• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Pigall
    Azerp skrev 2017-11-07 12:09:05 följande:

Sitter och har suttit en halvtimme nu efter samtalet från äggplocket igår. Av 15 ägg var det 5 mogna, och bara ett som befruktades. Och de sätts in imorgon.

Jag är såklart besviken och kliniken sa att det här resultatet hade dom ju inte alls väntat sig :(

Snälla håll tummarna nu att detta 2-dagars är nog för att lyckas <3 Känner mig inte så värst hoppfull men vill såklart tänka positivt..

Åh vad tråkigt att de inte hunnit mogna till sig ordentligt! Hoppas hoppas att det du får tillbaka imorgon är starkt och friskt!

Jag kommer inte veta förrän imorgon hur många (om några) som befruktats. Är så otroligt nervös! Vi går på IVF-kliniken Stockholm och de ringer bara om inget befruktats eller om tillräckligt många befruktats för att man ska våga långtidsodla. Om vi inte får samtal så blir det insättning imorgon. Håller på att förgås av oro.
  • MollyB
    Hey.orange skrev 2017-11-07 11:51:29 följande:

Jag med! Allt såg jättebra ut osv. Är så nervös! Men ändå så lyckligt lottad att vi har en liten tjej hemma <3

Ja vi går på Ivf Kliniken Stockholm, vid St Göran. Är det samma som ni går?

Vår dotter var ett två dagars :)

I fredags sa de till mig att vårt 5-6 dagars fäster 2-3 dagar efter insättning.

Ja då när vi ruvade för två år sen var jag hormonbehandlad och inte i mitt rätta element. Nu har insättning skett i naturlig cirkel. Men man glömmer så fort också... mycket som hänt på kort tid!

Ska nog tjuvtrsta någon dag tror jag. Har inte tålamod att vänta haha!

Nervositet och oro är verkligen något man får uppleva med ivf. Men samtidigt är jag jätteglad att man får hjälp <3

Då är det inte samma, vår ligger i Hammarby sjöstad, Stockholm ivf. Lika namn dock :)

Kul att höra att er dotter var ett 2-dagars :) Om ert embryo skulle fästa 2-3 dagar efter insättning känns det spontant som att mitt skulle fästa senare om det inte är lika "gammalt"?

Jag har i stimulerad cykel då jag inte har mens eller ägglossning av mig själv. Är det skillnad på hormoner i ostimulerad?

Jag är så nervös för resultatet så jag vet inte om jag kommer våga tjuvtesta! Men jag hinner kanske ändra mig under dessa långa dagar ;)
  • MollyB
    Azerp skrev 2017-11-07 12:09:05 följande:

Sitter och har suttit en halvtimme nu efter samtalet från äggplocket igår. Av 15 ägg var det 5 mogna, och bara ett som befruktades. Och de sätts in imorgon.

Jag är såklart besviken och kliniken sa att det här resultatet hade dom ju inte alls väntat sig :(

Snälla håll tummarna nu att detta 2-dagars är nog för att lyckas <3 Känner mig inte så värst hoppfull men vill såklart tänka positivt..

Vad tråkigt att höra! Jag känner verkligen med dig! Vi fick också ut relativt många ägg och hade väntat oss många fler befruktade än vad vi fick. Jag håller tummarna för att ni får tillbaka ett jättebra ägg imorgon <3
  • MollyB
    segelvind skrev 2017-11-07 12:30:28 följande:

Visst gjorde du totalfrys också? Hoppas ok om jag ställer några frågor Hur tyckte du att det kändes rent mentalt? Fysiskt kunde jag ju känna innan äggplock att det var rätt beslut men nu mår jag bättre vad jag förväntat mig och kämpar med gråten i halsen över att vi inte får tillbaka något nu. Kan man tjata sig till att få tillbaka ett redan efter äggplocks-blödningen tror du eller hur var din känsla? Hur var dialogen mellan dig och läkaren? Min läkare känns orubblig men man vet ju aldrig

Självklart går det jättebra :) Precis, vi gjorde med totalfrys. Mentalt var det lite jobbigt innan man förlikat sig med tanken. Vi fick reda på att det skulle bli totalfrys när vi var på sprutinformation och jag skulle ta en annan ägglossningsspruta än den man oftast tar. Anledningen är för att jag har pcos och många ägg och de ville minska risken för överstimulering. Jag blev ledsen efter besöket och ville inte vänta mer än vad vi redan gjort men nu i efterhand känns det ändå bra och jag försöker att lita på läkarnas bedömningar (även om upptiningen blir ett extra orosmoment som inte finns vid ET). Jag mådde också bra efter äggplocket men som jag förstått det tror jag risken för överstimulering ökar när man sätter tillbaka ägget och förhoppningvis blir gravid, vilket läkarna vill undvika. Jag var också jättebesviken när vi inte fick tillbaka något direkt men å andra sidan verkar det inte kul att bli överstimulerad. Vår upptining gick jättebra så jag håller tummarna för dig!! Lång utläggning :) och det kanske tyvärr inte hjäper din besvikelse <3
  • Ellencassandra

