• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:31:22 följande:
    Men om du anser att de bryter mot lagen så är det väl bara att anmäla dom då
    molly50 skrev 2017-06-02 15:03:38 följande:
    Har det inte?
    Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
    På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.

Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
    Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
    Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
    Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
    Nej, jag anser inte att det har med det att göra. Att diskutera ansvar för föremål och vad som är rimligt eller orimligt att behöva göra för att skydda dom är en helt annan fråga än om man diskuterar hur man sköter om en katt på bästa sätt.

Ja jag förstår att du förväntar dig det, men eftersom du fick sakerna förstörda så var det fel förväntning.

Ja du har rätt att gnälla och bli arg och besviken hur mycket du vill. Alla har rätt till sina känslor.

Nej,jag kan ju inte anmäla eftersom de inte bryter mot lagen. Eller hur.
    Däremot så kan jag ju gå högre upp till beslutsfattarna och klaga.
    Jag tycker att lagen behöver ändras.
    Här har vi t ex en granne som avlar på sina katter och släpper ut dem okastrerade.
    Och det tycker jag är oansvarigt.
    Som okastrerade så kan det ju sättas fler kattungar till världen och okastrerade katter revirmarkerar mer.

Ja,där får vi väl vara överens om att vara oense.
    Jag tycker inte att man ska be andra sköta om det man är rädd om samtidigt som man själv släpper ut sin katt som man påstår sig vara rädd om.
    Jag tycker det är dubbelmoral.
    Men det är min åsikt.

Ja,det må så vara. Men jag tycker att kan man bevisa vems katt det är som har förstört en sak så ska kattägaren stå för det.
    Det hade i alla fall jag gjort,om jag haft katt. Oavsett vad lagen säger.
    Carpe Diem
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:59:17 följande:
    Då funkar inte ditt sätt alltså. Då får du väl ha kattpiss på grillen då eller flytta.
    Sjukt nonchalant resonemang från en som varken ser eller vill ta sitt eget ansvar. Det är sådana som ska flytta, jävligt långt bort!
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:04:40 följande:
    Du sätter fingret på huvudproblemet, människor som placerat djuret där, utan att ta sitt ansvar, utan att ta hänsyn till de omständigheter det innebär, som när kattens behov och naturliga beteende krockar med grannarnas intressen över sin utemiljö. Det är inget som bara finns ute i den vilda naturen utan människans påverkan, som en fågel, älg eller igelkott.
    Javisst men nu ser det ju ut som det gör så vad ska man göra? Är nog bara att acceptera tyvärr om inte ägarna lyssnar.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:07:15 följande:
    Ja det är din åsikt
    Det är fakta.
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:44:42 följande:
    Katthatare 1 tillexempel, kan man betrakta som att hen i någon mening ställer katterna till svars eftersom det är dem som får ut för det då hen ger sig på dom och kastar saker efter katterna.
    Det är i och för sig dumt. Det kan jag hålla med om.
    Bättre att spruta vatten på dem,i så fall.
    Om det inte är för kallt ute.
    Sen är det ju inte så lätt att ställa kattägaren till svars när man inte vet vem det är.
    Och även om man vet det så är det ju tyvärr inte alltid som ägaren tar på sig ansvaret heller.
    Carpe Diem
  • Anonym (Less)
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:57:22 följande:

Ja det låter bra, men tänker du fortsätta vara tillsammans med en man som inte är kapabel att lösa såna problem på egen hand?

Varför ska jag lämna honom för ett problem med katter? Hade det varit flera saker så hade detta varit ett ickeproblem eftersom jag inte stannat av andra orsaker isf.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:09:10 följande:
    Javisst men nu ser det ju ut som det gör så vad ska man göra? Är nog bara att acceptera tyvärr om inte ägarna lyssnar.
    Det krävs hårdare tag helt enkelt. Man borde fånga in katterna så får ägarna lösa ut dem för dryga pengar.
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:51:06 följande:
    Kom på en sak, kanske kan det gå på hemförsäkringen om stövlarna var dyrare än självrisken? Eller kanske kattägaren har någon försäkring om ni frågar, även om de inte har något juridiskt ansvar så kanske deras försäkring kan täcka sådant. Bara en tanke
    Det vet jag faktiskt inte. Men det kan ju vara värt att kolla upp.
    Tack för tipset!  
    Ägaren vet vi inte vem det är så det är svårt att veta om de har en försäkring som kan täcka det också.
    Carpe Diem
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 17:07:16 följande:
    Nej,jag kan ju inte anmäla eftersom de inte bryter mot lagen. Eller hur.
    Däremot så kan jag ju gå högre upp till beslutsfattarna och klaga.
    Jag tycker att lagen behöver ändras.
    Här har vi t ex en granne som avlar på sina katter och släpper ut dem okastrerade.
    Och det tycker jag är oansvarigt.
    Som okastrerade så kan det ju sättas fler kattungar till världen och okastrerade katter revirmarkerar mer.
    Ok, de bryter inte mot lagen säger du nu? Jag trodde att din uppfattning om lagen var att ägarna ändå har ett visst ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande:

Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

molly50 skrev 2017-06-02 17:07:16 följande:
    Ja,där får vi väl vara överens om att vara oense.
    Jag tycker inte att man ska be andra sköta om det man är rädd om samtidigt som man själv släpper ut sin katt som man påstår sig vara rädd om.
    Jag tycker det är dubbelmoral.
    Men det är min åsikt.

Ja,det må så vara. Men jag tycker att kan man bevisa vems katt det är som har förstört en sak så ska kattägaren stå för det.
    Det hade i alla fall jag gjort,om jag haft katt. Oavsett vad lagen säger.

Ja som du själv säger så är det din åsikt.

Ja jag själv skulle också ha betalat om jag hade en katt som förstörde andras saker.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:08:19 följande:
    Sjukt nonchalant resonemang från en som varken ser eller vill ta sitt eget ansvar. Det är sådana som ska flytta, jävligt långt bort!
    Jag tar visst mitt ansvar så där har du fel.
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo