• Dalkullan92

Bf juni 2018

Hej ????

Hittade ingen tråd för bf juni 2018. Är nog ute ganska tidigt oxå :)

Jag plussade i onsdags på bim -4 så har Bim på söndag:)

Har iaf Bf beräknat till 3 juni nu.

Finns de fler där ute får ni gärna hänga här :)

• Svar på tråden Bf juni 2018
  • FairyL

Stort grattis MaTik!!! Bra kämpat med så långdragen förlossning. Hoppas du/ni får njuta nu.

• Kia82
    Utvandraren2 skrev 2018-06-05 22:01:05 följande:

Fick en liten babyshower nyss! Hon jag överraskade i söndags kom plötsligt hit med sambo, muffins och presenter!!! :D Och öl till min sambo! xD

De tror båda att det blir före bf, då min mage är så långt ner. Den har verkligen sjunkit ned den senaste veckan. Jag vet inte vad jag ska tro. Jobbar två halvdagar till, sen ska jag stressa ned och ligga i soffan och peta mig i naveln (om jag haft någon!) Så hoppas hon håller sig i magen en vecka till åtminstone...

Vad mysigt!

Själv så avtog det onda lagom till att jag gick och la mig igår och ersattes av värsta halsbrännan så jag har varit upp ett antal gånger inatt och spytt. Min mun/läppar ser alldeles svullna ut idag så om man kan se det som ett tecken som jag tidigare läst så är det ju bra. Denna morgon har det blivit en färdknäpp men tror knappast att det leder till något, det var mest för att mannen ville försöka göra lite nytta. XD Så uttråkad och så less och tycker så synd om min familj som har världens tråkigaste mamma och fru som inte orkar och känner för att göra någonting. Sätt igång nu då!
  • Workingmom
    Kia82 skrev 2018-06-06 07:22:46 följande:

Vad mysigt!

Själv så avtog det onda lagom till att jag gick och la mig igår och ersattes av värsta halsbrännan så jag har varit upp ett antal gånger inatt och spytt. Min mun/läppar ser alldeles svullna ut idag så om man kan se det som ett tecken som jag tidigare läst så är det ju bra. Denna morgon har det blivit en färdknäpp men tror knappast att det leder till något, det var mest för att mannen ville försöka göra lite nytta. XD Så uttråkad och så less och tycker så synd om min familj som har världens tråkigaste mamma och fru som inte orkar och känner för att göra någonting. Sätt igång nu då!

Har oxå försökt få min man att förstå det där med färdknäppen..

Men av tidigare erfarenhet så funkar det dåligt. Men ingen skada skedd )

3 dgr kvar till Bf, men vem räknar !
  • Bubbel85
    Workingmom skrev 2018-06-06 10:05:55 följande:

Har oxå försökt få min man att förstå det där med färdknäppen..

Men av tidigare erfarenhet så funkar det dåligt. Men ingen skada skedd )

3 dgr kvar till Bf, men vem räknar !

Haha ja precis, vem räknar?! ;)
  • Utvandraren2

Haha, jag tror jag förstår vad ni menar med färdknäpp! Min karl fick veta om det på kursen. Han blev helt ställd och jag såg hur han tänkte och tänkte. Han har nog väldigt svårt att förmå sig att hjälpa till med det, men samtidigt vill han väldigt gärna att bebisen ska komma Innan bf+1 pga lagändring i föräldraledigheten från 1/7 här i Norge.

Samma som att den dagen jag sa att brösten börjat läcka, så slutade han ta på dem.

Stackarn, han tycker nog att allt är så konstigt!

• Bubbel85
    Utvandraren2 skrev 2018-06-06 10:28:29 följande:

Haha, jag tror jag förstår vad ni menar med färdknäpp! Min karl fick veta om det på kursen. Han blev helt ställd och jag såg hur han tänkte och tänkte. Han har nog väldigt svårt att förmå sig att hjälpa till med det, men samtidigt vill han väldigt gärna att bebisen ska komma Innan bf+1 pga lagändring i föräldraledigheten från 1/7 här i Norge.

Samma som att den dagen jag sa att brösten börjat läcka, så slutade han ta på dem.

Vad är det för lagändring från 1/7 i Norge?
  • Utvandraren2

För barn födda från 1/7 får pappan 5 veckor mer pappakvot och de tas av de veckorna föräldrarna själva får fördela. I vårt fall leder det till ett lite större inkomstbortfall för oss. Men vi klarar oss, de finns de par där pappan inte kan ta ut sin kvot alls, de förlorar fem veckor helt.

• Utvandraren2

Men det ökar ju definitivt önskan och stressen att hon ska dyka upp i juni, även om jag försöker att ignorera den känslan...

• Emmy85x3
    Utvandraren2 skrev 2018-06-06 10:28:29 följande:

Haha inte lätt att va man
  • Bubbel85
    Utvandraren2 skrev 2018-06-06 10:50:09 följande:

Men det ökar ju definitivt önskan och stressen att hon ska dyka upp i juni, även om jag försöker att ignorera den känslan...

Jag förstår inte varför man inte helt enkelt inte tar föräldrarnas gemensamma inkomst och delar på två och låter det utgöra föräldrapenning. På så sätt skulle det inte ha någon ekonomisk betydelse vem som är hemma, är ju kämpigt som det är för många familjer att få det att gå runt om nu mannen tjänar mycket mer. Jag jobbar i Norge och pendlar och min sambo i Sverige så jag får hela kvoten på 48 veckor i Norge, tyvärr blir det inte så mycket kvar för min sambo men det blir ett par månader i svenska pappadagar iaf (480 dagar - 48 veckor får han kvar). Rörigt det där när det är två länder med olika regler.