• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Hermioney

Hur länge (ungefär) måste man gå upp var tredje timme?

Vad händer om ingen mjölk kommer ut? Hur länge överlever bebisen utan mjölk?

Är det bäst att ha ersättning hemma fall i fall?

Skratta inte åt min fråga. BM skrattar bara men vägrar svara på om bebisen dör direkt utan mat eller klarar sig flera timmar så man kan var lugn.

• Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-29 23:27:33 följande:

Ja herregud! Det känns som att man glömmer så snabbt. Snart ska man vakna var tredje timme för att mata och så ska storasyskonet gå upp vid 07-08 :/ Vi kommer iaf vara lediga tillsammans de första månaderna så vi kan dela upp oss en del (typ att den som tar bebisen på natten behöver inte gå upp med storebror på morgonen).

Oj, vaknar storasyskonet 7-8? Min son vaknar sällan senare än 6, oftast 5-halv 6.. Idag kvart i fem, underbart :P Hur menar du att ni kan turas om med bebisen på nätterna? Jag tänker att det är bara jag som kan ta bebisen, med sonen så vaknade han bara när han ville äta. Skönt att vara lediga tillsammans! Går jag över två veckor så kommer vi ha 7-8 veckor sammanhängande ledighet, fast hon får gärna komma tidigare tycker jag :)
  • Moorii
    Hermioney skrev 2018-04-29 23:38:24 följande:

Skratta inte åt min fråga. BM skrattar bara men vägrar svara på om bebisen dör direkt utan mat eller klarar sig flera timmar så man kan var lugn.

Gå upp är väl kanske inte rätt ord för det, ligga kvar i sängen och mata, sen går det fort att somna om igen. Fast beror väl på hur bebisen är, en del sover kanske inte alls på natten, men det hoppas vi att alla här slipper :) Kommer inte ihåg hur länge det pågick, kanske 3-4 månader? Sen blir det kanske bara två matningar på natten, sen en osv. Jag vet inte hur länge en bebis klarar sig utan mat, men om det får dig att känna dig lugnare så kan du ha några tetror med ersättning hemma, det hade jag inför första barnet.
  • Iowhannah
    Moorii skrev 2018-04-30 06:33:11 följande:

Oj, vaknar storasyskonet 7-8? Min son vaknar sällan senare än 6, oftast 5-halv 6.. Idag kvart i fem, underbart :P Hur menar du att ni kan turas om med bebisen på nätterna? Jag tänker att det är bara jag som kan ta bebisen, med sonen så vaknade han bara när han ville äta. Skönt att vara lediga tillsammans! Går jag över två veckor så kommer vi ha 7-8 veckor sammanhängande ledighet, fast hon får gärna komma tidigare tycker jag :)

Jag tänker inte försöka amma denna gång, därför kan vi dela på nätterna. Jag mådde så dåligt av amningen förra gången och vill inte riskera att det ska trigga någon depression igen. Det känns inte riktigt som att man har tid att vara deprimerad när man har två barn (känns knappt som det med ett barn liksom).
  • Iowhannah

Det där beror på bebisen. Vi var tvungna att väcka var tredje timme i början eftersom han hade svårt att gå upp i vikt, men ganska snart (kanske vid två månader) kunde han sova 5-6 timmar i sträck utan mat.

Bebisen klarar sig ett litet tag utan mat, men man får stå ut med en hel del skrik (vi åkte bort en dag och glömde ersättningen hemma, det var ingen rolig upplevelse. Som tur var så kunde en av dem vi var hos åka och hämta en tetra hos några vänner).
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-30 08:41:25 följande:

Jag tänker inte försöka amma denna gång, därför kan vi dela på nätterna. Jag mådde så dåligt av amningen förra gången och vill inte riskera att det ska trigga någon depression igen. Det känns inte riktigt som att man har tid att vara deprimerad när man har två barn (känns knappt som det med ett barn liksom).

Då förstår jag! Låter som att det är rätt beslut för er. Tufft med depression, det är nog jobbigt utan barn :/
  • Sopp

Det är ett lotteri! Första barnet sov 5 timmar i sträck från ca 6-8 veckor, var inställd på det samma med andra vilket förstås gjorde det ännu värre när han visade sig ha kolik och sov MAX 2 timmar i sträck (på mig) de första 8 månaderna. Var förberedd på det värsta och hoppas på det bästa :) men som svar på matfrågan, bebisen kommer ju inte falla ihop och dö av en missad amning, däremot har de ju regelbundna kontroller på BVC i början just för att säkerställa att barnet får i sig tillräckligt, och då kan de sätta in insatser så som ersättning och att du måste väcka barnet och mata. Om din bebis aldrig verkar vara nöjd utan bara fortsätter skrika kan du bara ringa BVC så hjälper de dig att kolla.
  • mamadada

Har slemproppen börjat lossna för er?

• Iowhannah
    mamadada skrev 2018-05-02 23:09:39 följande:

Har slemproppen börjat lossna för er?

Nope. Har din det? Den återbildas ju, så du behöver iaf inte oroa dig för nåt.

Med sonen gick slemproppen två dagar innan förlossningen satte igång, men detta var på BF så jag var ganska beredd.
  • tiiitti
    Iowhannah skrev 2018-05-02 23:23:04 följande:

Nope. Har din det? Den återbildas ju, så du behöver iaf inte oroa dig för nåt.

Med sonen gick slemproppen två dagar innan förlossningen satte igång, men detta var på BF så jag var ganska beredd.

I min förra graviditet släppte slempproppen i vecka 36 och sonen föddes samma dag. Så man kanske inte ska Ignorera det helt. Fast då släppte hela och inte bara delar av den