• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • iaeh
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-29 13:23:54 följande:

Vad kul :D! Lycka till! Hur gick äggplocket då? Gick det bra? Hur mådde du efteråt? 

Några har säkert gått till frysen. Fick du inget till frysen vid första IVF:en då? 

Äggplocket var väldigt smärtsamt, mådde ändå rätt okej efteråt men jag var öm fram tills igår! Men jag är tydligen extra känslig. :/ Första utplocket fick vi ut 25 ägg och inget till frysen, så vågar inte riktigt hoppas nu.
  • fian1982
    iaeh skrev 2017-11-29 19:29:39 följande:

Åh vad spännande! Hur gick äggplocket för dig? Vi får hjälp via landstinget i Västerås, på fertilitetsmottagningen. Men äggplock och allt sker i Uppsala på Reproduktionscentrum. Vilken klinik är ni på? :)

Äggplocket var inte så kul, men det gick bra - fortare än jag trodde! Har haft ganska ont efteråt, men så är jag väldigt känslig.. Men nu har det värsta äntligen gett med sig! :)

Vi bor lite utanför Kristianstad så började utredningen o Letrozolbehandling (som jag mådde jättedåligt av) här i stan innan vi fick remiss vidare till RMC i Malmö där vi går nu Hur länge har ni försökt? Kram
  • hanna8911

Hoppar in här! Ska förhoppningsvis söta in vårt enda frysta embryo i december som vi fick till frysen efter vår första IVF - behandling i oktober. Då satte jag in ett färskt som inte tid sig. Denna gång blir det i stimulerad cykel med letrozole, hoppas hoppas!

• Bebi1981
    Percafluviatilis skrev 2017-11-29 14:52:42 följande:

Hur många äggblåsor såg de på dig? Ja, vi får hoppas att vi båda får fram ett fint ägg som kan bli en liten bebis!

Det är första försöket för oss. Vi har köpt ett privat försök i väntan på Sahlgrenska (lång kötid och låg äggreserv rimmar illa enligt mig så jag ville inte vänta).

Jag tyckte läkaren sa 10 äggblåsor. Men sen vet man ju inte hur bra eller stora dom blir. Blir orolig att bli överstimulerad. Jag har börjat känna av äggstockarna redan nämligen. Men det kanske ska va så. Känner du nåt i magen?

Jag önskar er verkligen all lycka till!

När ska du på en andra kontroll? Vi har köpt 3st ivf försök.
  • Skywalker

Nu har jag fått provsvar och klartecken att jag kan börja med sprutorna ikväll, en dag senare än planerat men det kan jag väl leva med. :) Nervöst!

Det vore förresten roligt med en lista över hur vi alla ligger till (väntar, sprayar, sprutar, ruvar, gravida) som jag sett i vissa trådar.

• fian1982

Lämnar tråden då vår klinik ringde imorse o meddelade att samtliga embryon stannat upp och att det därför inte blir någon återföring (det var planerat nu i eftermiddag 15.45)... Så himla lessen, men Hoppas det går vägen för er andra<3 Kram!

• Percafluviatilis
    fian1982 skrev 2017-11-30 12:56:47 följande:

Lämnar tråden då vår klinik ringde imorse o meddelade att samtliga embryon stannat upp och att det därför inte blir någon återföring (det var planerat nu i eftermiddag 15.45)... Så himla lessen, men Hoppas det går vägen för er andra<3 Kram!

Vad tråkigt! :( Stor kram på dig! <3
  • mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-30 09:34:50 följande:

Nu har jag fått provsvar och klartecken att jag kan börja med sprutorna ikväll, en dag senare än planerat men det kan jag väl leva med. :) Nervöst!

Det vore förresten roligt med en lista över hur vi alla ligger till (väntar, sprayar, sprutar, ruvar, gravida) som jag sett i vissa trådar.

Så spännande! Lycka till!

Jag har fått besked att jag ska spraya under 19 dagar istället för 14 som de sa först. Sen ska jag börja ta sprutorna utan att gå in för blodprov - visst fick du ta ett blodprov innan du satte igång? Jag blir lite orolig, känns som att de inte har nån koll då... Hur länge fick du spraya, blev det 15 dagar?

Förlåt, men jag kommer att hänga dig i hasorna och fråga hela tiden, haha, så skönt med någon som också gör långa protokollet. Hoppas det är ok!
  • Skywalker
    mileythebunny skrev 2017-12-01 12:44:34 följande:

Så spännande! Lycka till!

Jag har fått besked att jag ska spraya under 19 dagar istället för 14 som de sa först. Sen ska jag börja ta sprutorna utan att gå in för blodprov - visst fick du ta ett blodprov innan du satte igång? Jag blir lite orolig, känns som att de inte har nån koll då... Hur länge fick du spraya, blev det 15 dagar?

Förlåt, men jag kommer att hänga dig i hasorna och fråga hela tiden, haha, så skönt med någon som också gör långa protokollet. Hoppas det är ok!

Haha, det är såklart helt okej! Hoppas jag kan vara till hjälp. Det är skönt att ha det här gänget som går igenom samma sak.

Ursprungsplanen var att jag skulle spraya 16 - 28 november och börja med sprutorna 29:e. Skulle alltså spraya 13 dagar. Men jag fick också info att det förväntades komma en blödning efter drygt en vecka och att denär ett tecken på att nedregleringen funkat. Eftersom jag inte fick nån blödning fick jag ta blodprov ist (för att kolla att jag var nedreglerad). Tog blodprovet i tisdags men hann tyvärr inte få provsvaren förrän igår så fick vänta in provsvaren för att få klartecken att börja med sprutorna. Tog alltså första sprutan igår. Råkade då även spraya på morgonen vilket man inte ska... (Jag fick för övrigt min blödning på natten mellan tisdag och torsdag men de ville ändå att jag skulle vänta med sprutan tills provsvaren kom.)
  • Percafluviatilis

Vul nr 2 idag resulterade i 3 stora blåsor 17-21 mm och en på 14 mm samt tre små. Det hade alltså tillkommit en blåsa. På måndag plockar de eventuella ägg. Hoppas så att vi får åtminstone ett ägg. Känner mig ledsen och så otroligt nervös :(

Svar på tråden IVF nov-dec 2017