• MissNastrax

Knäppa grannar - din story!

Nästan alla har vi haft knäppa grannar, folk som anser att ens gård är allmän lekplats för sina barn, att din pool är för dem att nyttja när bäst dem vill, någon som lånar saker från dig utan att kolla om det är okej eller någon granntant som spionerar och berättat för hela byggden att du har en affär på sidan av äktenskapet för hon såg en okänd man krama dig i dörren (som kan varit din släkting som sällan är på besök.

Jag vill höra era storys!

• Svar på tråden Knäppa grannar - din story!
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (E) skrev 2017-05-06 14:44:57 följande:

Min sambo hade en konstig granne som ringde honom flera ggr och frågade om tvättiden hela tiden..

Hon ringde även på dörren o frågade om han verkligen skulle ha den tvättiden han bokade...

Som att man skulle svara: "nää jag bokade för skojs skull, ta den tiden du"

Mycket underligt...

Han hade en misstanke om att hon var lite förtjust i honom.

Hon tog även fram sin cykel jämt o cyklade till affären som låg knappt 40m bort.

Ringde? Hade de bytt nummer eller var det på tiden man hade telefonkatalog? Jobbigt!
  • molly50
    Anonym (E) skrev 2017-05-06 14:44:57 följande:

Min sambo hade en konstig granne som ringde honom flera ggr och frågade om tvättiden hela tiden..

Hon ringde även på dörren o frågade om han verkligen skulle ha den tvättiden han bokade...

Som att man skulle svara: "nää jag bokade för skojs skull, ta den tiden du"

Mycket underligt...

Han hade en misstanke om att hon var lite förtjust i honom.

Hon tog även fram sin cykel jämt o cyklade till affären som låg knappt 40m bort.

Jag hade en granne som alltid hittade ursäkter för att komma ner till mig och ringa på.
    När hans kylskåp gick sönder så var han tvungen att ringa på hos mig och råga om det var samma sak med mitt.
    När hans cykeldäck exploderade i trapphuset så var han tvungen att ringa på och fråga om jag blev rädd.
    En kväll skulle jag och ett par väninnor ut på krogen.
    Då var han tvungen att komma ner för att tala om att han också skulle ut. På samma ställe som oss såklart.
    Och undrade om vi visste hur man får ur målarfärg ur håret som han hade lyckats få när han målade taket uppe hos sig.
    Han var snäll och trevlig,men det kändes lite påträngande på något sätt.
    Men misstänker att han var lite förtjust i mig.
    Carpe Diem
  • Hundår i håret
    Anonym (Grannfejden) skrev 2017-05-06 13:43:09 följande:

Jag har grannar som dricker mycket och som spelar högt både musik och filmer. Dem röker på balkongen och klagar på alla grannar. Dem skvallrar om alla. När dem är fulla springer dem runt och snackar skit om alla samt tigger skjuts för att handla på systembolaget om det är öppet men annars på bensinstationen om de har hunnit stänga. Grannsämja finns inte där jag bor pga det där paret.

Blä vad trist. Vi hade ett par i huset förr som var precis tvärtom. Så länge de bodde här pratade folk med varandra mycket mer än nu. De höll uppe stämningen på ett så fint sätt.

(PS: om du skriver "dom" istället för "dem" så blir det mycket lättare att läsa.)
  • nnnnnnnn

Hade även grannar som festade överdådigt!
    Standard var:
    förfest - 18-23
    efterfest 02 - 05.30

Då ingick:
    * kast med liten ölflaska - mot bilparkeringen
    * rökning "en masse" med fimpberget utanför entrén, nedkastade från balkongen
    * spring upp och ner i trappen
    * klassikern - kompisarna rycker och bankar på entrédörren tills festgänget hör det på 3:e våningen alt. vi som bor på n.b. ger upp och går ut för att öppna (gissa själva vilket)
    * extremt hög musik inkl. stampande och hojtande
    * gänget slår på alla dörrarna i trappuppgången när de springer ut för att förlusta sej på stan

Och efter var det som sagt oftast efterfest och då upprepades samma saker igen...

Någon enstaka gång var det inte efterfest, då hände oftast något av dessa: prova nyckeln i samtliga lås i trappuppgången eller ta med någon som gör att det låter dunk-dunk-dunk och åhhh-åhhh-åhhh på högsta volym 30-60 minuter...

• nevermind
    nnnnnnnn skrev 2017-05-06 19:23:21 följande:

Hade även grannar som festade överdådigt!
    Standard var:
    förfest - 18-23
    efterfest 02 - 05.30

Då ingick:
    * kast med liten ölflaska - mot bilparkeringen
    * rökning "en masse" med fimpberget utanför entrén, nedkastade från balkongen
    * spring upp och ner i trappen
    * klassikern - kompisarna rycker och bankar på entrédörren tills festgänget hör det på 3:e våningen alt. vi som bor på n.b. ger upp och går ut för att öppna (gissa själva vilket)
    * extremt hög musik inkl. stampande och hojtande
    * gänget slår på alla dörrarna i trappuppgången när de springer ut för att förlusta sej på stan

Och efter var det som sagt oftast efterfest och då upprepades samma saker igen...

Någon enstaka gång var det inte efterfest, då hände oftast något av dessa: prova nyckeln i samtliga lås i trappuppgången eller ta med någon som gör att det låter dunk-dunk-dunk och åhhh-åhhh-åhhh på högsta volym 30-60 minuter...

Varför ringde ni inte störningsjouren??
  • nnnnnnnn
    nevermind skrev 2017-05-06 19:45:13 följande:
    Varför ringde ni inte störningsjouren??
    Det gjorde nog både vi och alla andra grannar.
    De var där varje onsdag + fredag + lördag, oftast 2 ggr - en gång för att stoppa förfesten vid 23-tiden och en gång för att stoppa efterfesten...
    Kanske ska tillägga att killen som hyrde lägenheten blev vräkt efter ca 6 månader trots att hans pappa var bästa vän med hyresvärden.

Men det var 6 långa månader med fest 3 ggr/vecka.
  • 8295
    Hundår i håret skrev 2017-05-06 19:23:19 följande:

Blä vad trist. Vi hade ett par i huset förr som var precis tvärtom. Så länge de bodde här pratade folk med varandra mycket mer än nu. De höll uppe stämningen på ett så fint sätt.

(PS: om du skriver "dom" istället för "dem" så blir det mycket lättare att läsa.)

Fast 'dem' är korrekt att skriva..:)
  • MajaVira
    8295 skrev 2017-05-06 21:47:14 följande:
    Självklart, men inte när det borde stå ´de´. Klarar man inte av att skilja på de/dem är det betydligt bättre att hålla sig till ´dom´.
  • Anonym (De och dem)
    8295 skrev 2017-05-06 21:47:14 följande:

Ja, men bara när det ska stå "dem", och inte "de". Ett tips är att byta ut "de" och "dem" mot "vi" och "oss". "Dem står på balkongen och röker" är lika fel som att skriva "oss står på balkongen och röker".

"De (vi) står på balkongen och röker" är korrekt.

"Det stör dem" (oss) är ett exempel på när "dem" är korrekt att använda.
  • Anonym (E)
    Anonym (Sofie) skrev 2017-05-06 19:00:16 följande:

Ringde? Hade de bytt nummer eller var det på tiden man hade telefonkatalog? Jobbigt!

Min sambo har ett ovanligt efternamn plus att hon visste ju om hans adress så det var väl inte så svårt för henne att hitta. Ja det var jobbigt, han kände sig lite stalkad...
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!