• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 20:57:19 följande:

Nu pratar vi inte 100 vs 200 miljoner år, utan 4,51 billioner mot 4,54 billioner år. Så det är verkligen svårt att veta vad som är meteorit och vad som är jord....

När de sedan har i stort samma grundämnen => ännu svårare.

Det är ganska många som forskar i detta, men det är inte enkelt.

Men att jorden skulle vara 4,5 biljoner år är ju även det ett antagande...

Nu är det som så att detta med rymden beter sig lite som maktmedel. Vilket gör ämnet känsligt.

Svensson ska känna sig dum i huvudet.

Den som vet mest om rymden är smartast varför du ska frukta den som vet mest = staten.

Vi måste därför få fortsätta ifrågasätta. Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. För det kan missbrukas. Sån makt.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 20:45:24 följande:
    Det ska inte rymdforskare komma undan med.
    Missade detta;

Vad är det du anser "rymdforskare" kommer undan med?

Det presenteras 3, huvud-, hypoteser som alla kan stämma, men man är osäker på vilken som verkligen är sanning. Forskning pågår och den hypotes som just nu har flest "följare" i forskarvärlden är den med kollision. Om det kommer nya rön kan en eller flera hypoteser förkastas.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 21:10:11 följande:
    Men att jorden skulle vara 4,5 biljoner år är ju även det ett antagande...

Nu är det som så att detta med rymden beter sig lite som maktmedel. Vilket gör ämnet känsligt.

Svensson ska känna sig dum i huvudet.

Den som vet mest om rymden är smartast varför du ska frukta den som vet mest = staten.

Vi måste därför få fortsätta ifrågasätta. Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. För det kan missbrukas. Sån makt.
    Nu får du läsa på igen.

Jordens ålder är tämligen väl fastställd, även om den kan skilja någon procent åt ena eller andra hållet. Vad är det som gör att du tror att det är ett antagande?

Att komma in i en tråd utan rudimentär kunskap inom ämnet och påstå att det pågår en konspiration gör att du riskerar att framstå som en galenpanna.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:11:43 följande:

Missade detta;

Vad är det du anser "rymdforskare" kommer undan med?

Det presenteras 3, huvud-, hypoteser som alla kan stämma, men man är osäker på vilken som verkligen är sanning. Forskning pågår och den hypotes som just nu har flest "följare" i forskarvärlden är den med kollision. Om det kommer nya rön kan en eller flera hypoteser förkastas.

Just precis vad jag är ute efter. Att teorier utvecklas i takt med mer fakta som kanske kontrollerats på ett helt nytt sätt och därför gett helt annat resultat.

Vad rymdforskare kommer i undan med är sånt som kometer av is.

Var kommer isen ifrån?

Man är inte ute efter att vara faktaresistent utan att använda fakta på ett nytt sätt.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 21:22:40 följande:
    Just precis vad jag är ute efter. Att teorier utvecklas i takt med mer fakta som kanske kontrollerats på ett helt nytt sätt och därför gett helt annat resultat.

Vad rymdforskare kommer i undan med är sånt som kometer av is.

Var kommer isen ifrån?

Man är inte ute efter att vara faktaresistent utan att använda fakta på ett nytt sätt.
    Vilken fakta är det du anser dig använda på nytt sätt?
    De frågor du ställer är ju lösta sedan länge.

Isen på en meteor kommer till på precis samma sätt som isen på jorden.
    Varför tycker du det är konstigt?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:21:30 följande:

Nu får du läsa på igen.

Jordens ålder är tämligen väl fastställd, även om den kan skilja någon procent åt ena eller andra hållet. Vad är det som gör att du tror att det är ett antagande?

Att komma in i en tråd utan rudimentär kunskap inom ämnet och påstå att det pågår en konspiration gör att du riskerar att framstå som en galenpanna.

Men vad spelar det för roll hur jag framstår?

Fakta går att bryta ner så att alla förstår men det tycks inte riktigt vara tanken bakom rymdforskning. Jag vänder mig mot det.

Ni kan inte på ett övertygande sätt visa varför inte månens andra sida inte blir synlig vid en rotation som tar 28 dagar. När den snurrar runt oss alltid - ständigt. Visa månens rotation dag för dag kl. 00.00. Samt förhållande till jord och sol. Ett månvarv. I en bildserie.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 21:33:17 följande:
    Men vad spelar det för roll hur jag framstår?

Fakta går att bryta ner så att alla förstår men det tycks inte riktigt vara tanken bakom rymdforskning. Jag vänder mig mot det.

Ni kan inte på ett övertygande sätt visa varför inte månens andra sida inte blir synlig vid en rotation som tar 28 dagar. När den snurrar runt oss alltid - ständigt. Visa månens rotation dag för dag kl. 00.00. Samt förhållande till jord och sol. Ett månvarv. I en bildserie.
    Allt går inte att bryta ned så att det blir så enkelt att alla förstår det. Däremot kan alla lära sig att förstå det.

Om det är så att månen inte alltid har samma sida mot jorden borde du lätt kunna visa det. Det finns bildserier, tyvärr har jag inte tillgång till någon nu.
    Vad är det du menar att "vi (sic!)" inte kan visa varför månens andra sida inte blir synlig?
    Dessutom vad är så konstigt med det?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:28:54 följande:

Vilken fakta är det du anser dig använda på nytt sätt?

De frågor du ställer är ju lösta sedan länge.

Isen på en meteor kommer till på precis samma sätt som isen på jorden.

Varför tycker du det är konstigt?

Gör den? Moln som stiger upp och ombildas till regn som faller på meteoriten? Utan atmosfär?

Så var tog isen på månen vägen? Oj, de blev nu till passande kratrar. Oj, vi köper alla det plötsligt. Så slipper vi förklara.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 21:38:41 följande:

Allt går inte att bryta ned så att det blir så enkelt att alla förstår det. Däremot kan alla lära sig att förstå det.

Om det är så att månen inte alltid har samma sida mot jorden borde du lätt kunna visa det. Det finns bildserier, tyvärr har jag inte tillgång till någon nu.

Vad är det du menar att "vi (sic!)" inte kan visa varför månens andra sida inte blir synlig?

Dessutom vad är så konstigt med det?

För ni säger att den roterar. Stod den still behövdes ingen förklaring.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 21:38:54 följande:
    Gör den? Moln som stiger upp och ombildas till regn som faller på meteoriten? Utan atmosfär?

Så var tog isen på månen vägen? Oj, de blev nu till passande kratrar. Oj, vi köper alla det plötsligt. Så slipper vi förklara.
    Vatten bildas inte genom moln, utan vattnet fanns innan. Det är en cirkulärt skeende.
    Meteorer kan ha, och vissa har, atmosför.

Det finns is på månen, även om det inte funnits is på månen så vore det inte speciellt konstigt, men vi skulle behöva utvärdera hur det då passar ihop med hypoteserna om hur månen skapades.
Svar på tråden Astronomifrågor