Här värker det i magen å i ljumskarna ner till benen. Som jag brukar innan mens. Dock har Jag fått ont i ryggen också. Vilket jag inte brukar ha annars.
    Bara å vänta på mensen :(

• Pigall
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 15:32:27 följande:

Här värker det i magen å i ljumskarna ner till benen. Som jag brukar innan mens. Dock har Jag fått ont i ryggen också. Vilket jag inte brukar ha annars.

Man känner ju sin egen kropp bäst själv men jag hoppas verkligen att mensen håller sig undan för dig!
  • Hey.orange
    MollyB skrev 2017-11-07 13:31:09 följande:

Nervositet och oro är verkligen något man får uppleva med ivf. Men samtidigt är jag jätteglad att man får hjälp <3

Då är det inte samma, vår ligger i Hammarby sjöstad, Stockholm ivf. Lika namn dock :)

Kul att höra att er dotter var ett 2-dagars :) Om ert embryo skulle fästa 2-3 dagar efter insättning känns det spontant som att mitt skulle fästa senare om det inte är lika "gammalt"?

Jag har i stimulerad cykel då jag inte har mens eller ägglossning av mig själv. Är det skillnad på hormoner i ostimulerad?

Jag är så nervös för resultatet så jag vet inte om jag kommer våga tjuvtesta! Men jag hinner kanske ändra mig under dessa långa dagar ;)

Ja det känns som om det skulle vara logiskt att 2 dagars fäster någon dag senare, men jag vet faktiskt inte.

Ah ok! När jag gjorde äggplocket för 2 år sen tog jag hormonsprutor för att få många äggblåsor och ägg. Nu behövde jag inte det, utan tog bara ägglossningssprutan. Så skönt!

Köpte gravtest idag. Tidigast test på tors. Förra gången testade jag på rd 10.
  • segelvind
    MollyB skrev 2017-11-07 13:51:15 följande:

Självklart går det jättebra :) Precis, vi gjorde med totalfrys. Mentalt var det lite jobbigt innan man förlikat sig med tanken. Vi fick reda på att det skulle bli totalfrys när vi var på sprutinformation och jag skulle ta en annan ägglossningsspruta än den man oftast tar. Anledningen är för att jag har pcos och många ägg och de ville minska risken för överstimulering. Jag blev ledsen efter besöket och ville inte vänta mer än vad vi redan gjort men nu i efterhand känns det ändå bra och jag försöker att lita på läkarnas bedömningar (även om upptiningen blir ett extra orosmoment som inte finns vid ET). Jag mådde också bra efter äggplocket men som jag förstått det tror jag risken för överstimulering ökar när man sätter tillbaka ägget och förhoppningvis blir gravid, vilket läkarna vill undvika. Jag var också jättebesviken när vi inte fick tillbaka något direkt men å andra sidan verkar det inte kul att bli överstimulerad. Vår upptining gick jättebra så jag håller tummarna för dig!! Lång utläggning :) och det kanske tyvärr inte hjäper din besvikelse <3

Tack! Du ger mig hopp Och så låter det som att jag helt enkelt får lita till läkarna ändå Grattis till ruvning <3 Håller tummarna för dig!
  • segelvind
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 15:32:27 följande:

Hoppas att den håller sig borta! Så var det när jag blev gravid (mf), det kändes som mensen var på gång men den dök aldrig upp utan det gjorde plusset istället
  • FlatEric
    Percafluviatilis skrev 2017-11-07 09:07:16 följande:

Hej! Hoppar gärna in här. Ska börja med sprutor runt 22/11. Det blir vårt första försök och vi ska göra ICSI pga mannens få och slöa spermier. Jag har låg äggreserv trots att jag bara är 27 år så är väldigt nervös för antalet ägg. Är det någon mer som går på Nordic IVF eller är i liknande sits?

Hejsan! 

Jag är också inne på första försöket och det blir ICSI pga få spermier. 

Jag har ingen aning om mina äggreserver men nu när jag var på första ultrat hittade läkaren 8 eller 9 ägg/äggblåsor (vad är ens skillnaden?) och det är väl inte så mycket tror jag. 

Äggplock blir på måndag eller tisdag och jag hoppas så innerligt att det ska gå bra! 
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017