• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Afturelding
    polf skrev 2018-01-29 18:37:15 följande:

Hej på er!

Ni som väntar erat första barn, har ni börjat köpa något ännu? Jag var inne i en barnbutik idag för första gången med min man. Vågade mig inte på nägot. Klämde mest och tittade. Men nu ångrat jag mig nästan haha. Är i v.17!

Jag är också i vecka 17 snart 18 med mitt första och har köpt lite grejer o fått grejer redan. Är lite kluven tänk om något skulle hända.

Men då får man ta det då. Vi väntar ju barn o inte missfall <3
  • Moorii
    amandarahh skrev 2018-01-29 18:41:16 följande:

[quote=78414699][quote-nick]Moorii skrev 2018-01-29 18:14:15 följande:[/quote-nick]

Måste fråga, kände du av urinvägsinfektionen? Hade sammandragningar i helgen med, är livrädd att gå med uvi och missa det :/

Jag såg sammandragningarna som ett symtom. Hade inga klassiska symtom som sveda vid utinering. Molvärk i magen, men det kan lika gärna ha varit växtvärk. Men om du har sammandragningar tycker jag du kan be din barnmorska att få lämna in ett prov på odling. Just sammandragningar är ju ert av de vanligaste symtomen på uvi under graviditet.

Ok, tack! Har en tid på fredag nästa vecka, frågan är om jag kan vänta tills dess. Kan ju alltid ringa och fråga iofs! Så dumt att de vanliga symtomen inte finns där, i vanliga fall kan jag inte stå upp då jag har uvi, så det är ju nåt sånt man förväntar sig.
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-01-29 19:50:40 följande:

Ok, tack! Har en tid på fredag nästa vecka, frågan är om jag kan vänta tills dess. Kan ju alltid ringa och fråga iofs! Så dumt att de vanliga symtomen inte finns där, i vanliga fall kan jag inte stå upp då jag har uvi, så det är ju nåt sånt man förväntar sig.

Man kan köpa hemtester på apoteket. Ett fempack kostar typ 39 kronor eller nåt sånt. Jag köpte när jag hade sammandragningar (visade negativt) och det känns ändå som nåt som är bra att ha hemma. Får man positivt test så är det bara att ringa vårdcentralen så fort som möjligt.
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-01-29 20:30:24 följande:

Man kan köpa hemtester på apoteket. Ett fempack kostar typ 39 kronor eller nåt sånt. Jag köpte när jag hade sammandragningar (visade negativt) och det känns ändå som nåt som är bra att ha hemma. Får man positivt test så är det bara att ringa vårdcentralen så fort som möjligt.

Just det, har köpt det nån gång förut nu när du säger det, får fixa det imorgon. Tack för tipset!
  • Afturelding

Ni som har varit gravida tidigare hur vanligt är det att man har ont i magen? Ibland smärtar det som rejäl j*vla mensvärk. Är i v 17. Har diagnosen hyperemesis..

• Iowhannah
    Afturelding skrev 2018-01-29 21:24:33 följande:

Ni som har varit gravida tidigare hur vanligt är det att man har ont i magen? Ibland smärtar det som rejäl j*vla mensvärk. Är i v 17. Har diagnosen hyperemesis..

Hm. Jag har inte haft så ont, varken nu eller med första. Har du gjort ultraljud så du vet att det inte är utomkveds (vet inte om man ens kan gå så länge med det förvisso)? Kan vara sammandragningar, men de ska inte göra ont så här tidigt. Växtvärk kan det också vara. Eller ligamentsmärtor. Svårt att veta faktiskt.
  • Afturelding
    Iowhannah skrev 2018-01-29 23:11:52 följande:

Hm. Jag har inte haft så ont, varken nu eller med första. Har du gjort ultraljud så du vet att det inte är utomkveds (vet inte om man ens kan gå så länge med det förvisso)? Kan vara sammandragningar, men de ska inte göra ont så här tidigt. Växtvärk kan det också vara. Eller ligamentsmärtor. Svårt att veta faktiskt.

Gjorde ett vul i vecka 9 o ett ul i vecka 13. För att jag haft komplikationer med både blödningar o hyperemesis. O då har dom inte sagt något iaf. Men då kanske jag ska ringa min bm o se vad hon säger så man kanske kan kolla upp det iaf.
  • Mamma till S

Fast utomkveds går man inte med så länge o har dom kollat dig så skulle dom ju sagt till såklart, om nått var konstigt!! Har du varit på vul så borde ju allt se bra ut? Läs vad dom skrivit i din journal? :) sammandragningar gör väl mest magen hård o kan kännas lite men det borde inte göra så ont som du beskriver, sen är drt såklart olika för alla!! Men har du väldigt väldigt ont så tkr jag du ska söka för det, kolla att allt är bra. Växtvärk känns ju, har jag med, som typ mensvärk , gör inte ont men känns.. Har du blött nå mer? I samband med smärtan?

Illamåendet o smärtan hör nog inte ihop, har också samma diagnos med illamåendet men har aldrig haft ont.

Jag skulle nog ringa bm, kanske har du en tyst uvi?
  • 3hjärtan

Utomkveds upptäcks alltid i V5-7. Längre än så brukar man ej gå med det.