• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • frikenfröken
    soofa skrev 2017-08-21 21:44:26 följande:

Jag vet inte hur stora blåsorna ska vara för att vara bra liksom? Hon sa att några var större i alla fall. :)

Jaha, så ni gör allt på kliniken i Göteborg? Skönt att det funkar för er ändå, det blir ju inte så många besök ändå. Då håller vi tummarna för oktober, nu har de ju bättre koll på vilken dos du behöver!

Om jag fattat de hela rätt så ska väl äggblåsorna vara mellan 14-17 mm något sånt, men jag är dålig på detta..

Härligt med några större :) hoppas de växer till sig fint och att du får ett bra antal med ägg :)

Japp, kunde önska på ett sätt att de gick att lösa hemifrån men jag hade nog inte litat på de lika mycket. I alla fall inte från våran gyn som vi har här. Vi hade en super bra Gyn som var privat men de har lagt ner tyvärr och de som är vid vårdcentralen gillar jag inte.

De har ju dock blivit ganska många resor. Blev 3 besök på 8 dagar, men de fungerar att åka. Har en bra chef som är med på noterna och löser ledig till mig direkt :)
  • soofa

Okej, då hoppas jag att de inte bara blir många utan att de växer till sig också. :)

Oj, ja då har det ju blivit en hel del resor för er. Min gynekolog här kollar bara äggblåsorna och meddelar kliniken i Göteborg, som är de som gör bedömningen. Men som du säger, det viktiga är ju att man känner sig trygg med den/de man går till och på IVF-klinikerna är de ju verkligen experter.

frikenfröken skrev 2017-08-21 22:50:50 följande:

Om jag fattat de hela rätt så ska väl äggblåsorna vara mellan 14-17 mm något sånt, men jag är dålig på detta..

Härligt med några större :) hoppas de växer till sig fint och att du får ett bra antal med ägg :)

Japp, kunde önska på ett sätt att de gick att lösa hemifrån men jag hade nog inte litat på de lika mycket. I alla fall inte från våran gyn som vi har här. Vi hade en super bra Gyn som var privat men de har lagt ner tyvärr och de som är vid vårdcentralen gillar jag inte.

De har ju dock blivit ganska många resor. Blev 3 besök på 8 dagar, men de fungerar att åka. Har en bra chef som är med på noterna och löser ledig till mig direkt :)

• ATD

Hej!

Vi har precis satt igång med våran resa.Jag är på sprutdag 12 och idag var jag hos på ulj men mina ägg har inte växt något.

Vi kommer ta ett par dagar till men sen kanske de måste avbryta om de inte växer något mer.

Vad kan det bero på egentligen?Jag har Pco och de säger att jag har fina äggstockar och äggreserv men äggen växer inte bara.Känner mig ängslig, orolig och nervös över att det ska vara något fel på mig.

• Ellencassandra
    frikenfröken skrev 2017-08-21 22:50:50 följande:

17-20 mm ska de ligga omkring. Men dom kan va lite mindre å lite större :)
  • Anki7

Jag har också PCOS och läkaren förklarade det så här:

Eftersom äggreserven oftast är hög vi PCO är risken stor att det utvecklas många ägg. Om det händer blir man överstimulerad och måste avbryta behandlingen. För att undvika det brukar de börja dosen väldigt lågt om man har PCO. En del är däremot tvärtom inte alls känsliga för de här hormonerna och behöver istället en hög dos för att några ägg ska utvecklas. Då ser man ju inte det förrän ett tag in i behandlingen och då kan det vara för sent att öka dosen. Då avbryter man och börjar om nästa cykel med högre dos från början.

Det är omöjligt att veta hur någon kommer reagera på medicinerna och överstimulering vill man verkligen undvika, därför blir det ibland så att de måste avbryta, tråkigt men inget konstigt alls.

Hoppas att det förklarade, läkaren borde informerat om det innan.

• frikenfröken
    Ellencassandra skrev 2017-08-22 05:27:06 följande:

17-20 mm ska de ligga omkring. Men dom kan va lite mindre å lite större :)

Tack för infon :)
  • hanna8911
    ATD skrev 2017-08-22 00:30:12 följande:

Hej!

Vi har precis satt igång med våran resa.Jag är på sprutdag 12 och idag var jag hos på ulj men mina ägg har inte växt något.

Vi kommer ta ett par dagar till men sen kanske de måste avbryta om de inte växer något mer.

Vad kan det bero på egentligen?Jag har Pco och de säger att jag har fina äggstockar och äggreserv men äggen växer inte bara.Känner mig ängslig, orolig och nervös över att det ska vara något fel på mig.

Hej! Var precis samma sak för mig nu i juli när jag skulle göra mitt första ivf-försök. Bara ett som växte! Hoppas de börjar växa för dig annars är det bara att ta nya tag'
  • frikenfröken
    soofa skrev 2017-08-21 23:32:32 följande:

Okej, då hoppas jag att de inte bara blir många utan att de växer till sig också. :)

Oj, ja då har det ju blivit en hel del resor för er. Min gynekolog här kollar bara äggblåsorna och meddelar kliniken i Göteborg, som är de som gör bedömningen. Men som du säger, det viktiga är ju att man känner sig trygg med den/de man går till och på IVF-klinikerna är de ju verkligen experter.

Nä men eller hur :) stora fina, lagom många ägg :)

Jo de har ju de, men vi har bra väg att åka så de går allt bra :)
  • soofa

För min del känns det som till det blir uttag i början av nästa vecka. Så konstigt, helt plötsligt känns det som att allt går så fort.

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017