• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Ignoramus

Ligger efter i handlingen?! Gulp. Första barnet för vår del och vi har (är i v30) köpt en body, fått två till, slut på lista. :D Vet inte var jag ska skrapa ihop pengar till allt det där, men de där gratispaketen från affären låter ju väldigt intressant.

Utvandraren2 skrev 2018-04-27 20:13:58 följande:

Men! Jag ligger efter i handlandet läser jag!

Detta har jag så långt:

Vagga, sängkläder, spjälskydd, madrass, tripptrappstol. (Allt är pappans gamla, madrassen ny) Babyfilt (svärmor stickat). Vagn, vagnpåse, åkpåse, babyskydd, lekhage, babygym, kläder, babynest, blöjväska. (Köpt begagnat)

Gratis startpaket från olika affärer. Gravid/ammningskudde är det enda nya jag köpt hittils.

Beställa på nätet snarast: mjuklift, täcke, kudde, skötbord m. tillbehör, vippstol, babystol, bärsele, barngarderob, badbalja.

Är det något jag glömt tycker ni? Som förstagångsfödande är man ju orolig för att man glömt något. :)

• Hermioney

Vi har knappt heller handlat.

Nu har vi:

Två bärselar.

En barnvagn att användas när barnet kan sitta.

Sen ska vi handla:

Babyskydd 349 kr Biltema

Spjälsäng 850 kr babyaisle

Skötbädd Jysk 200 kr.

Barnvagn 2.500 kr babyaisle

Byrå ikea 799 kr.

Badbalja 129 kr Dollarstore.

Lakan Jysk.

Andningslarm 1000 kr.

Kläder nappflaska amningsBH osv osv men de sakerna har vi inte riktigt koll på än.

Resesäng och Matstol från ikea som man enkelt kan ta med sig.Inte så snygg men praktisk när vi ska till familjerna. Men dessa två kommer vi inte köpa förrän barnet kan sitta och vi ska resa första gången efter ettårsdagen.

Jag funderar på en sak till men vet inte om den behövs.

När jag var liten hade alla barn sele men jag har inte sett något barn med sele på många år. När vi ska resa utomlands till en storstad vore sån praktisk så barnet inte plötsligt springer ut i gatan.Folk i det landet kör som idioter.

Eller finns det inte längre sele till småbarn eller det kanske inte behövs?

• malikan
    Hermioney skrev 2018-04-27 21:47:37 följande:

Vi har knappt heller handlat.

Nu har vi:

Två bärselar.

En barnvagn att användas när barnet kan sitta.

Sen ska vi handla:

Babyskydd 349 kr Biltema

Spjälsäng 850 kr babyaisle

Skötbädd Jysk 200 kr.

Barnvagn 2.500 kr babyaisle

Byrå ikea 799 kr.

Badbalja 129 kr Dollarstore.

Lakan Jysk.

Andningslarm 1000 kr.

Kläder nappflaska amningsBH osv osv men de sakerna har vi inte riktigt koll på än.

Resesäng och Matstol från ikea som man enkelt kan ta med sig.Inte så snygg men praktisk när vi ska till familjerna. Men dessa två kommer vi inte köpa förrän barnet kan sitta och vi ska resa första gången efter ettårsdagen.

Jag funderar på en sak till men vet inte om den behövs.

När jag var liten hade alla barn sele men jag har inte sett något barn med sele på många år. När vi ska resa utomlands till en storstad vore sån praktisk så barnet inte plötsligt springer ut i gatan.Folk i det landet kör som idioter.

Eller finns det inte längre sele till småbarn eller det kanske inte behövs?

Har sett selar, men de ser ut som en liten ryggsäck barnet har på sig!
  • Perpen

Är ju tredje gången gillt här och min spontana tanke är att man måste inte ha allt. Köp ex bara resesäng om ni faktiskt ska ut och resa (men många hotell kan tillhanda hålla det). Vi skaffade begagnad resesäng när första barnet var ca 1 år för då skulle vi hälsa på mina föräldrar och bo där i en vecka.

Man måste inte heller ha ex babynest. Upprullade filtar som man lägger runt bebis åstadkommer samma sak.

Osv.

