare, hon var mytoman och ljög om allt möjligt, litet som stort. Man kunde aldrig lita på vad hon sa och hon tog ibland leksaker från mig eller gjorde sönder ex. Barbiedockor med flit ("råkade" bryta av huvudet).

Hennes äldre syster ville en gång göra små flätor i mitt hår (jag måste varit 5-6 år) och pushade verkligen mig. Jag sa att jag inte ville/kunde betala för det och hon lovade att det skulle vara gratis. Sedan kom hon över och krävde betalning av mina föräldrar.

De skaffade också en stor hund som anföll och bet mig en gång inomhus när jag var där, den anföll och bet också en av mina kompisar när hon var där på besök (vi var då 6-7 år)! 

Ja, den familjen minns jag fortfarande...

• nevermind
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-23 13:45:06 följande:

Jag växte upp bredvid en skum familj. Pappan var sjukskriven men gjorde alla möjliga hantverksjobb hemma på deras hus, byggde garage m.m. och gjorde"jobb" hos kompisar som han antagligen fick betalt svart för. Han lånade ofta verktyg av min pappa som han inte lämnade tillbaka. Vissa verktyg bara "försvann" när min pappa krävde tillbaka dem.

Mamman i familjen var dagmamma. Hon låste in mig i källaren där jag fick ligga på en madrass för att jag råkade kräkas eller om jag gjorde något hon inte gillade. Antagligen gillade hon inte mig eller mina föräldrar, för andra barn fick hoppa i deras soffor m.m. utan att hon brydde sig. Jag var ganska liten då så minns inte hur det gick till riktigt (var 5 år) men efter att jag gått hos henne ett tag så blev jag sjuk, kunde inte svälja mat. En gång när jag kom hem med mat fortfarande i munnen så fick mamma nog och jag fick sluta där och efter det slutade jag äta mat helt för jag fick problem med att svälja (jag blev frisk sen tack och lov!). Mamman pratade också skit om många barn och pratade skit om mig också till andra kompisar, hon kunde skoja om hur tjocka vissa barn var eller tröga framför oss barn. Barn som gick i vår klass eller som vi kände.

En av döttrarna var i min ålder och vi gick i samma skolklass senare, hon var mytoman och ljög om allt möjligt, litet som stort. Man kunde aldrig lita på vad hon sa och hon tog ibland leksaker från mig eller gjorde sönder ex. Barbiedockor med flit ("råkade" bryta av huvudet).

Hennes äldre syster ville en gång göra små flätor i mitt hår (jag måste varit 5-6 år) och pushade verkligen mig. Jag sa att jag inte ville/kunde betala för det och hon lovade att det skulle vara gratis. Sedan kom hon över och krävde betalning av mina föräldrar.

De skaffade också en stor hund som anföll och bet mig en gång inomhus när jag var där, den anföll och bet också en av mina kompisar när hon var där på besök (vi var då 6-7 år)! 

Ja, den familjen minns jag fortfarande...

Betalade dina föräldrar? Och vad hände med hunden?
  • Anonym (Anna)
    nevermind skrev 2017-04-23 13:57:04 följande:
    Betalade dina föräldrar? Och vad hände med hunden?
    Det här var ju länge sedan. Tror de gjorde någon deal att de betalade en liten summa efter att hennes föräldrar blandade sig i för grannsämjans skull. Men hunden hade de kvar.
  • nevermind
    Anonym (Anna) skrev 2017-04-23 14:17:53 följande:
    Det här var ju länge sedan. Tror de gjorde någon deal att de betalade en liten summa efter att hennes föräldrar blandade sig i för grannsämjans skull. Men hunden hade de kvar.
    Illa att ingen polisanmälde dom för hunden.
  • molly50

När jag bodde i lägenhet så hade jag en invandrarfamilj som grannar.
    De hade barn som var både högt och lågt när de lekte. De klättrade upp på taket på cykelbodarna och kastade in stora lerklumpar på folks balkonger.
    De sprang ute på parkeringen och lekte så man var livrädd för att köra på ett barn varje gång man körde in där.
    Barnen hade dessutom sönder bilar. Vred sönder vindrutetorkare och repade lacken på bilar med leriga fingrar,
    De hade sönder en annan persons eu-moped osv.
    De kastade sten på andra barn som kom och ville leka i lekparken på gården.
    Föräldrarna verkade inte bry sig.
    De brukade även hänga ut sin tvätt i buskarna runt husknuten och på gräsmattor.
    Men det värsta var nog ändå när de började nacka höns på sina altaner.
    Och grannen vägg i vägg som hade en tupp som stod och gol mitt i natten ute på deras balkong.
    Jag fick nog och anmälde dem.
    Tror att fler också anmälde dem.
    Vad som sen hände vet jag inte eftersom jag flyttade ihop med min man inte så långt efter det.

Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-04-23 15:19:57 följande:

När jag bodde i lägenhet så hade jag en invandrarfamilj som grannar.
    De hade barn som var både högt och lågt när de lekte. De klättrade upp på taket på cykelbodarna och kastade in stora lerklumpar på folks balkonger.
    De sprang ute på parkeringen och lekte så man var livrädd för att köra på ett barn varje gång man körde in där.
    Barnen hade dessutom sönder bilar. Vred sönder vindrutetorkare och repade lacken på bilar med leriga fingrar,
    De hade sönder en annan persons eu-moped osv.
    De kastade sten på andra barn som kom och ville leka i lekparken på gården.
    Föräldrarna verkade inte bry sig.
    De brukade även hänga ut sin tvätt i buskarna runt husknuten och på gräsmattor.
    Men det värsta var nog ändå när de började nacka höns på sina altaner.
    Och grannen vägg i vägg som hade en tupp som stod och gol mitt i natten ute på deras balkong.
    Jag fick nog och anmälde dem.
    Tror att fler också anmälde dem.
    Vad som sen hände vet jag inte eftersom jag flyttade ihop med min man inte så långt efter det.

Jag ska tillägga att jag vet att tuppen försvann. Sen om det var för att de blev anmälda eller om de nackade tuppen också,vet jag inte.
    Carpe Diem
  • Loriyana

Hade riktigt knäppa grannar när jag var barn Var en familj med två barn. Vi brukade leka med barnen till en början med, men sen gick det bara utför eftersom deras mamma var så tokig. Det hela började en gång var vi på semester och deras yngsta hade gått in i vår trädgård, klättrat upp i vårt äppelträd, ramlat ner och brutit armen. När vi kom tillbaka från vår semester blev vi utskällda för att det var tydligen vårat fel att han hade gått in i VÅR trädgård utan tillåtelse och ramlat ner från vårt träd när vi inte ens var i landet. 

Efter den incidenten tyckte mamman illa om oss och gjorde idiotiska saker som att rikta raketer mot vårt hus under nyår. En annan incident som jag minns tydligt var att jag och mina syskon satt ute på trappen och åt varsin pinnglass. Mamman ropade in sina två barn och de kom någon minut ut med varsin större glass. Minns att vi tyckte det var lite komiskt.

Hur som helst så trivdes inte mina föräldrar med att ha grannar som var så pass otrevliga som de var. Vi flyttade och bodde sedan i ett område med riktigt trevliga grannar. Vilken skillnad det blev! Det märktes tydligt att bra grannar gör verkligen mycket för trivseln!

• Tillys

Konstiga grannar har man haft sin beskärda del av...

- Gubben som hotade med att hänga sig i källaren, där tvättstugan fanns...

- Grannen i huset mittemot som varje kväll stod naken i sitt fönster och stirrade ut medan han åt en banan. Sen öppnade han fönstret och slängde ut bananskalet på gatan.

- Grannen under som inte bodde i sin lägenhet utan hade ett hus med frugan men hyrde lägenheten för att kunna komma förbi och vara ifred och röka inomhus (antar jag).

- Grannen som vips kunde dyka upp i vår lägenhet och kolla läget om vi inte låst dörren...

- Grannen som jag mötte i trapphuset nästan varje morgon när han hämtade sin post (tidningen kom i dörren) i oknäppt skjorta och kalsonger.

- Grannen som rökte så mycket under fläkten att mina kompisar trodde jag blivit rökare pga lukten i mina kläder.

Inte samma hus såklart. Det är det jag kommer på nu ;)

• molly50

Hade ett par äldre damer som grannar som brukade gå omkring och leta saker att klaga på.
    T ex så kunde de går unt i källaren och titta in i folks förråd och klaga på att de hade ostädat i förråden.
    Sen skickade de anonymt skrivna lappar i folks brevlådor med sina klagomål och trodde att man inte skulle veta vem det var som skrivit lapparna.
    Men de blev påkomna till slut och slutade med sina tilltag.

Carpe Diem
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!