• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • kattnos
    Perpen skrev 2018-07-11 09:15:58 följande:

Nyfiken fråga till er alla.. Nu de sista veckorna.. Har ni gått upp i vikt vid varje besök hos bm eller har ni stått stilla nån gång? Tänkte eftersom det sägs att bebisen lägger på sig 200g/vecka eller vad det nu är de sista veckorna..

Jag har inte vägt mig hos bm för det verkar inte göras varje gång här, dock väger jag mig hemma varje måndag och har gått upp 2 kg på två veckor! Innan det har jag gått upp jämt hela graviditeten men alltså mycket mer de sista veckorna än tidigare. 16 kg totalt.
    BF 16/7
  • Iowhannah

Nyfiken fråga till er alla.. Nu de sista veckorna.. Har ni gått upp i vikt vid varje besök hos bm eller har ni stått stilla nån gång? Tänkte eftersom det sägs att bebisen lägger på sig 200g/vecka eller vad det nu är de sista veckorna..

Jag har gått upp varje gång. Kan förvisso bero på det ENORMA sötsuget jag haft halva graviditeten :/ Hoppas att bebisen inte är lika stor som sin storebror (han var 55 cm lång och vägde 4125 gram).
  • Perpen

Ja jag har för mig att jag gick upp mer mot slutet vid de andra graviditetena. Men har nu med 3 veckor kvar till bf fortfarande 1kg kvar till inskrivningsvikten och från förra besöket för 2 veckor sen till besöket idag hade jag gått upp typ 100 gram. Tyckte det var konstigt men bm reagerade inte alls så det kanske är olika. Glömde fråga när jag var där.

• Perpen

Men å andra sidan är jag ju överviktig från start så jag kanske har tappat vikt när bebisen gått upp för att jag inte mått helt bra.

• ostbågen

Har inte vägt mig varje gång hos bm, men ca varannan och vikten ökar. Så har aldrig stått stilla på samma vikt. Min bm sa förra veckan att många "stannar av" nu eller tom kan gå ner lite, men allt är ju så olika. :)
  • Iowhannah
    ostbågen skrev 2018-07-11 10:43:29 följande:

Har inte vägt mig varje gång hos bm, men ca varannan och vikten ökar. Så har aldrig stått stilla på samma vikt. Min bm sa förra veckan att många "stannar av" nu eller tom kan gå ner lite, men allt är ju så olika. :)

Jag tycker att det är rätt logiskt om man stannar av, det får ju inte plats lika mycket mat i magen den tredje trimestern som i den andra trimestern.
  • Perpen
    ostbågen skrev 2018-07-11 10:43:29 följande:

Jamen dåså. Då är det nog inget att hänga upp sig på. :)

Nu ska jag bara hålla tummarna för att bebisen vill fixera sig. Ligger fortfarande neråt men är också fortfarande rörlig.
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-07-11 11:52:46 följande:

Jag tycker att det är rätt logiskt om man stannar av, det får ju inte plats lika mycket mat i magen den tredje trimestern som i den andra trimestern.

Då är det nog därför jag har fått upp för jag har inte upplevt att jag ätit mindre, haha :) :)
    BF 16/7
  • Åttionio89

Jag har gått upp ca 5 kilo dom sista 10 veckorna, första och andra trimestern gick jag upp sammanlagt 25 kilo. Har Mao gått upp 30 kg allt som allt, det gjorde jag med dottern också. Så ja, det har ?stannat av? lite sista tiden och tur är väl det haha
  • Iowhannah
    Åttionio89 skrev 2018-07-11 12:36:29 följande:

Jag har gått upp ca 5 kilo dom sista 10 veckorna, första och andra trimestern gick jag upp sammanlagt 25 kilo. Har Mao gått upp 30 kg allt som allt, det gjorde jag med dottern också. Så ja, det har ?stannat av? lite sista tiden och tur är väl det haha

Åh, skönt att inte vara ensam om det! Med sonen gick jag upp runt 25 kilo och nu låg jag på + 28 kilo vid senaste vägningen. Ska väga mig när jag kommer in på förlossningen också för att få en sista vikt.