• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:15:33 följande:
    Ok, de bryter inte mot lagen säger du nu? Jag trodde att din uppfattning om lagen var att ägarna ändå har ett visst ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande:

Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Ja som du själv säger så är det din åsikt.

Ja jag själv skulle också ha betalat om jag hade en katt som förstörde andras saker.
    Rent moraliskt så tycker jag att man kan ta ansvar. T ex om ens katt har förstört någon hos en granne.
    Jag tycker man ska ta en sådan sak som grannsämjan i beaktande t ex.
    Är det värt att bli osams med grannarna för att man vägrar ta ansvar för vad ens katt ställer till med?

Ja,det är samma här.
    Carpe Diem
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 17:20:47 följande:
    Jaha var har du fått den faktan ifrån?
    Kunskap och sunt förnuft.
    Om man beaktar kattens behov, kattens naturliga beteende, omgivningens egenskaper och hänsyn till sina grannar så kan man inte komma fram till något annat än att tätbebyggt område är olämpligt för en utekatt= fakta. Att många kattägare inte vill erkänna detta beror på att de inte vill ta det ansvaret att de själva anpassar sig, utan vill istället lägga det på andra. Har du argument för något annat?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:28:40 följande:
    Vilken mental kapacitet är det du menar att kattägare saknar för att inte ta ansvaret över sina djur som de själva valt att skaffa och själva valt att släppa ut samt att de även själva valt att bosätta sig i tätbebyggt område?
    Det här handlar snarare om vilka moraliska spärrar man har och du får förklara för mig varför andra ska ha andra moraliska spärrar än du själv har!?
    fast nu frågade du om hur jag skulle se på det ifall du och dina barn gjorde samma sak som katterna i min trädgård och hur jag skulle se på det. Jag menar ingenting om ägarnas mentala kapacitet men om de gör samma sak så gäller mitt synsätt detsamma för dom.

Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 17:45:50 följande:
    Kunskap och sunt förnuft.
    Om man beaktar kattens behov, kattens naturliga beteende, omgivningens egenskaper och hänsyn till sina grannar så kan man inte komma fram till något annat än att tätbebyggt område är olämpligt för en utekatt= fakta. Att många kattägare inte vill erkänna detta beror på att de inte vill ta det ansvaret att de själva anpassar sig, utan vill istället lägga det på andra. Har du argument för något annat?
    Vad saknar katten i ett tätbebyggt område, hur får den inte sina behov tillgodosedda?

Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 17:39:04 följande:
    Rent moraliskt så tycker jag att man kan ta ansvar. T ex om ens katt har förstört någon hos en granne.
    Fast du skrev inte rent moraliskt, du skrev att enligt lagen så har djurägarna ett ansvar:
    Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

molly50 skrev 2017-06-02 17:39:04 följande:
    Jag tycker man ska ta en sådan sak som grannsämjan i beaktande t ex.
    Är det värt att bli osams med grannarna för att man vägrar ta ansvar för vad ens katt ställer till med?
    Bland annat för grannsämjans skull så kastar jag inte saker efter deras katter när de bajsar i mina rabatter.
  • Anonym (Pysen)
    molly50 skrev 2017-06-02 17:12:53 följande:
    Det vet jag faktiskt inte. Men det kan ju vara värt att kolla upp.
    Tack för tipset!  
    Ägaren vet vi inte vem det är så det är svårt att veta om de har en försäkring som kan täcka det också.
    Varsågod, du är så trevlig och söt så dig vill man gärna hjälpa om det går.
  • Tom Araya
    taquine skrev 2017-06-02 17:16:41 följande:
    Tja , vem är det som är hatarna i denna tråd. Ett visst nick kanske + några andra.?
    Och ja de är rabiata , gnälla om hur djävulska dessa katter är men inte lägga två strån i kors för att minimera problem.
    Nu är det så att katter får gå ute fritt , gilla det eller ej .Sedan ska naturligtvis även kattägare ha ansvar (kastrerad tex.), men det går inte att jämföra med en hund.
    Förslagen som brukar komma, riktat till drabbade, om hur man minimerar problemet är ofta inte rimliga. Var det du som föreslog stängsel runt tomten? Det räcker inte med något normalt staket eller stängsel för trädgård för att hindra en katt. Ska villatomten likna en sluten anstalt för att kattägare inte vill ta sitt ansvar?
    Att ständigt släpa undan allt, utemöbler, grill, leksaker, cyklar, barnvagnar så fort man inte har översikt över grejerna är inte heller rimligt.

Allt blir mycket enklare för alla om alla tar ansvar över sitt eget och vad det kan orsaka andra, utom möjligen då för de ägare av utekatt i tätbebyggda områden som uppenbarligen tycker det är för besvärligt.

Om du vill hänvisa till lagen så säger den faktiskt att även kattägare ska ha sådan tillsyn av sina husdjur att det inte orsakar skador och olägenheter. Orsakar din katt problem hos mig för att du brister i tillsyn så begår du faktiskt ett lagbrott.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:07:29 följande:
    Fast du skrev inte rent moraliskt, du skrev att enligt lagen så har djurägarna ett ansvar:

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

Vilket också stämmer. Men jag tycker även man kan prata om moral, vilka gränser man sätter för sig och andra.
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 18:22:01 följande:
    Vilket också stämmer. Men jag tycker även man kan prata om moral, vilka gränser man sätter för sig och andra.
    Javisst kan man prata om det. Ska det även gälla cigarettrök eller grillrök som kommer över till min tomt ifrån grannarna?
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo