• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • taquine
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:58:26 följande:
    Nej, det är för att folk som bor i tätbebyggda områden skaffar katt, inte tar sitt ansvar och låter dem vara ute utan tillsyn. Den som orsakar katten lidande när folk behöver freda sig är egentligen dess ägare.

Det här är så uppenbart när det kommer till sådana här diskussioner, att det finns folk med katt som verkligen inte vill ta något ansvar, att de tycker det är jobbigt och därför helst vill lägga det på andra. Bara de och deras husdjur får göra som de vill och de slipper bry sig om hur andra drabbas så är de nöjda och så fort någon opponerar sig så blir de rabiata och kallar folk för "hatare", "djurplågare" e.t.c.
    Tja , vem är det som är hatarna i denna tråd. Ett visst nick kanske + några andra.?
    Och ja de är rabiata , gnälla om hur djävulska dessa katter är men inte lägga två strån i kors för att minimera problem.
    Nu är det så att katter får gå ute fritt , gilla det eller ej .Sedan ska naturligtvis även kattägare ha ansvar (kastrerad tex.), men det går inte att jämföra med en hund.
    Goodness me
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 16:37:53 följande:
    Jag skulle snarare säga att ditt påstående är din egen tolkning.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

katter.nu/djurlagar-vad-galler/
    Men då är det väl inga problem då, om de förorättade grannarna har lagen på sin sida så är det väl bara att anmäla istället på att gnälla.
  • Anonym (Min tanke)

Varken ts eller hennes man låter som personer som ska ha djur.

• Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:09:41 följande:
    Det är fakta.
    Jaha var har du fått den faktan ifrån?
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (Less) skrev 2017-06-02 17:12:30 följande:
    Varför ska jag lämna honom för ett problem med katter? Hade det varit flera saker så hade detta varit ett ickeproblem eftersom jag inte stannat av andra orsaker isf.
    För att han är en oansvarig djurägare och även en oansvarig familjefar eftersom han inte har lyckats lösa problemet så att hela familjen är nöjda.
  • molly50
    Anonym (anonym) skrev 2017-06-02 16:00:29 följande:
    Om katten bajsar på möbler så är det stora fel på katten så då bör tala med ägaren så att den tar katten till veterinär.
    Katter döljer sin avföring om det inte är något fel på dem såvida det inte finns enorma mängder med lösdrivande okastrerade som revirmarkerar.
    Det kan nog ligga nå´t i det.
    Vi hade en katt här som bajsade på vårt altangolv och runt husgrunden.
    Den grävde aldrig ner det efter sig.
    Katten var gammal och dement.
    Och grannen avlivade den till slut.
    Då försvann också problemen med bajs överallt.
    Carpe Diem
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:12:39 följande:
    Det krävs hårdare tag helt enkelt. Man borde fånga in katterna så får ägarna lösa ut dem för dryga pengar.
    Ja det skulle kunna vara en effektiv lösning, men är ju inte möjligt i dagsläget (om man vill vara laglig) så därav min fråga.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Min tanke) skrev 2017-06-02 17:20:45 följande:

Varken ts eller hennes man låter som personer som ska ha djur.

Försöker ju att lösa det bekymret
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:04:35 följande:
    Ja om du och dina barn har mental kapacitet jämförbart med en katt eller annat djur som saknar förmåga att resonera, veta vad som är rätt och fel, har blivit placerade som mina grannar pga någon annans vilja så ja, då kommer jag absolut ha överseende med ett sånt beteende. Dock skulle jag i fortsättningen hitta på rimliga åtgärder för att freda mig mot att det händer igen(inom lagens gränser och jag skulle absolut inte skada någon av er på något sätt) och om inte det var möjligt så skulle jag flytta.
    Vilken mental kapacitet är det du menar att kattägare saknar för att inte ta ansvaret över sina djur som de själva valt att skaffa och själva valt att släppa ut samt att de även själva valt att bosätta sig i tätbebyggt område?
    Det här handlar snarare om vilka moraliska spärrar man har och du får förklara för mig varför andra ska ha andra moraliska spärrar än du själv har!?
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:26:19 följande:
    Ja det skulle kunna vara en effektiv lösning, men är ju inte möjligt i dagsläget (om man vill vara laglig) så därav min fråga.
    Jag ser inget hinder i lagen för att en myndighet gör det.

Jag tror även det är möjligt att det ryms inom lagen att för privatpersoner att fånga in djur på sin mark, men tveksamt om de kan ta betalt för att ägaren ska återfå dem, möjligen då att vända sig till en myndighet för att utkräva skadestånd, men frågan är då vad som händer med katten under tiden, tror ingen kan hålla den i förvar...
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo