• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-06 20:20:25 följande:

blev så tagen på sängen, jag förstår henne dock, jag har varit som en boll de två senaste dagarna...men jag vill ju inte svara nej för att jinxa,  jag hoppas ju verligen att det stämmer. Så jag svarade helt enkelt

" Va jaha, nja, man kan ju hoppas, genomgår en IVF-process och fick ett litet embryo tillbaka i fredags så jag hoppas verkligen att den sätter sig Jag är såhär stor för att jag tar en massa hormoner som gör att jag sväller upp. Men jag hoppas att du ska få möjlighet att gratta mig i december!"

Verkligen väldigt strongt av dig att ta det så! Jag surar ihop mig till ett lingon inombords när folk frågar om inte "ni ska slaffa barn snart" eller "är du verkligen inte gravid?" Framförallt kollegor. Eller en som sa "men ska inte du och din kille skaffa barn snart..tänk en liten som bara är er..". Bläää jag vill grina en flod inombords vid såna frågor. Skönt att höra att nån tar det lite bättre :) /surkart
  • Nube
    kaleidoskop88 skrev 2017-09-06 20:15:44 följande:

Hahaha... Förlåt, men jag dör xD Trodde jag inbillade mig att min mage känns uppsvälld som en strandad val i sommarsolen. Då är det säkert Lutinus. Min närmaste kollega frågade mig idag om jag skulle med på en snabb fika. Jag: Eh nej tyvärr, måste gå o ta min fittablett. Livet som ruvare ^^ Glamoröst.

Haha fittablett, det var bra :D Lycka till med ruvningen!
  • Nube
    Matildas84 skrev 2017-09-06 21:53:55 följande:

Verkligen väldigt strongt av dig att ta det så! Jag surar ihop mig till ett lingon inombords när folk frågar om inte "ni ska slaffa barn snart" eller "är du verkligen inte gravid?" Framförallt kollegor. Eller en som sa "men ska inte du och din kille skaffa barn snart..tänk en liten som bara är er..". Bläää jag vill grina en flod inombords vid såna frågor. Skönt att höra att nån tar det lite bättre :) /surkart

Jag är också mer som du, blir mest ledsen vid sådana frågor. Så härligt att vissa är så öppna och lugna!
  • Matildas84
    Mjbo skrev 2017-09-06 20:02:57 följande:

Precis så känner jag med! Man väntar bort sitt liv! Vet att allt förhoppningsvis kommer vara värt det i slut ändan men Dan för resan dit alltså.. det här året som vi hållt på med ivf nu har varit ett ändå långt jävla väntande. Vissa håller på många många år, inte meningen att trampa någon på tårna, men alltså ja känner typ att ja vet inte ens om man i slundan får ut nånting av det . Tänk om de inte går?? Så har man väntat i flera års tid av sitt liv, helt i onödan. Sjukt negativ idag jag med. Men ja vill bara ha det här gjort och förbi! :(

Verkligen. på samtliga punkter. Så tungt när flera omkring en gått från att inte veta om de någonsin kommer vilja ha barn, till att bestämma sig för att de vill ha barn, till att bli gravida försök 1 och hunnit förlösa kalaset medan en annan står här och sparkar i gruset. Men som du säger all cred till de som hållit på längre. Och kanske har man sparkat klart snart.. men vill ju bara veta att det kommer att gå bra förr eller senare.
  • Bonnamoran
    Nube skrev 2017-09-06 21:53:29 följande:

Vad skönt att det gick bra för dig! Jag tog andra sprutan av menopur idag och vul imorgon, mycket spännande! Imorgon kommer jag veta mer och kan planera ifall det är värd att fortsätta mer flera IVF. Hoppas att jag också kan göra äggplock nästa vecka!

Håller tummarna för det! För även om ÄP känns skitläskigt så blir det ju skönt att slippa sprutorna iaf.
  • Nube
    Bonnamoran skrev 2017-09-06 22:06:31 följande:

Håller tummarna för det! För även om ÄP känns skitläskigt så blir det ju skönt att slippa sprutorna iaf.

Tack! Ja, skönt att gå vidare i behandlingen om allt ser bra ut. Och äggplocket kändes inte alls sist när jag gjorde det så är inte så nervös inför det. Är mest nervös hur många ägg det blir och hur de överlever.

Är det första gången du gör IVF nu?
  • Anki7

Hej! Spännande dag idag. Fick min mens i måndags så idag var det dags för vul för att se om den där dumma cystan försvunnit så att vi kunde påbörja ny behandling. Men nej, förstås var den där stora svarta cirkeln där fortfarande =( Den symboliserar samma tomrum som graviditetstestets tomma ruta gör... Men läkarna på Nordic är verkligen så förstående. Inget tröstlöst "vänta ut den, den spricker nog snart", yeah right, snarare om 2 månader... Utan istället punkterade de den idag! Läskigt och superont eftersom jag inte kunde få bedövning då jag skulle köra hem efteråt, men så skönt att få det gjort! Så nu har jag tagit första sprutan Menopur igen! =D Dessutom fick jag höjd dos eftersom jag tydligen inte svarar så starkt, slipper vi förhoppningsvis avbryta för att inget hänt. Känns otroligt härligt att vara på gång igen!

• hösten84
    Matildas84 skrev 2017-09-06 21:53:55 följande:
    Jag håller med dig, har brutit ihop av de frågorna fler ggr än jag kan räkna. Men nu känner jag mig trött på att behöva ursäkta mig. Om folk är okänsliga nog att fråga då ska de ångra att de frågade ,bli lite sådär lagom obekväma av ett lite för ärligt svar, hehe (hormonjävulen i mig går igång på sånt). Har också haft vänner som hunnit både bli gravida och ploppa under tiden man har kämpat, de känns så orättvist. Men läkarna säger att det man kan göra är att hoppas och vänta, å det här med att vänta är vi ju bra på ellerhur...
  • soofa

Att människor fortfarande är så dumma att de utifrån en svullen mage vågar komma med såna kommentarer. Är jag gravid och vill att du ska veta det så kommer jag berätta det liksom.

Förresten, heja alla er här inne. Tycker vi alla är så jävla grymma som kämpar och håller på. <3

• Matildas84
    Anki7 skrev 2017-09-06 22:41:29 följande:

Hej! Spännande dag idag. Fick min mens i måndags så idag var det dags för vul för att se om den där dumma cystan försvunnit så att vi kunde påbörja ny behandling. Men nej, förstås var den där stora svarta cirkeln där fortfarande =( Den symboliserar samma tomrum som graviditetstestets tomma ruta gör... Men läkarna på Nordic är verkligen så förstående. Inget tröstlöst "vänta ut den, den spricker nog snart", yeah right, snarare om 2 månader... Utan istället punkterade de den idag! Läskigt och superont eftersom jag inte kunde få bedövning då jag skulle köra hem efteråt, men så skönt att få det gjort! Så nu har jag tagit första sprutan Menopur igen! =D Dessutom fick jag höjd dos eftersom jag tydligen inte svarar så starkt, slipper vi förhoppningsvis avbryta för att inget hänt. Känns otroligt härligt att vara på gång igen!

Men va härligt att höra! Så skönt att de såg till att göra vad de kunde och inte bad dig vänta, och att du kunde komma igång direkt! Vi får hålla alla tummar och tår för denna omgång!
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017