• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • frikenfröken
    lyckobubblor skrev 2017-11-22 22:16:27 följande:

Vilket tufft första försök! Och tabletter för ägglossning hur funkar det?

Här är det dags för insättning/återföring imorgon eftermiddag om de inte hör av sig och vill att vi väntar till söndag. Äggplock gjordes igår. Sjukt spännnande!

Ja de börjar verkligen bli tufft. Är alltid väldigt positiv till de mesta och är en väldigt glad person men de börjar bli svårt att hålla de uppe, har haft 3 i mina kompiskretsar som blivit gravida inom denna tiden. Jag hatar så att man inte riktigt kan glädjas åt andra på samma sätt längre och speciellt inte när ett par hade sagt "de gick ju på första försöket, hade hoppats på att vi skulle fått försöka lite" - då går både lusten och orken ur mig.

Jag har pcos så har ju knappt mens av mig själv och har ingen ägglossning så då väljer de att testa att framkalla med tabletter, har du käkat pergotime? Dessa är som pergotime, men de bytte ut dem till en annan sort (minns inte vad den heter) i typ januari i år. Man börjar på mens dag 3 om jag minns rätt. Käkar 2 tabletter varje dag i 5 dagar, Sen på dag 10 så börjar man att mäta med äl stickor och förhoppningsvis så funkar de för en. Annars finns de en metod till, men den vet jag inget om än :p

Åh vad härligt och vara vid insättningen! Jag håller tummarna som attan för att de ska gå vägen, hoppas ditt guldägg är detta :) (de är lättare att peppa och glädjas åt andra här när vi går igenom" samma" vill jag bara tillägga)

Hur mycket ägg fick du ut? Blev de många befruktade?

Heja oss alla!
  • FiaSthlm

Har de flesta här inne fått göra stimulerad ägglossning ett antal gånger innan ni fick remissen till ivf? Alltså med Gonal-F sprutor/pergotime-tabletter eller dyl + ägglossningsspruta och sen fått försöka baka barn sänghalmsvägen? Vi testade denna metoden tre gånger på Sophiahemmet innan dom tyckte det var läge att gå ivf-vägen. Trodde det var standard men nu har jag fått för mig att vissa hoppar över den delen helt?

• Pigall
    FiaSthlm skrev 2017-11-22 23:26:16 följande:

Har de flesta här inne fått göra stimulerad ägglossning ett antal gånger innan ni fick remissen till ivf? Alltså med Gonal-F sprutor/pergotime-tabletter eller dyl + ägglossningsspruta och sen fått försöka baka barn sänghalmsvägen? Vi testade denna metoden tre gånger på Sophiahemmet innan dom tyckte det var läge att gå ivf-vägen. Trodde det var standard men nu har jag fått för mig att vissa hoppar över den delen helt?

Det beror helt på vilken infertilitetsorsak man har. Hos oss är det manlig faktor och jag ägglossar som en klocka själv så vi gick direkt på ivf.

Tror dock de undviker det om det går då det är mycket mer invasivt. Tror de att stimulerad ägglossning har en rimlig chans att lyckas så tar de det först.
  • soofa

Här hittade de inga fel på varken mig eller min sambo och vi fick köra många omgångar med Pergotime och ägglossningsspruta innan IVF vilket nu i efterhand känns något meningslöst eftersom jag har regelbunden ägglossning och en bra äggreserv.

• frikenfröken

Vi fick hoppa de steget, manlig och kvinnlig faktor hos oss, kvinnliga går ju lösa med pergotime men min sambo har så få simmare och inte mycket rörlighet på de som finns så de fanns ingen anledning för oss att försöka.
  • lyckobubblor

Hos oss finns ingen orsak till våra problem att bli gravida så vi har testat flera försöka med inseminering först (med sprutor och Ovitrelle) men när det inte funkade pausade vi i nästan två år. Nu är vi tillbaka på Sophiahemmet och körde igång med IVF inom en månad bara. När vi sökte hade vi försökt i två år på egen hand och då jag är väldigt regelbunden var det nog därför de rekommenderade inseminering med hormoner direkt.
  • lyckobubblor
    frikenfröken skrev 2017-11-22 22:51:49 följande:

Ja de börjar verkligen bli tufft. Är alltid väldigt positiv till de mesta och är en väldigt glad person men de börjar bli svårt att hålla de uppe, har haft 3 i mina kompiskretsar som blivit gravida inom denna tiden. Jag hatar så att man inte riktigt kan glädjas åt andra på samma sätt längre och speciellt inte när ett par hade sagt "de gick ju på första försöket, hade hoppats på att vi skulle fått försöka lite" - då går både lusten och orken ur mig.

Jag har pcos så har ju knappt mens av mig själv och har ingen ägglossning så då väljer de att testa att framkalla med tabletter, har du käkat pergotime? Dessa är som pergotime, men de bytte ut dem till en annan sort (minns inte vad den heter) i typ januari i år. Man börjar på mens dag 3 om jag minns rätt. Käkar 2 tabletter varje dag i 5 dagar, Sen på dag 10 så börjar man att mäta med äl stickor och förhoppningsvis så funkar de för en. Annars finns de en metod till, men den vet jag inget om än :p

Åh vad härligt och vara vid insättningen! Jag håller tummarna som attan för att de ska gå vägen, hoppas ditt guldägg är detta :) (de är lättare att peppa och glädjas åt andra här när vi går igenom" samma" vill jag bara tillägga)

Hur mycket ägg fick du ut? Blev de många befruktade?

Heja oss alla!

Aha, ja Pergotime har jag hört om ja. Då förstår jag. :)

Nu ringde de precis och insättningen skjuts till på söndag då det var åtta befruktade ägg som alla ser bra ut. De fick ut 11 ägg så det känns lyckat så här långt :)

Eller hur? Så mycket lättare när man dela detta med andra utan att outa sig så med vänner och familj på hemmafronten. <3 heja heja
  • lyckobubblor

[quote=78214993][quote-nick]Västerås skrev 2017-11-22 22:32:45 följande:

Samma här RD 8 ....[/quote]

Spännande, hur känns det för dig? När har du testdag? <3

• Bli3ifamiljen

Idag dalade hoppet om en graviditet. Jag har haft blödningar sen i morse. Det är väll bara att rikta in sig på en till ivf-omgång efter jul, men just nu känns det smått hopplöst.

Vi fick börja direkt med ivf pga ålder. Jag är 38. Inga fel på varken mig eller sambon, men min ena äggledare har svarat dåligt på ivf.

• Mariana79
    Bli3ifamiljen skrev 2017-11-23 11:49:44 följande:

Idag dalade hoppet om en graviditet. Jag har haft blödningar sen i morse. Det är väll bara att rikta in sig på en till ivf-omgång efter jul, men just nu känns det smått hopplöst.

Vi fick börja direkt med ivf pga ålder. Jag är 38. Inga fel på varken mig eller sambon, men min ena äggledare har svarat dåligt på ivf.

:( nej! Nej! Nej! Inte du också :( Måtte det inte vara mens, utan någon annan blödning! Stor kram! När ska du testa? <3
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017