• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Ellencassandra
    LillaSarah skrev 2017-11-07 20:53:53 följande:

Hej till alla :)

Är det nån som har fåt fyremadel i stället för orgalutran ?

Jag fick det! Orgalutran var tydligen slut nästan överallt!
  • Ellencassandra
    segelvind skrev 2017-11-07 19:14:25 följande:
    Hoppas att den håller sig borta! Så var det när jag blev gravid (mf), det kändes som mensen var på gång men den dök aldrig upp utan det gjorde plusset istället
    Åh! Man kan ju hoppas att det ska bli så för mig! Men är ju 14 dagar sen ÄP så känns som det e mensen. Hade mensvärken börjat nån dag tidigare kanske jag trott på graviditet .. men nu kommer värken på bim liksom :( som den brukar
  • Pigall
    FlatEric skrev 2017-11-07 20:32:18 följande:

Hejsan! 

Jag är också inne på första försöket och det blir ICSI pga få spermier. 

Jag har ingen aning om mina äggreserver men nu när jag var på första ultrat hittade läkaren 8 eller 9 ägg/äggblåsor (vad är ens skillnaden?) och det är väl inte så mycket tror jag. 

Äggplock blir på måndag eller tisdag och jag hoppas så innerligt att det ska gå bra! 

8 eller 9 äggblåsor är inte så dåligt. På mig brukar de se en 12-13 stycken vid andra ultraljudet (minns inte första) men sen har jag blivit plockad på 17 och 18 ägg. Så det kan hända en hel del mellan ultraljud och plock.

Skillnaden mellan ägg och äggblåsor är att blåsorna är det de ser på ultraljudet. I blåsorna finns äggen. Det är dock inte alltid det finns ägg i blåsorna utan det är normalt att någon eller några är tomma.
  • MollyB
    Hey.orange skrev 2017-11-07 18:26:18 följande:

Ja det känns som om det skulle vara logiskt att 2 dagars fäster någon dag senare, men jag vet faktiskt inte.

Ah ok! När jag gjorde äggplocket för 2 år sen tog jag hormonsprutor för att få många äggblåsor och ägg. Nu behövde jag inte det, utan tog bara ägglossningssprutan. Så skönt!

Köpte gravtest idag. Tidigast test på tors. Förra gången testade jag på rd 10.

Skönt att du slapp sprutor denna gång. Jag är ändå glad att vi har två kvar i frysen och hoppas att de får komma till användning vid senare tillfälle.

Hade du mycket graviditetssympom när du testade eller kom det som en överraskning att du var gravid?
  • Pigall
    FlatEric skrev 2017-11-07 20:32:18 följande:

Hejsan! 

Jag är också inne på första försöket och det blir ICSI pga få spermier. 

Jag har ingen aning om mina äggreserver men nu när jag var på första ultrat hittade läkaren 8 eller 9 ägg/äggblåsor (vad är ens skillnaden?) och det är väl inte så mycket tror jag. 

Äggplock blir på måndag eller tisdag och jag hoppas så innerligt att det ska gå bra! 

Just det, glömde säga i mitt förra svar att en 8-10 ägg är vad optimalt och det som läkarna strävar efter.
  • LillaSarah
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 21:14:26 följande:

Jag fick det! Orgalutran var tydligen slut nästan överallt!

• MollyB
    segelvind skrev 2017-11-07 19:12:35 följande:

Tack! Du ger mig hopp Och så låter det som att jag helt enkelt får lita till läkarna ändå Grattis till ruvning <3 Håller tummarna för dig!

Jag kände med att det inte var någon idé att försöka få tillbaka ett direkt ;) Jag håller alla tummar! Tusen tack <3
  • Bli3ifamiljen

Äggplock i morgon för mig. Det är bara ena äggstocken som svarat på behandlingen, men hoppas på några ägg i alla fall. Den innehöll iallafall en del äggblåsor. Sist fick vi 4st så hoppas på något mer den här gången.

• Azerp
    Hey.orange skrev 2017-11-07 12:14:13 följande:

Håller tummarna för dig! Hoppas verkligen att det är guldägget!

Tack! <3 Det hoppas vi med!
    Mariana79 skrev 2017-11-07 12:15:42 följande:

Nu har även jag fått mitt samtal.. 3 mogna av 16 alla 3 är befruktade via isci :)

Återföring i morgon eftermiddag. Nu hoppas vi oss blå på att detta ska gå hela vägen <3

Jag håller allt jag kan - detta ska gå bra nu! Istället för att tänka på hur det kan ha blivit så får vi nu lägga all vår energi och kärlek till återföringen i morgon <3 Vi fixar det här nu - kom igen <3

Kramar!!!

Lycka till imorgon, hoppas det är våran tur nu <3 Ja man får försöka se till det positiva så gott det går såklart.
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 12:16:43 följande:

Åh va tråkigt! Vet hur drt känns.. jag är ung å trodde absolut att Jah skulle få ut flera ägg men fick bara 6 st å bara en klarade sig som jag ruvar på nu.. man e inte så hoppfull men som sagt man behöver bara ett <3 lycka till

Tack! <3 Ja man hoppas och tar nästan det för givet.. :/ Lycka till med ruvningen och tack för dina lyckönskningar!
    segelvind skrev 2017-11-07 12:22:53 följande:

Jag håller mina tummar! Det behövs ett ägg och ni har ett ägg som ni får tillbaka imorgon <3 ETT guldägg

Åh tack så mycket! <3
    ivfbebis skrev 2017-11-07 12:51:34 följande:

Håller tummarna!! Vi fick bara 2 ägg första försöket och bara 1 som klarade sig efter befruktning. Nu är vi inne på försök nr 2 och hoppas på lite bättre reslutat.

Tack!! Håller tummarna för bättre resultat för dig!
    Pigall skrev 2017-11-07 13:00:22 följande:

Åh vad tråkigt att de inte hunnit mogna till sig ordentligt! Hoppas hoppas att det du får tillbaka imorgon är starkt och friskt!

Jag kommer inte veta förrän imorgon hur många (om några) som befruktats. Är så otroligt nervös! Vi går på IVF-kliniken Stockholm och de ringer bara om inget befruktats eller om tillräckligt många befruktats för att man ska våga långtidsodla. Om vi inte får samtal så blir det insättning imorgon. Håller på att förgås av oro.

Ja det var inte något man förväntat sig tyvärr :( Men men jag hopoas såklart att detta är vårar guldägg <3

Aha ok, förstår din nervousitet. Hoppas det går som de ska :)
    MollyB skrev 2017-11-07 13:34:26 följande:

Vad tråkigt att höra! Jag känner verkligen med dig! Vi fick också ut relativt många ägg och hade väntat oss många fler befruktade än vad vi fick. Jag håller tummarna för att ni får tillbaka ett jättebra ägg imorgon <3

Ja det var såklart en jättebesvikelse som man gärna inte ville förbereda sig på ens..

Tack så mycket! Det hoppas vi med <3
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017