• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • taquine
    katthatare1 skrev 2017-06-02 15:35:25 följande:
    Ja, det är faktiskt synd om mina ungar när det måste leka i en sandlåda fylld med kattbajs. Eller kliva i kattbajs med nya sandalerna (eller ännu värre, barfota) när de leker i SIN EGEN trädgård.

Jag har inget alls behov av att söka hjälp för detta. Det räcker gott och väl att kattägare hindrar sina katter att bajsa på mina saker!

Det är inte raketforskning heller att fatta att folk inte vill ha kattbajs på sina grejer. Vad är det kattägare inte fattar??
    Jag kan skicka ett hönsnät till dig som du kan lägga över sandlådan så du slipper all denna kattskit.(vilket jag inte tror ett dugg på)  Eller det är nog mest att du vill hata , egentligen borde man mest tycka synd om dig. hat förtär vet du...
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:33:24 följande:
    Ja och varför finns det det?
    För det är deras rättighet , än så länge .Om folk tog hand om sina grejer och köpte tex. en sådan där skrämmare för katt till  trädgården så hade det inte varit några problem. Men gnälla och hata är väl enklare kanske.
    Goodness me
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 14:03:01 följande:
    Ja då verkar det som att radhus är fel boendeform för dig.
    Snarare är det fel boendeform för utekatter.

• Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 15:58:01 följande:
    Så du gillar inte heller bajs på dina grejer alltså? Nej, det gör inte jag heller. Därför skrämmer jag iväg katterna när jag ser dem bajsa i min trädgård, på mina saker.

Om du tycker att katter har rätt att gå omkring och bajsa på andras saker borde du ju acceptera att katter bajsar på dina saker också. Vari ligger skillnaden? 

Jag är inte särskilt upprörd över det här, men det är ju kul att argumentera på ett öppet forum. Är det inte vad FL är till för? Att lufta sina åsikter och delta i roliga debatter om intressanta ämnen? Kul att se hur alla går igång...

Jag är inte en bitter eller dålig människa. Jag vill bara inte ha kattbajs på mina saker och jag gör vad jag kan för att hindra katter att förstöra i min trädgård. Precis som du skulle göra om jag tex kom och förstörde i din trädgård.

Alltså du svarar ju inte på det man skriver. Varför ifrågasatte du att jag skrev att du ger dig på katter?

Ja jag accepterar det, har jag sagt något annat?

Fast du argumenterar ju inte så mycket du skriver mest om vad du tar till för brottsliga åtgärder emot oskyldiga djur som går i din trädgård.

Är du inte upprörd? Dina inlägg säger annat till exempel det här:
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:01:26 följande:

Tycke det borde vara förbjudet att ha utekatter som går tunt och förstör hos grannarna.

Jag bor i ett radhusområde och en familj har 4-5 äckliga katter från nåt katthem som använder alla andras trädgårdar som toalett.

Så jävla äckligt att vara i sin egen trädgård och kliva i en kattbajs, eller hitta en kattfläck i hammocken eller på möbeldynorna. Även den gemensamma sandlådan i föreningen används flitigt av katterna som bajsplats. Äckligt och farligt för barnen som ska leka där.

Ibland har jag lust att ta kattbajsen och kasta in den i kattägarnas trädgård men för det mesta kastar jag bara saker och skriker efter katterna.

Helt otroligt att det är tillåtet att katter ska få ga runt i bebyggda områden och göra sin behov här och där och att de ska vara _de drabbade_ som ska åtgärda problemet. 

Död åt fribajsande katter i villa/radhusområden!

Som sagt, ynkligt, fegt och förmätet att straffa katterna för någonting de inte rår för. De fattar inte att de gör något fel. Och de har inte valt att bo där, utan det är MÄNNISKOR som har valt dom och placerat dom där.

DU är en vuxen människa med förmåga till resonemang och reflektion, och borde veta bättre än en katt. Men tydligen inte eftersom ditt motargument är att du ska göra samma sak som ett djur utan mänskligt förstånd gör:

katthatare1 skrev 2017-06-02 14:29:52 följande:

Jag kanske ska sätta mig och bajsa i din trädgårdsstol så får du se hur trevligt det är att sitta där sen.

Eller kissa lite i din grill, så mysigt sen när du ska grilla.

Eller lämna en halväten skogsmus på din altan att njuta av på morgonkvisten.

Eller kanske lägga en korv i dina ungars sandlåda där din lilla 1-åring ska leka.

Allt detta gör katterna nämligen hos oss och jag tycker inte att det är okej nånstans att det är jag som ska stå ut med detta för att mina grannar ska få ha katter springande fritt. 

katthatare1 skrev 2017-06-02 14:49:22 följande:

Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen.

• Anonym (Pysen)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-02 16:04:57 följande:

Här har ni varit aktiva ser jag.

