Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:31:22 följande:
Men om du anser att de bryter mot lagen så är det väl bara att anmäla dom då
molly50 skrev 2017-06-02 15:03:38 följande:
Har det inte?
Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.
Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
Nej, jag anser inte att det har med det att göra. Att diskutera ansvar för föremål och vad som är rimligt eller orimligt att behöva göra för att skydda dom är en helt annan fråga än om man diskuterar hur man sköter om en katt på bästa sätt.
Ja jag förstår att du förväntar dig det, men eftersom du fick sakerna förstörda så var det fel förväntning.
Ja du har rätt att gnälla och bli arg och besviken hur mycket du vill. Alla har rätt till sina känslor.
Nej,jag kan ju inte anmäla eftersom de inte bryter mot lagen. Eller hur.
Däremot så kan jag ju gå högre upp till beslutsfattarna och klaga.
Jag tycker att lagen behöver ändras.
Här har vi t ex en granne som avlar på sina katter och släpper ut dem okastrerade.
Och det tycker jag är oansvarigt.
Som okastrerade så kan det ju sättas fler kattungar till världen och okastrerade katter revirmarkerar mer.
Ja,där får vi väl vara överens om att vara oense.
Jag tycker inte att man ska be andra sköta om det man är rädd om samtidigt som man själv släpper ut sin katt som man påstår sig vara rädd om.
Jag tycker det är dubbelmoral.
Men det är min åsikt.
Ja,det må så vara. Men jag tycker att kan man bevisa vems katt det är som har förstört en sak så ska kattägaren stå för det.
Det hade i alla fall jag gjort,om jag haft katt. Oavsett vad lagen säger.