Menar inte att det är fel att köpa alla grejer. Men att det är onödigt att stressa över det för det är skillnad på vad man kanske vill ha och på vad man faktiskt behöver. :)

• Perpen

Tror vi köpt tre grejer än så länge: skötväska, babygym och spädbarnsilägg till bärsele. Kvar på shoppinglistan står typ babyskydd och kläder. Och ett regnskydd till vagnen för det gamla var så trasigt. :-S

• Utvandraren2
    Perpen skrev 2018-04-27 22:23:06 följande:

Är ju tredje gången gillt här och min spontana tanke är att man måste inte ha allt. Köp ex bara resesäng om ni faktiskt ska ut och resa (men många hotell kan tillhanda hålla det). Vi skaffade begagnad resesäng när första barnet var ca 1 år för då skulle vi hälsa på mina föräldrar och bo där i en vecka.

Man måste inte heller ha ex babynest. Upprullade filtar som man lägger runt bebis åstadkommer samma sak.

Osv.

Menar inte att det är fel att köpa alla grejer. Men att det är onödigt att stressa över det för det är skillnad på vad man kanske vill ha och på vad man faktiskt behöver. :)

Helt rätt! Jag har en hel del grejer jag inte hade tänkt köpa förens jag såg ett behov av det, men har suttit lite för mycket på begagnatsidor på nätet, så har fått nästan oanvända saker väldigt billigt. Då blev det svårt att låta bli! ;)

Har fortfarande hopp om att hitta bärselen och vippstolen begagnade. Har märkt att om man ska göra klipp måste man slå till direkt någon lägger ut. Annars hinner någon annan före.

Gratis startpaket har jag hämtat på apoteket och mataffärerna här i Norge. Fick blöjor, engångsamningsinlägg, salvor, nappar, nappflaskor, tvättservetter, blöjhink etc. Väldigt smidigt. Då har man ett startkit, plus att leverantörerna ökar chansen att man fortsätter använda deras märke.
  • Nyfikenlillstrumpa
    Iowhannah skrev 2018-04-13 13:05:12 följande:
    Jag drömmer kanske inte mardrömmar (även om det händer också, härom natten vaknade jag och grät), men däremot väldigt tydliga och konstiga drömmar. T ex drömde jag att jag förgiftade min sambo. Utan anledning. Och jag gav inte så mycket så att han skulle dö heller. Mest som att jag ville testa typ.
    Jag har drömt så sjukt konstiga drömmar. Både sexdrömar, mardrömmar och allmänt underliga drömmar som inte går att förstå alls!
  • Iowhannah

Upplever ni att tröttheten från första trimestern har kommit tillbaka?

Jag är så fruktansvärt trött nu! Känner mig helt slutkörd redan någon timme efter frukost. Jag fattar inte hur jag ska orka i nio veckor till!

• malikan
    Iowhannah skrev 2018-04-29 11:33:27 följande:

Upplever ni att tröttheten från första trimestern har kommit tillbaka?

Jag är så fruktansvärt trött nu! Känner mig helt slutkörd redan någon timme efter frukost. Jag fattar inte hur jag ska orka i nio veckor till!

Ja, jag är dock rätt nöjd över tröttheten, mitt mål är att sova bort så mycket som möjligt av resten av graviditeten och värkarna, min livmoder lär va i OSklass vid förlossningen
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-04-22 13:02:56 följande:
    Hej!

Jag har ansökt om och blivit beviljad graviditetspenning så jag jobbar sista veckan nu som kommer (v 29 på tisdag) Nu tror jag att det är lite olika men både jag och min chef var tidigt överens om att jag har vissa arbetsuppgifter som inte lämpar sig med en stor mage.

Jag är alltså förbjuden att göra dessa arbetsuppgifter från och med måndag nästa vecka. Men om du själv söker graviditetspenning för ex tunga lyft behövs väl inget utlåtande från ag? Det viktigaste är väl då att du själv väl kan formulera varför du anser att du behöver det. Men jag är inte säker på detta...
    Jag lyckades få ett utlåtande från min chef, så nu har jag själv sökt + skickat in ett "förbud" om att arbeta fr.o.m 31/5. Är dock orolig över att få avslag.. får vänta snällt och se när beskedet kommer om sisådär 25 dagar.