• Anonym (Less)

Kattproblem vs grannar vs sambo

Hej.

Gör en lång historia kort. Vi har 4 katter som är utomhus eftersom jag vägrar låta dom gå in. De är inte rumsrena. Jag har även sagt till min sambo i över 2 år! att de måste bort men han vägrar. Grannarna är skitsura över att katterna pissar och skiter i deras trädgårdar mm och de har även konfronterat min sambo som "lovat" att lösa problemet. Men inget händer

Min sambo påstår nu att djuren har rätt att ströva fritt och förstöra för andra för enligt honom är det deras ansvar att lösa problemet. För han hade pratat med nån kattsnubbe på kommunen som påstår detta.

Han skiter i grannsämjan. Jag är inte intresserad av bråk med grannarna och de vet att jag står på deras sida.

Så hur löser man detta problemet innan det blir totalt krig från alla fronter? Och vad gäller rent lagligt gällande katterna?

• Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo
  • Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 22:17:38 följande:
    Ja och då menar du att man trots det inte kan ta sitt moraliska ansvar att inte låta sina husdjur utsätta andra för skada och olägenheter?
    Det är klart att man kan göra det, jag hade då gjort det
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 21:08:16 följande:
    Får väl visa inläggen här också då där det uttryckligen står att hen planerar att kissa och bajsa i min trädgård.
    Om du nu kan påvisa att det är just den personen som gjort det. Det mesta som händer av den här sorten händer ju när man inte ser.

Javisst men nu frågade du mig om vad skillnaden var, varför jag skulle driva en rättsprocess i det ena fallet men inte det andra. Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.

• Anonym (Pysen)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 22:38:45 följande:
    Nej, jag tror inte de lider direkt av det, men indirekt då de ändå utsätts för en mängd risker som knappt finns på landet. Förhållandet är inte optimalt för en katt då det ändå är ett djur som fortfarande har väldigt mycket vilda instinkter kvar, vilket också är ett skäl som hävdas för att de ska få gå fritt ute.
    Dock missar du aspekten om hur din katt påverkar din omgivning. Om kattens behov krockar med tvåhundra människors behov så är platsen fel för katten.

Jag har aldrig hört talas om att problemet existerar på landet där det är mer natur än bebyggelse, trots att det kan vara minst lika många eller fler katter per fastboende hushåll i jämförelse med tätort, att alla går ute och närmsta grannar bara är några hundra meter bort.

Det där med var katter bajsar är så olika. Det var någon som hävdade att katter alltid gräver ner sitt bajs och att det är något fel i huvudet på dem om de inte gör det. Det stämmer dåligt enligt min erfarenhet, snarare verkar det ha med tillgänglighet att göra. Kanske är det därför dina katter bajsar i din rabatter, det är lättillgängligt och lättgrävt...? Men jag har sett katter bajsa på golvet för att lådan är full, eller lyckas sådär med att täcka över bajset eller katter som bajsar på en gräsmatta där de inte kan gräva ner det, fast det finns sand eller jord om de går en bit. Jag tror inte katter är så mycket mer märkvärdiga än andra i detta, de har ett behov, nöden har ingen lag....ingen sand eller jord...nähe, då bajsar vi här istället... Naturliga instinkter borde rimligtvis med tiden förändras och gradvis försvinna utefter de levnadsförhållanden och miljö de lever i.
    Jag har inga katter

Nej bajset ligger fritt uppepå

Men i stort vad jag förstår av ditt inlägg så lider inte katten nämnvärt av att bajsa i villaområden. Alltså handlar det mest om människornas behov, hela det här med att en katt skulle vara malplacerad där. Det skriver du också i det understukna.
  • Tom Araya
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:16:30 följande:
    Det är klart att man kan göra det, jag hade då gjort det
    Om du nu kan påvisa att det är just den personen som gjort det. Det mesta som händer av den här sorten händer ju när man inte ser.

Men bevisligen finns massor av kattägare som inte gör det.
     Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.
    Även jag har tagit upp fiktiva exempel på där det är människor och inte husdjur som uträttar naturbehov och står för skadegörelse.
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:21:33 följande:
    ???
    Men i stort vad jag förstår av ditt inlägg så lider inte katten nämnvärt av att bajsa i villaområden. Alltså handlar det mest om människornas behov, hela det här med att en katt skulle vara malplacerad där. Det skriver du också i det understukna.
    Nej, det hänger inte enbart på människans behov. Det fungerar utmärkt med akvarium, terrarium, smågnagare, fåglar, hund m.fl. för att man har har anpassat det sätt man tillfredsställer deras behov utefter människans boendesituation. Att just kattens behov krockar med människans i ett tätbebyggt område hänger på att man (ägare av utekatt alltså) inte anpassat hur man tillfredsställer kattens behov utefter boendesituationen. Exempel på en sådan anpassning kan vara att istället ha innekatt eller gå med katt i koppel eller som jag sett på Youtube...hur en kattägare byggt en helt inhägnad utegård på villatomten till sina katter.

En del tycker inte om detta sätt att ha katt utan menar på att de måste få vara ute och ströva fritt, jag ställer mig neutral till det ställningstagandet och menar istället att dessa personer antingen då bör låta bli att skaffa sig katt eller flytta ut på landet. Det är inte moraliskt försvarbart att överlåta på andra att anpassa sig efter de val man själv gör.
  • Anonym (djuret)
    Påven Johanna II skrev 2017-06-01 11:13:55 följande:
    Ja, djurplågeri. Du säger ju att det är hans katter och du säger också att han inte lyfter ett finger för att sköta dem för det gör du och du vill inte ha dem och låter dem inte komma in i huset. Så om du inte skulle göra det du trots allt påstår dig göra för dem, skulle de då vara friska, välnärda och med sitt sociala behov tillfredsställt? Om nej så är han en djurplågare. Om ja så har du i sådana fall överdrivit hans undanlåtenhet att sköta katterna och då är det väl i sådana fall du som bör lastas för att de inte längre tillåts komma in i huset.

Så vilket är det? Hur ska du ha det?

Fantastisk? Det finns inget fantastiskt med människor som plågar djur, de är bara störda.
    Djur utomhus??? Låter ju helt sjukt!
  • Anonym (kattvän)

I den bästa av världar så skulle alla utekatter bo på landet och jaga möss i ladugårdar och lador. Där kommer de till sin rätt fullt ut. Jag fattar inte varför man skaffar en utekatt om man bor i ett stadsnära tättbebyggt område! När träffar man sin katt? Vad har man den till? Ser ofta efterlysningar av katter på anslagstavlan i vår lokala butik och tydligen så är dessa utelöpare älskade och man vill ha dem tillbaka fast sannolikheten att man får det är minimal.

• Anonym (Fakta)
    Tom Araya skrev 2017-06-02 19:57:50 följande:
    Källhänvisning vore på sin plats med ett sådant påstående.
    Precis som att det är olagligt för människor att kossa offentligt så är det olagligt att bajsa offentligt. Att dessutom ha hämnd som uppsåt gör inte din situation bättre.

Det finns så många källor där du får bekräftat om katters rätt att ströva fritt ute. Som granne får du se till att akta på det som du är rädd om.
    lawline.se/answers/17087
  • Anonym (Pysen)

"

Tom Araya skrev 2017-06-03 00:15:35 följande:
    Men bevisligen finns massor av kattägare som inte gör det.
    Ja det gör det, och just därför har jag skrivit att det inte är mycket att göra åt.
     Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.
    Även jag har tagit upp fiktiva exempel på där det är människor och inte husdjur som uträttar naturbehov och står för skadegörelse.
    Ja, och människor är juridiskt ansvariga för en sån gärning.
    ???
    Jag svarade på detta:

"Kanske är det därför dina katter bajsar i din rabatter, det är lättillgängligt och lättgrävt...?" (#209)

Nej de gräver inte ner det, det ligger ovanpå. Och de har alltså oändligt med skog tillgängligt
    Nej, det hänger inte enbart på människans behov. Det fungerar utmärkt med akvarium, terrarium, smågnagare, fåglar, hund m.fl. för att man har har anpassat det sätt man tillfredsställer deras behov utefter människans boendesituation. Att just kattens behov krockar med människans i ett tätbebyggt område hänger på att man (ägare av utekatt alltså) inte anpassat hur man tillfredsställer kattens behov utefter boendesituationen. Exempel på en sådan anpassning kan vara att istället ha innekatt eller gå med katt i koppel eller som jag sett på Youtube...hur en kattägare byggt en helt inhägnad utegård på villatomten till sina katter.

En del tycker inte om detta sätt att ha katt utan menar på att de måste få vara ute och ströva fritt, jag ställer mig neutral till det ställningstagandet och menar istället att dessa personer antingen då bör låta bli att skaffa sig katt eller flytta ut på landet. Det är inte moraliskt försvarbart att överlåta på andra att anpassa sig efter de val man själv gör.
    Ja, men det jag från början bemötte var att du började med att skriva att radhus är fel boendeform för en katt (#151). Du skrev att det är fakta. Vilket ledde diskussionen fram till att jag undrade om det är med tanke på katters behov eller människors. Du skrev att 200 människors behov är viktigare än en katt. Jag kan inte hitta någonting i din "fakta" som talar för att katter skulle må dåligt på något sätt av att bo i ett radhus och ströva fritt i området.  Alltså är det med tanke på människors behov och inte katters som radhus är fel boendeform för en katt. 
    Förövrigt kanske inte katten bor i radhus, den kanske bor i villa och har gått till radhusområdet där människor har blivit besvärade.
  • Anonym (Pysen)
    Anonym (djuret) skrev 2017-06-03 00:25:50 följande:
    Djur utomhus??? Låter ju helt sjukt!
    länk
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:07:29 följande:
    Fast du skrev inte rent moraliskt, du skrev att enligt lagen så har djurägarna ett ansvar:
    molly50 skrev 2017-06-02 14:48:20 följande: 
    Men det står också att man ska hålla sådan uppsikt över sitt djur så att det inte ställer till med olägenheter.

Citat: "1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter

Bland annat för grannsämjans skull så kastar jag inte saker efter deras katter när de bajsar i mina rabatter.
    Ja,enligt lag så är de ju ansvariga för att ha sådan uppsyn över sina djur att de inte ställer till med olägenheter för sin omgivning.
    Men enligt lag så har de väl inget ansvar att ersätta saker som katten förstår,om jag har förstått det rätt.
    Och det är väl där den moraliska aspekten kommer in.

Var har jag skrivit att jag kastar saker efter katterna?
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 18:11:18 följande:
    Varsågod, du är så trevlig och söt så dig vill man gärna hjälpa om det går.
    Tack!  Det var snällt av dig.  
    Carpe Diem
Svar på tråden Kattproblem vs grannar vs sambo