• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • Skywalker
    zuces skrev 2017-12-06 15:05:38 följande:

Bli inte ledsen än! det kan fortfarande funka, hur vet man om man är svårstimulerad? De gav dig ganska hög dos från början också tänker jag, har det med lågt amh-värde  eller ålder att göra?

Tack! Försöker att inte spinna iväg i negativa tankar... Det var dumt att jag läste det där (google-beroende som en är). Jag har lågt amh så tror det var därför de gav mig hög dos (amh 1,1 och 1,6 vid olika mätningar, 33 år). Så såg de idag att jag inte svarat tillräckligt bra och höjde därmed dosen. Ska nog ta upp min oro vid nästa ul på fredag.

När får du köra igång?
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-12-06 16:54:37 följande:

Har sprutat 6 dagar. Usch, mycket känslor alltså.

Hur mår du? Hur gick det för dig idag? <3

Okej! Jag tror utfallet är sämre pga att man får färre blåsor/ägg (det kanske är det du menade?). Det betyder ju dock inte att de ägg man får ur är dåliga! :) Oroa dig inte för mycket. Mina nyheter kanske kan ge dig lite hopp. Av fem blåsor fick vi fyra ägg. Ett av äggen var bara ett skal. Ett av dem befruktades inte. Två levde och frodades idag som 4-celliga embryon. Ett av dem ligger nu i min livmoder och det andra odlas vidare. På måndag vet vi hur det gått för labb-embryot. Nästa helg vet vi hur det gått för "mitt" embryo. Så även om du får ut få ägg så behöver det inte vara kört! Nu vet jag ju inte om något av dessa embryon blir ett barn men det är ju ett steg framåt.
  • Percafluviatilis
    Bebi1981 skrev 2017-12-06 13:59:13 följande:

Tänker på dig idag och håller tummarna för er!

Vi ska göra äggplock imorgon torsdag. Jag har mått ok ändå om jag jämför med hur jag mådde med mina hormonbehandlingar med letrozol och lutinus måste jag säga.

Jag är nervös inför imorgon!

Tack! Det gick bra. Fick ett embryo tillbaka och ett odlas vidare :)

Håller tummarna för dig imorgon! Det kommer säkert gå jättebra <3
  • Skywalker
    Percafluviatilis skrev 2017-12-06 17:23:02 följande:

Okej! Jag tror utfallet är sämre pga att man får färre blåsor/ägg (det kanske är det du menade?). Det betyder ju dock inte att de ägg man får ur är dåliga! :) Oroa dig inte för mycket. Mina nyheter kanske kan ge dig lite hopp. Av fem blåsor fick vi fyra ägg. Ett av äggen var bara ett skal. Ett av dem befruktades inte. Två levde och frodades idag som 4-celliga embryon. Ett av dem ligger nu i min livmoder och det andra odlas vidare. På måndag vet vi hur det gått för labb-embryot. Nästa helg vet vi hur det gått för "mitt" embryo. Så även om du får ut få ägg så behöver det inte vara kört! Nu vet jag ju inte om något av dessa embryon blir ett barn men det är ju ett steg framåt.

Percafluviatilis skrev 2017-12-06 17:23:02 följande:

Åh vad kul att höra! Både för din skull och för min egen hehe... Man blir ju lite yr av att läsa om de som fått ut över 10 ägg och "info" hur många man "ska" få o.s.v. Ska inte hakaupp mig på detta! På fredag får vi veta mer.

Har du testdag redan nästa helg? :) Åh vad jag hoppas!
  • zuces
    Skywalker skrev 2017-12-06 17:01:39 följande:

Tack! Försöker att inte spinna iväg i negativa tankar... Det var dumt att jag läste det där (google-beroende som en är). Jag har lågt amh så tror det var därför de gav mig hög dos (amh 1,1 och 1,6 vid olika mätningar, 33 år). Så såg de idag att jag inte svarat tillräckligt bra och höjde därmed dosen. Ska nog ta upp min oro vid nästa ul på fredag.

När får du köra igång?

Eftersom mensen kommer om några dagar så blir det svårt att börja denna månad med julledigheterna så mitt preliminära datum för sprutstart är 10e januari. Längtar!!
  • Percafluviatilis
    Skywalker skrev 2017-12-06 17:34:51 följande:

Åh vad kul att höra! Både för din skull och för min egen hehe... Man blir ju lite yr av att läsa om de som fått ut över 10 ägg och "info" hur många man "ska" få o.s.v. Ska inte hakaupp mig på detta! På fredag får vi veta mer.

Har du testdag redan nästa helg? :) Åh vad jag hoppas!

Ja, man ska inte googla för mycket! Jag tror det kommer gå utmärkt för dig :)

Nä, jag har testdag 17 dagar efter äggplock, dvs 21/12, hehe. Men jag tror nog jag vill testa innan beräknad mens vilket är 16/12. Så kanske testar jag 11 dagar efter äggplocket! Jag får se hur det känns då. Har aldrig gillat att få mensen som en överraskning.
  • Skywalker
    zuces skrev 2017-12-06 18:51:23 följande:

Eftersom mensen kommer om några dagar så blir det svårt att börja denna månad med julledigheterna så mitt preliminära datum för sprutstart är 10e januari. Längtar!!

Ah, nog för att det är härligt med jul och nyår men i just det här läget ställer det ju till det lite. Får hoppas att tiden går fort!
  • Skywalker
    Percafluviatilis skrev 2017-12-06 18:58:06 följande:

Ja, man ska inte googla för mycket! Jag tror det kommer gå utmärkt för dig :)

Nä, jag har testdag 17 dagar efter äggplock, dvs 21/12, hehe. Men jag tror nog jag vill testa innan beräknad mens vilket är 16/12. Så kanske testar jag 11 dagar efter äggplocket! Jag får se hur det känns då. Har aldrig gillat att få mensen som en överraskning.

Tack!

Ja det är svårt det där tycker jag. Avskyr negativa test men det är ju även så himla jobbigt när mensen kommer som ett slag i ansiktet.
  • Skywalker

Fick höjd dos gonal f igår, från 300 till 375, och hjälp vad dåligt jag mår idag. Huvudvärk och illamående. Vaknade imorse och kände mig bakis (efter en dröm där jag fick plus på stickan).

• zuces
    Skywalker skrev 2017-12-06 21:36:37 följande:

Ah, nog för att det är härligt med jul och nyår men i just det här läget ställer det ju till det lite. Får hoppas att tiden går fort!

Jaa men jag tycker faktiskt inte att det är så negativt! Jag är så ung, 22 år. Så en mysig nyår med lite drickande med min man och vänner kan vara ett bra avslut på alkohol drickandet ett bra tag därefter :)
Svar på tråden IVF nov-dec 2017