• MissNastrax

Knäppa grannar - din story!

Nästan alla har vi haft knäppa grannar, folk som anser att ens gård är allmän lekplats för sina barn, att din pool är för dem att nyttja när bäst dem vill, någon som lånar saker från dig utan att kolla om det är okej eller någon granntant som spionerar och berättat för hela byggden att du har en affär på sidan av äktenskapet för hon såg en okänd man krama dig i dörren (som kan varit din släkting som sällan är på besök.

Jag vill höra era storys!

• Svar på tråden Knäppa grannar - din story!
  • Agnescecila
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 18:31:47 följande:

Bodde i en lägenhet som låg ovanpå den gemensamma tvättstugan. Trots generösa öppettider (8-21) och massor med maskiner/torktumlare mm så var det ändå nyinflyttade som tvättade på nätterna. Jag gick ner och sa till dem kl 02.30 eller liknande tid, men de svarade bara: "man får lov att tvätta på nätterna!"
    Bad dem läsa kontraktet och boka sig som alla andra, på de dagtider man får tvätta. Men nähä, det hjälpte inte. De tvättade några nätter senare.
    Vaknade såklart av centrifugen from hell och gick ner igen. Påpekade att de fortfarande inte fick tvätta på nätterna, för att man får inte göra sådant som stör eller låter mycket efter kl 22 och därför stänger tvättstugan kl 21...
    Men de hävdade att man visst får tvätta på nätterna  -  men man behöver inte boka, det är "först till kvarn" som gäller efter kl. 21.

Tog det med hyresvärden som tog upp det med dem. Då började de boka tvättstugan väldigt mycket istället...

(med väldigt mycket menar jag ca 20-30 timmar i veckan)

Om dom tvättar så ofta så måste dom nästa tvätta åt andra med. Min tanke gick till att dom hade en svarttvätt.
  • molly50
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 18:31:47 följande:

Bodde i en lägenhet som låg ovanpå den gemensamma tvättstugan. Trots generösa öppettider (8-21) och massor med maskiner/torktumlare mm så var det ändå nyinflyttade som tvättade på nätterna. Jag gick ner och sa till dem kl 02.30 eller liknande tid, men de svarade bara: "man får lov att tvätta på nätterna!"
    Bad dem läsa kontraktet och boka sig som alla andra, på de dagtider man får tvätta. Men nähä, det hjälpte inte. De tvättade några nätter senare.
    Vaknade såklart av centrifugen from hell och gick ner igen. Påpekade att de fortfarande inte fick tvätta på nätterna, för att man får inte göra sådant som stör eller låter mycket efter kl 22 och därför stänger tvättstugan kl 21...
    Men de hävdade att man visst får tvätta på nätterna  -  men man behöver inte boka, det är "först till kvarn" som gäller efter kl. 21.

Tog det med hyresvärden som tog upp det med dem. Då började de boka tvättstugan väldigt mycket istället...

(med väldigt mycket menar jag ca 20-30 timmar i veckan)

Där jag bodde fanns det en kortautomat i tvättstugan.
    Den låstes på de tider tvättstugan var stängd så maskinerna kunde inte användas då.
    Det hade kanske varit nå´t för den tvättstugan också.
    Carpe Diem
  • nnnnnnnn
    nevermind skrev 2017-04-24 20:19:23 följande:
    Kan man ens göra det..?
    Agnescecila skrev 2017-04-24 20:20:46 följande:
    Om dom tvättar så ofta så måste dom nästa tvätta åt andra med. Min tanke gick till att dom hade en svarttvätt.
    molly50 skrev 2017-04-24 20:22:47 följande:
    Där jag bodde fanns det en kortautomat i tvättstugan.
    Den låstes på de tider tvättstugan var stängd så maskinerna kunde inte användas då.
    Det hade kanske varit nå´t för den tvättstugan också.

Detta var för många, många år sedan.
    Det normala var att tvättstugan hade tvättlås och varje lägenhet hade 1-2 lås att boka tider med, men denna hyresvärd körde med ett gammalt system - skriv ditt namn i kalendern.
    Med tillägget att man bara fick skriva upp 3 tider (dvs 3*3h=9 h bokade framåt).
    men de skrev upp namnet på 8-10 tider varje vecka!

Folk suddade ut deras tider (efter de 3 första godkända tiderna) och skrev sina egna namn, men de fortsatte att skriva och skriva...

Sen flyttade vi så jag vet inte vad som hände!

Funderade också på om de tvättade till andra, men de använde oftast inte sina tider, de bara bokade dem!

• molly50
    nnnnnnnn skrev 2017-04-24 20:55:51 följande:
    Agnescecila skrev 2017-04-24 20:20:46 följande:

Detta var för många, många år sedan.
    Det normala var att tvättstugan hade tvättlås och varje lägenhet hade 1-2 lås att boka tider med, men denna hyresvärd körde med ett gammalt system - skriv ditt namn i kalendern.
    Med tillägget att man bara fick skriva upp 3 tider (dvs 3*3h=9 h bokade framåt).
    men de skrev upp namnet på 8-10 tider varje vecka!

Folk suddade ut deras tider (efter de 3 första godkända tiderna) och skrev sina egna namn, men de fortsatte att skriva och skriva...

Sen flyttade vi så jag vet inte vad som hände!

Funderade också på om de tvättade till andra, men de använde oftast inte sina tider, de bara bokade dem!

Man kan ju hoppas att det blev en ändring på det sen då.
    Man har ju inte ensamrätt på tvättstugorna.
    Carpe Diem
  • Anonym (Anmäld)

Min osköna granne rastar sin katt utanför mitt fönster (nederbotten). Hon står där med kattfan och väntar på att den ska göra sina behov. Har bett henne att sluta och det enda hon säger är att katter måste få gå på promenad de också. Hon är dessutom ung, kanske 25 och står och glor in hos mig varje dag. Verkar inte psykiskt sjuk, bara jävligt ouppfostrad och elak.

• molly50
    Anonym (Anmäld) skrev 2017-04-25 19:55:24 följande:

Min osköna granne rastar sin katt utanför mitt fönster (nederbotten). Hon står där med kattfan och väntar på att den ska göra sina behov. Har bett henne att sluta och det enda hon säger är att katter måste få gå på promenad de också. Hon är dessutom ung, kanske 25 och står och glor in hos mig varje dag. Verkar inte psykiskt sjuk, bara jävligt ouppfostrad och elak.

Du kan ju ta med en påse ut nästa gång och be henne plocka upp skiten så kanske hon lär sig nå´t.
    Carpe Diem
  • Anonym (M)
    Ta kort eller filma henne inifrån din lägenhet och polisanmäl henne sedan för ofredande.
  • nevermind

Lägg tid nåt som katter inte gillar?
  • Anonym (Vimmerby)

När jag var barn så hade våra grannar ovanför oss en del lata vanor, som att låta sin lilla tax kissa och bajsa på balkongen när de inte orkade gå ut med den. Detta retade min mamma, men vi barn tyckte det var värre att de torkade sina ungar i ansiktet med disktrasan - och serverade "vattchoklad" (varm choklad gjord på vatten istället för mjölk)!

• kvarnfot

Sätt dej och runka helt öppet mot fönstret när hon står där och glor så lär hon inte kolla in igen.
Svar på tråden Knäppa grannar - din story!