• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • hoppfullsolstråle1117
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-24 18:34:40 följande:
    Inte roligt med överstimulering men på samma gång är det ju bra med många ägg, det blir ju förhoppningsvis många fina till frysen då! Men förstår att det är surt att du måste vänta på FET..

Nej det behövs inga sprutor vid FET. Endera gör man i normala cykeln och kollar med ägglossningstest när det är dags (tror jag, har inte gjort den varianten) eller så gör man stimulerad FET. Då tar man piller från dag 1 eller 2 av menscykeln för att bygga upp slemhinnan och sen innan insättning (ca dag 14-17) börjar man med progesteron. Har själv gjort stimulerad FET och det gick nog bra. :)

Ja, jag får ändå hoppas att det går bra vid FET. Läkaren säger att det är goda odds. Gick det bra "nog"? eller blev det plus? :D 

Kan ju vara bra att vila upp kroppen efter all stimulering innan insättning. Har en känsla av att jag kommer må bättre då även om det är tråkigt att vänta ytterligare 2 månader....

• hoppfullsolstråle1117
    zuces skrev 2017-11-24 21:53:52 följande:
    Jag ska också ta 112.5 dosen och har ganska bra AMH både.. runt 4. Vad har du för AMH? Vilken klinik går du till? Hoppas det löser sig för dig!

Hej!

Har du PCO då? Det är bra att de börjar med den lägsta dosen då man alltid kan höja. Vad är AMH? De talar inte om så mycket för mig när jag är där utan får fråga om allting. Så det jag frågar om får jag svar på, resten är jag ovetande om. Sahlgrenska Göteborg. Du då? :)

• hoppfullsolstråle1117
    Skywalker skrev 2017-11-25 07:07:22 följande:
    Åh vad frustrerande! Hoppas det finns en chans att du slipper överstimulering ändå. Men härligt ändå att du förhoppningsvis kommer ha frysen full sen! Som du redan fått svar på behöver du ju inte alls gå genom hela den här processen inflr FET då. (Eller för framtida syskon... :) )

Att inte behöva gå igenom hela processen inför FET är ju verkligen jättehärligt. Hoppas det bli så med. Jag har ju oregelbunden mens och därför oregelbunden ÄL, men då kanske det kan räcka med Letrozol som jag ägglossat av tidigare för tanken är väl inte att få många mogna ägg innan FET utan mer att det bli ÄL så livmodern förbereds? Om jag förstått det rätt :). 

• mileythebunny

Hej igen,

Jag undrar över hur länge man behöver vänta mellan försöken. Säg att du gör ett ivf-försök som misslyckas, och inga ägg i frysen, utan börjar istället på ett helt nytt försök. Måste man vänta en cykel eller flera eller kan man gå direkt på? Jag går ju långa protokollet också, så tar ju totalt fyra-fem veckor extra som det är redan...

Det är såklart väldigt individuellt, det fattar jag, men är ändå nyfiken på era erfarenheter eller vad ni fått höra från andra. Man räknar ju månaderna lite hela tiden...börjar vi då och där, sen det och det, då kanske vi skulle kunna ha BF då eller då om det går bra hela vägen, men om inte, så kanske då eller då...så håller jag på, haha!

Tack, och heja alla er som kämpar!Glad

• Skywalker

Hej alla!

Jag är inne på dag 11 med spray (synarel) och ännu ingen blödning. Planen är att börja med sprutor på onsdag men måste ju få blödningen först så är nu lite orolig att den ska bli sen och att allt ska bli förskjutet. (Läst att blödningen "ska" komma 7-12 dagar efter spraystart.)

• mileythebunny
    Skywalker skrev 2017-11-26 16:50:32 följande:

Hej alla!

Jag är inne på dag 11 med spray (synarel) och ännu ingen blödning. Planen är att börja med sprutor på onsdag men måste ju få blödningen först så är nu lite orolig att den ska bli sen och att allt ska bli förskjutet. (Läst att blödningen "ska" komma 7-12 dagar efter spraystart.)

Hej Skywalker,

I mina papper från rmc står det att blödningen ska komma 8-14 dagar efter sprejstart, tänkte att den marginalen kanske kan lugna lite?

Jag har samma sprej (har inte börjat dock) så vore ju konstigt om det skiljer sig mellan klinikerna?

Lycka till!
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-26 14:55:43 följande:

Ja, jag får ändå hoppas att det går bra vid FET. Läkaren säger att det är goda odds. Gick det bra "nog"? eller blev det plus? :D 

Kan ju vara bra att vila upp kroppen efter all stimulering innan insättning. Har en känsla av att jag kommer må bättre då även om det är tråkigt att vänta ytterligare 2 månader....

Nej inget "nog", vi fick vårt efterlängtade barn genom FET! ;D
  • Skywalker
    mileythebunny skrev 2017-11-26 17:12:01 följande:

Hej Skywalker,

I mina papper från rmc står det att blödningen ska komma 8-14 dagar efter sprejstart, tänkte att den marginalen kanske kan lugna lite?

Jag har samma sprej (har inte börjat dock) så vore ju konstigt om det skiljer sig mellan klinikerna?

Lycka till!

Tack för svar! Jag ringde kliniken idag och ska in på provtagning imorgon så får se... Planen är äggplock v 50 och det är ju inte jättestora marginaler innan det blir julledigheter sen.. Är mest orolig att detta kommer göra allt ställs in/skjuts upp till efter jul.
  • hannafia

Hej alla!

Hoppas jag får hoppa in i den här tråden. Spännande att läsa om alla era olika stadier och upplevelser! ???? Själv ruvar jag på en 6-dagars blastocyst ifrån frysen. ????? Vi gjorde vår första ivf i augusti (gjort fyra inseminationer innan dess varav en resulterade i graviditet förra hösten men som tyvärr slutade i missfall i vecka 9). Vi fick iaf ut 19 ägg och tolv befruktades. Dock blev jag överstimulerad så det blev ingen återföring. Ett litet embryo klarade sig fram till nedfrysningen och det går jag nu och ruvar på sen i torsdags. ????

• GotToHaveFaith
    hannafia skrev 2017-11-27 20:48:34 följande:

Hej alla!

Hoppas jag får hoppa in i den här tråden. Spännande att läsa om alla era olika stadier och upplevelser! ???? Själv ruvar jag på en 6-dagars blastocyst ifrån frysen. ????? Vi gjorde vår första ivf i augusti (gjort fyra inseminationer innan dess varav en resulterade i graviditet förra hösten men som tyvärr slutade i missfall i vecka 9). Vi fick iaf ut 19 ägg och tolv befruktades. Dock blev jag överstimulerad så det blev ingen återföring. Ett litet embryo klarade sig fram till nedfrysningen och det går jag nu och ruvar på sen i torsdags. ????

Välkommen! Lycka till med lilla embryot. Har själv testdag på onsdag! Jobbig denna väntan... på finska kallas "ruvartiden" piinaviikot (=typ pinveckor på svenska), sååå beskrivande ord!
Svar på tråden IVF nov-dec 2017