Igår kväll tog jag upp problemet med katterna igen men som vanligt tjurade han ihop. Idag blev jag totalt skogstokig då jag upptäckte att de börjat skita på altanen

Ena grannen blev vansinnigt arg när han klippte gräset och kattskit yrde runt. Förstår fullständigt ilskan.

Så nu är jag och sambon väldigt osams och jag kommer säga till samtliga att göra en anmälan ang katterna till länsstyrelsen eller jordbruksverket eller polisen. Är enda sättet för honom att fatta vidden av problemet nu och han får ta smällen själv med ev kostnader mm.

Ja det låter bra, men tänker du fortsätta vara tillsammans med en man som inte är kapabel att lösa såna problem på egen hand?
  • Tom Araya
    taquine skrev 2017-06-02 16:44:30 följande:
    .
    För det är deras rättighet , än så länge .
    Nej, det är för att folk som bor i tätbebyggda områden skaffar katt, inte tar sitt ansvar och låter dem vara ute utan tillsyn. Den som orsakar katten lidande när folk behöver freda sig är egentligen dess ägare.

Det här är så uppenbart när det kommer till sådana här diskussioner, att det finns folk med katt som verkligen inte vill ta något ansvar, att de tycker det är jobbigt och därför helst vill lägga det på andra. Bara de och deras husdjur får göra som de vill och de slipper bry sig om hur andra drabbas så är de nöjda och så fort någon opponerar sig så blir de rabiata och kallar folk för "hatare", "djurplågare" e.t.c.
  • Anonym (Pysen)
    LFF skrev 2017-06-02 16:15:09 följande:
    Därför att jag inte kan vakta min uteplats 24/7 eftersom jag har ett jobb och ett liv i övrigt.
    Då funkar inte ditt sätt alltså. Då får du väl ha kattpiss på grillen då eller flytta.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:31:37 följande:
    Det här är frågan om vad som kan ursäktas och vad som rimligtvis är vars och ens eget ansvar att freda sig mot. Om vi helt bortser från den juridiska biten (där jag och många andra anser det finnas brister i här) utan helt ser på det rent moraliska, så kan jag eller mina barn eller min hund uträtta behov i din trädgård, riva upp ditt grönsaksland och blomplantor, klottra ner din husvägg, kanske även slå dina barn och husdjur lite....eller hur resonerar du kring gränser och vilket ansvar man har över sina egna handlingar och vad man utsätter andra för?
    Ja om du och dina barn har mental kapacitet jämförbart med en katt eller annat djur som saknar förmåga att resonera, veta vad som är rätt och fel, har blivit placerade som mina grannar pga någon annans vilja så ja, då kommer jag absolut ha överseende med ett sånt beteende. Dock skulle jag i fortsättningen hitta på rimliga åtgärder för att freda mig mot att det händer igen(inom lagens gränser och jag skulle absolut inte skada någon av er på något sätt) och om inte det var möjligt så skulle jag flytta.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:54:29 följande:
    Är du inte upprörd? Dina inlägg säger annat till exempel det här:
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:01:26 följande:

Tycke det borde vara förbjudet att ha utekatter som går tunt och förstör hos grannarna.

Jag bor i ett radhusområde och en familj har 4-5 äckliga katter från nåt katthem som använder alla andras trädgårdar som toalett.

Så jävla äckligt att vara i sin egen trädgård och kliva i en kattbajs, eller hitta en kattfläck i hammocken eller på möbeldynorna. Även den gemensamma sandlådan i föreningen används flitigt av katterna som bajsplats. Äckligt och farligt för barnen som ska leka där.

Ibland har jag lust att ta kattbajsen och kasta in den i kattägarnas trädgård men för det mesta kastar jag bara saker och skriker efter katterna.

Helt otroligt att det är tillåtet att katter ska få ga runt i bebyggda områden och göra sin behov här och där och att de ska vara _de drabbade_ som ska åtgärda problemet. 

Död åt fribajsande katter i villa/radhusområden!

Som sagt, ynkligt, fegt och förmätet att straffa katterna för någonting de inte rår för. De fattar inte att de gör något fel. Och de har inte valt att bo där, utan det är MÄNNISKOR som har valt dom och placerat dom där.
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:49:22 följande:

Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen
    Du sätter fingret på huvudproblemet, människor som placerat djuret där, utan att ta sitt ansvar, utan att ta hänsyn till de omständigheter det innebär, som när kattens behov och naturliga beteende krockar med grannarnas intressen över sin utemiljö. Det är inget som bara finns ute i den vilda naturen utan människans påverkan, som en fågel, älg eller igelkott.
  • Anonym (Pysen)
    Därför att människor har släppt ut dom där
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:44:44 följande:
    Snarare är det fel boendeform för utekatter.

Ja det är din åsikt
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo