• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • katthatare1
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-02 16:00:29 följande:
    Om katten bajsar på möbler så är det stora fel på katten så då bör tala med ägaren så att den tar katten till veterinär.
    Katter döljer sin avföring om det inte är något fel på dem såvida det inte finns enorma mängder med lösdrivande okastrerade som revirmarkerar.
    Just mina grannar har nog rätt störda katter. De har 5 eller 6 katter som de tagit från katthem. Katterna ser rätt skabbiga ut och beter sig ganska underligt. Jag har också förstått att "normala" katter inte beter sig på det här sättet och lägger bajset helt synligt på en stolsdyna etc. 

Att prata med ägarna är tyvärr helt uteslutet. De är inte särskilt resonabla om man säger så.

Men jag tycker generellt att det är konstigt och fel att katter i ett bebyggt område ska ha rätt att bajsa var de vill och att det ska vara omgivningens ansvar att hålla undan sina grejer istället för kattägarnas ansvar att hålla efter sina katter. 
  • LFF
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:24:54 följande:
    Ja men då så. Om du har ett bra sätt som fungerar så varför klaga och ställa frågor om vad du ska göra?
    LFF skrev 2017-06-02 12:29:49 följande:
    Men snälla nån! HUR ska jag skydda min gasolgrill från pissande kattjävlar (Ja, jag anser fortfarande att de är kattjävlar) som revirmarkerar på grillens skydd? 

Därför att jag inte kan vakta min uteplats 24/7 eftersom jag har ett jobb och ett liv i övrigt.
  • LFF
    katthatare1 skrev 2017-06-02 16:05:57 följande:
    Just mina grannar har nog rätt störda katter. De har 5 eller 6 katter som de tagit från katthem. Katterna ser rätt skabbiga ut och beter sig ganska underligt. Jag har också förstått att "normala" katter inte beter sig på det här sättet och lägger bajset helt synligt på en stolsdyna etc. 

Att prata med ägarna är tyvärr helt uteslutet. De är inte särskilt resonabla om man säger så.

Men jag tycker generellt att det är konstigt och fel att katter i ett bebyggt område ska ha rätt att bajsa var de vill och att det ska vara omgivningens ansvar att hålla undan sina grejer istället för kattägarnas ansvar att hålla efter sina katter. 
    Oj, katterfrån katthem som får vara utekatter? Låter sombåde ett oseriöst katthem och osseriösa ägare. Min fd chef som hade katthemskatter fick ordna inhägnad  på sin tomt om katterna skulle få vara ute, i övrigt ansåg katthemmet att de skulle vara innekatter.
  • katthatare1
    LFF skrev 2017-06-02 16:19:52 följande:
    Oj, katterfrån katthem som får vara utekatter? Låter sombåde ett oseriöst katthem och osseriösa ägare. Min fd chef som hade katthemskatter fick ordna inhägnad  på sin tomt om katterna skulle få vara ute, i övrigt ansåg katthemmet att de skulle vara innekatter.
    Det är mycket möjligt att den här familjen inte bryr sig om vare sig riktlinjer från katthemmet eller vad vi grannar tycker om deras katters beteende. 
  • LFF
    katthatare1 skrev 2017-06-02 16:23:15 följande:
    Det är mycket möjligt att den här familjen inte bryr sig om vare sig riktlinjer från katthemmet eller vad vi grannar tycker om deras katters beteende. 
    Iofs rätt sannolikt också. Åter igen har man i denna tråd märkt hur otroliga utekattägare är med sin bristande hänsyn till sin omgivning. "Du får ta undan dina saker annars får du skylla dig själv över att saker blir förstörda för mina katter har minsann rätt att få göra vad de vill" Kräks
  • katthatare1
    LFF skrev 2017-06-02 16:25:32 följande:
    Iofs rätt sannolikt också. Åter igen har man i denna tråd märkt hur otroliga utekattägare är med sin bristande hänsyn till sin omgivning. "Du får ta undan dina saker annars får du skylla dig själv över att saker blir förstörda för mina katter har minsann rätt att få göra vad de vill" Kräks
    Lite så.

"Men om du skriker mot min katt när den bajsar i din trädgårdssoffa så är du en evigt fördömd djurplågare och en ovärdig människa".

Jag fattar inte att reglerna ens är såna. Mina grannars katter är kanske utöver andra då de verkar rätt störda.

Men det känns ju helt orimligt att just kattägare ska ha rätt att låta sina djur gå fritt och förstöra andras egendom utan några som helst konsekvenser.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:12:53 följande:
    Orsaken spelar mindre roll, det jag ville ha sagt var att vissa saker får man leva med helt enkelt och ställer man någonting utomhus som man rädd om så ser man till att skydda det på något sätt eller ta in det när man inte är där.
    Det här är frågan om vad som kan ursäktas och vad som rimligtvis är vars och ens eget ansvar att freda sig mot. Om vi helt bortser från den juridiska biten (där jag och många andra anser det finnas brister i här) utan helt ser på det rent moraliska, så kan jag eller mina barn eller min hund uträtta behov i din trädgård, riva upp ditt grönsaksland och blomplantor, klottra ner din husvägg, kanske även slå dina barn och husdjur lite....eller hur resonerar du kring gränser och vilket ansvar man har över sina egna handlingar och vad man utsätter andra för?

• Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 12:56:14 följande:
    Därför att det finns utekatter som går fritt.
    Ja och varför finns det det?
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 13:11:43 följande:
    Det där är din egen tolkning av lagen. Katter får ströva fritt utan tillsyn och ev. grannar som inte vill få in katter i sina bostäder får hitta lösningar (t.ex. ha dörrar och fönster stängda) för att katter inte ska komma in.
    Jag skulle snarare säga att ditt påstående är din egen tolkning.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

katter.nu/djurlagar-vad-galler/
  • Anonym (Pysen)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 15:53:03 följande:
    Hur ska jag annars få iväg dem ur min trädgård när de sitter och skiter på mina möbler? Springa och hämta ägaren?? De bryr sig inte, de är väl bara glada att katterna inte bajsar hemma i deras egen trädgård, för de bajsar tydligen bara i andras trädgårdar, våra grannars katter.

Om grannarna höll ordning på sina katter och höll dem från att bajsa omkring på andras saker skulle jag inte behöva ställa varken katt eller ägare till svars för något. 

Varför är mitt ansvar i det här större än kattägarens?
    Fast det är inte din sak att ställa någon till svars. Det är brottsligt att ta lagen i egna händer.

Du behöver väl inte ta något ansvar om du inte vill det. Ingen kan tvinga dig
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo