"
Tom Araya skrev 2017-06-03 00:15:35 följande:
Men bevisligen finns massor av kattägare som inte gör det.
Ja det gör det, och just därför har jag skrivit att det inte är mycket att göra åt.
Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:16:30 följande:
Och det handlade om ett specifikt fall, nämligen en person som säger att hen ska bajsa i min trädgård senare på kvällen. Alltså ett gärning riktat just emot mig personligen. Och det är svaret på varför jag skulle bemöda mig. Bevisningen är en annan fråga och det är möjligt att jag inte skulle lyckas bevisa det. Men det har ingenting med det du frågade att göra.
Även jag har tagit upp fiktiva exempel på där det är människor och inte husdjur som uträttar naturbehov och står för skadegörelse.
Ja, och människor är juridiskt ansvariga för en sån gärning.
Anonym (Pysen) skrev 2017-06-02 23:21:33 följande:
Nej bajset ligger fritt uppepå
???
Jag svarade på detta:
"Kanske är det därför dina katter bajsar i din rabatter, det är lättillgängligt och lättgrävt...?" (#209)
Nej de gräver inte ner det, det ligger ovanpå. Och de har alltså oändligt med skog tillgängligt
Nej, det hänger inte enbart på människans behov. Det fungerar utmärkt med akvarium, terrarium, smågnagare, fåglar, hund m.fl. för att man har har anpassat det sätt man tillfredsställer deras behov utefter människans boendesituation. Att just kattens behov krockar med människans i ett tätbebyggt område hänger på att man (ägare av utekatt alltså) inte anpassat hur man tillfredsställer kattens behov utefter boendesituationen. Exempel på en sådan anpassning kan vara att istället ha innekatt eller gå med katt i koppel eller som jag sett på Youtube...hur en kattägare byggt en helt inhägnad utegård på villatomten till sina katter.
En del tycker inte om detta sätt att ha katt utan menar på att de måste få vara ute och ströva fritt, jag ställer mig neutral till det ställningstagandet och menar istället att dessa personer antingen då bör låta bli att skaffa sig katt eller flytta ut på landet. Det är inte moraliskt försvarbart att överlåta på andra att anpassa sig efter de val man själv gör.
Ja, men det jag från början bemötte var att du började med att skriva att
radhus är fel boendeform för en katt (#151). Du skrev att det är fakta. Vilket ledde diskussionen fram till att jag undrade om det är med tanke på katters behov eller människors. Du skrev att 200 människors behov är viktigare än en katt. Jag kan inte hitta någonting i din "fakta" som talar för att katter skulle må dåligt på något sätt av att bo i ett radhus och ströva fritt i området. Alltså är det med tanke på människors behov och inte katters som radhus är fel boendeform för en katt.
Förövrigt kanske inte katten bor i radhus, den kanske bor i villa och har gått till radhusområdet där människor har blivit besvärade.