Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 20:48:38 följande:
Men lider den av att "tvingas" bajsa i en sandlåda då inget annat finns tillgängligt? Blir den stressad på något vis?
Är en katt som strövar fritt i ett bostadsområde egentligen olycklig/otillfredsställd? Lider den några men av det?
Själv bor jag alldeles inpå skogen och ändå så bajsar katterna i mina rabatter, trots att det finns oändligt med skog tillgängligt. Så jag tror inte det går någon nöd på katter som bajsar i en sandlåda heller.
Vad anser du om kattlådor? Är det också fel gentemot katten?
Nej, jag tror inte de lider direkt av det, men indirekt då de ändå utsätts för en mängd risker som knappt finns på landet. Förhållandet är inte optimalt för en katt då det ändå är ett djur som fortfarande har väldigt mycket vilda instinkter kvar, vilket också är ett skäl som hävdas för att de ska få gå fritt ute.
Dock missar du aspekten om hur din katt påverkar din omgivning. Om kattens behov krockar med tvåhundra människors behov så är platsen fel för katten.
Jag har aldrig hört talas om att problemet existerar på landet där det är mer natur än bebyggelse, trots att det kan vara minst lika många eller fler katter per fastboende hushåll i jämförelse med tätort, att alla går ute och närmsta grannar bara är några hundra meter bort.
Det där med var katter bajsar är så olika. Det var någon som hävdade att katter alltid gräver ner sitt bajs och att det är något fel i huvudet på dem om de inte gör det. Det stämmer dåligt enligt min erfarenhet, snarare verkar det ha med tillgänglighet att göra. Kanske är det därför dina katter bajsar i din rabatter, det är lättillgängligt och lättgrävt...? Men jag har sett katter bajsa på golvet för att lådan är full, eller lyckas sådär med att täcka över bajset eller katter som bajsar på en gräsmatta där de inte kan gräva ner det, fast det finns sand eller jord om de går en bit. Jag tror inte katter är så mycket mer märkvärdiga än andra i detta, de har ett behov, nöden har ingen lag....ingen sand eller jord...nähe, då bajsar vi här istället... Naturliga instinkter borde rimligtvis med tiden förändras och gradvis försvinna utefter de levnadsförhållanden och miljö de lever i.