• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:02:41 följande:
    Vad saknar katten i ett tätbebyggt område, hur får den inte sina behov tillgodosedda?
    Den saknar närhet till orörd natur att ströva i och ofta finns alldeles för mycket trafikerade vägar i närheten. Detta är anledningen till att utekatter i tätbebyggda områden ofta påträffas på grannarnas tomter och uteplatser samt att de uträttar sina behov där eller i rabatter eller i sandlådor. Även om det senare nämnda förhållandena för vissa kan ses som ett dugligt eller gott substitut för vild natur så uppfyller det inte den delen om hänsyn till omgivningen jag tog upp.
    Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
    Ja och din kommentar var att boendeformen inte passade hen.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:00:14 följande:
    fast nu frågade du om hur jag skulle se på det ifall du och dina barn gjorde samma sak som katterna i min trädgård och hur jag skulle se på det. Jag menar ingenting om ägarnas mentala kapacitet men om de gör samma sak så gäller mitt synsätt detsamma för dom.
    Du gör misstaget att likställa husdjur med en juridisk person med eget ansvar, så är det inte utan husdjur ligger helt och hållet under sin ägares ansvar. Det är alltså ingen skillnad om det är jag, mitt barn, min hund eller min katt som river upp din rabatt eller repar din bil, det ligger ändå under mitt ansvar.
    Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
    Du argumenterar för att vissa genom sitt eget val att släppa sitt husdjur inte ska eller behöver ha samma moraliska spärrar som andra.

• Anonym (Fakta)
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:29:52 följande:

Jag kanske ska sätta mig och bajsa i din trädgårdsstol så får du se hur trevligt det är att sitta där sen.

Eller kissa lite i din grill, så mysigt sen när du ska grilla.

Eller lämna en halväten skogsmus på din altan att njuta av på morgonkvisten.

Eller kanske lägga en korv i dina ungars sandlåda där din lilla 1-åring ska leka.

Allt detta gör katterna nämligen hos oss och jag tycker inte att det är okej nånstans att det är jag som ska stå ut med detta för att mina grannar ska få ha katter springande fritt. 

Skillnaden är att om du gör det så är det ett brott mot lagen men om grannens katt gör det så är det lagligt.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:31:22 följande:
    Men om du anser att de bryter mot lagen så är det väl bara att anmäla dom då
    molly50 skrev 2017-06-02 15:03:38 följande:
    Har det inte?
    Är man rädd om sin katt så släpper man väl inte ut den vind för våg på ett ställe där faror kan lura.
    På samma sätt som man tar in saker man är rädd om.

Sen är det ju också så att man förväntar sig kanske inte att få saker förstörda på sin egen gård,av andras djur.
    Min man ställde ut ett par dyra jägarstövlar på vädring utanför dörren och fick dessa nerkissade och förstörda av en katt.
    Och våran dörrmatta fick vi också kasta.
    Har man inte rätt att gnälla och bli arg och besviken då,tycker du?
    Man kommer ju ingen vart med det eftersom lagen är utformad så att bevisbördan helt hamnar på offret, med svårfångad och i de flesta fall frånvarande samt svårligen spårbar förövare.

Dock undrar jag om inte nödvärnsrätt kan vara tillämplig även mot andra husdjurs inkräktande och skadegörelse.
  • Tom Araya
    Anonym (Fakta) skrev 2017-06-02 19:41:37 följande:
    Skillnaden är att om du gör det så är det ett brott mot lagen men om grannens katt gör det så är det lagligt.
    Källhänvisning vore på sin plats med ett sådant påstående.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:27:47 följande:
    Javisst kan man prata om det. Ska det även gälla cigarettrök eller grillrök som kommer över till min tomt ifrån grannarna?
    Javisst, även i det måste hänsyn visas och vad som är acceptabelt borde rimligtvis gälla alla, inte bara utefter vad man själv tycker om andras kontra egen rök.
  • Miss Skywalker

Varför skaffar man FYRA katter man skiter i..? Skabbigt..

• Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:07:29 följande:
    Fast du skrev inte rent moraliskt, du skrev att enligt lagen så har djurägarna ett ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande: 
    Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

Bland annat för grannsämjans skull så kastar jag inte saker efter deras katter när de bajsar i mina rabatter.
    Att kasta saker efter en katt borde väl vara ett utmärkt sätt att skrämma bort dem...
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 15:40:25 följande:
    Ja du skriver själv "tyvärr", alltså önskar du att du ska träffa dom med sakerna du kastar och därför hade jag rätt i att du ger dig på katterna. Varför ifrågasatte du det?
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:24:20 följande:
    Ger mig på?
    Ja jag förstår att det är jobbigt och jag har själv samma problem.
    katthatare1 skrev 2017-06-02 14:49:22 följande: 
    Jag kommer över nu ikväll och bajsar lite i dina trädgårdsmöbler så får vi se om du gillar bajs i trädgården sen.

Ja ok då vet jag, jag är beredd med filmkameran och sen ber jag någon om hjälp att hålla kvar dig tills polisen kommer. Sen kan du vänta dig ett åtal för ofredande, trakasserier eller vilken åtalspunkt som än är lämplig.Nej jag gillar inte det, men vad jag vet så är det inte olagligt för en katt att bajsa ute. Men även om det vore det så tycker jag det är mindre besvär att bara plocka bort det, så jag väljer att inte gå igenom en rättsprocess, jag väljer också bort att bli upprörd och aggressiv för det tar bara en massa energi och gör mig till en dålig och bitter människa.
    Du verkar ha lite svårt att bestämma dig... I ena stycket beskriver du en detaljerad procedur för att sätta dit någon som bajsar i din trädgård och i ett annat stycke säger du att det är mindre besvär att bara plocka bort det istället för att driva en rättslig process. Hur ska du ha det?

• Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 19:34:39 följande:
    Den saknar närhet till orörd natur att ströva i och ofta finns alldeles för mycket trafikerade vägar i närheten. Detta är anledningen till att utekatter i tätbebyggda områden ofta påträffas på grannarnas tomter och uteplatser samt att de uträttar sina behov där eller i rabatter eller i sandlådor. Även om det senare nämnda förhållandena för vissa kan ses som ett dugligt eller gott substitut för vild natur så uppfyller det inte den delen om hänsyn till omgivningen jag tog upp.
    Ok, men vad ville du då ha sagt med din "fakta"? Att det är fel boendeform för kattens skull eller för omgivningens? Både och?
    Fast det har ingenting att göra med det inlägg du först citerade mig i, jag svarade en person som frågade om hur hen skulle göra för att inte få sin grill förstörd.
    Ja och din kommentar var att boendeformen inte passade hen.
    Nej inte med tanke på problemet med grillen. Jag ser ingen annan lösning, antingen flyttar hen eller så får grillen vara nerpissad. Några andra åtgärder som inhägnad eller att inte lämna grillen obevakad var inte heller möjliga tydligen. Då återstår inget annat svar än min kommentar
    Du gör misstaget att likställa husdjur med en juridisk person med eget ansvar, så är det inte utan husdjur ligger helt och hållet under sin ägares ansvar. Det är alltså ingen skillnad om det är jag, mitt barn, min hund eller min katt som river upp din rabatt eller repar din bil, det ligger ändå under mitt ansvar.
    Jag har ALDRIG likställt ett husdjur med en person med juridiskt ansvar. Tvärtom har jag argumenterat för motsatsen, har klart och tydligt fördömt beteende som riktar sig till att straffa en oskyldig katt som inte förstår att den gör något fel.
    Var har jag att andra ska ha moraliska spärrar som inte jag själv har?
    Du argumenterar för att vissa genom sitt eget val att släppa sitt husdjur inte ska eller behöver ha samma moraliska spärrar som andra. 
    Nej så har jag inte heller sagt.
    Jag har sagt att det är som det är och att jag inte vet vad man ska göra åt det förutom att skydda sina saker, inte lämna dom utan uppsikt eller flytta.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 16:41:21 följande:
    Fast det är inte din sak att ställa någon till svars. Det är brottsligt att ta lagen i egna händer.

Du behöver väl inte ta något ansvar om du inte vill det. Ingen kan tvinga dig
    Nu talar du emot dig själv igen, du skulle ju filma och kvarhålla en person som bajsar i din trädgård, polisanmäla och vänta tills polisen kom. Vad är det för skillnad om man gör det med en katt?
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo