• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • FlatEric
    Bebi1981 skrev 2017-11-23 23:31:00 följande:
    Tack!

Ja den där hemska vääääntan, den är förödande. Men jag tänker att nu innan jul och allt så kanske tiden går lite fortare för att man har saker att fixa inför jul.

Hur mår du annars av sprutorna?

Stort lycka till!
    Gonal F hade inte så stor inverkan på mig, men efter att jag tog Otrivellen så kändes det verkligen att mina äggstockar var stora. Hade svårt att böja mig och kunde inte ha tighta kläder. Vid äggplocket tog dom ut 15 ägg, så det var ju ändå en del att bära på :)

Efter embryoåterföringen tog jag en spruta som heter Gonapeptyl och den påverkade mig ganska mycket. Svällde upp och fick ont! 

Nu är jag på ruvardag fyra och de mesta biverkningarna har lagt sig. Lite svälld fortfarande och lite värk emellanåt, men annars helt okej :) 
  • hoppfullsolstråle1117

Första undersökningen idag på dag 6 (behandlingsdag) och beskedet är både pos och neg. Jag är tydligen påväg mot en överstimulering trots lägsta dos och de kunde redan nu se 11 mogna ägg och typ MASSA små runt om, och de sa att det är just de små som ställer till det och gör att det blir för många. Jag som trodde att det var bra att utveckla många ägg??! 

De ska heller inte sänka dosen, konstigt nog? utan vi kör på enligt planen trots att jag vet att injektionerna kommer göra mig dålig (överstimulerad) de sa att det förmodligen bli äggplock, befruktning och sedan fryses de befruktade äggen in för att föras in efter julledigheten någongång. Någongång??? Åhhh! Jag förstår att  det för läkarna är vardagsmat men för mig då? Ingen tydlig förklaring och ett nonchalant "det blir ingen julklapp för dig i år" Okeeeej?! Tack för den! 

De positiva är la då att det förhoppningsvis plockas ut många ägg som befruktas och som kan sättas in vid ett senare skede. Undrar om man behöver gå igenom hela behandlingen med sprutor när man gör FET? Någon som vet?

• GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-24 16:55:37 följande:

Första undersökningen idag på dag 6 (behandlingsdag) och beskedet är både pos och neg. Jag är tydligen påväg mot en överstimulering trots lägsta dos och de kunde redan nu se 11 mogna ägg och typ MASSA små runt om, och de sa att det är just de små som ställer till det och gör att det blir för många. Jag som trodde att det var bra att utveckla många ägg??! 

De ska heller inte sänka dosen, konstigt nog? utan vi kör på enligt planen trots att jag vet att injektionerna kommer göra mig dålig (överstimulerad) de sa att det förmodligen bli äggplock, befruktning och sedan fryses de befruktade äggen in för att föras in efter julledigheten någongång. Någongång??? Åhhh! Jag förstår att  det för läkarna är vardagsmat men för mig då? Ingen tydlig förklaring och ett nonchalant "det blir ingen julklapp för dig i år" Okeeeej?! Tack för den! 

De positiva är la då att det förhoppningsvis plockas ut många ägg som befruktas och som kan sättas in vid ett senare skede. Undrar om man behöver gå igenom hela behandlingen med sprutor när man gör FET? Någon som vet?

Inte roligt med överstimulering men på samma gång är det ju bra med många ägg, det blir ju förhoppningsvis många fina till frysen då! Men förstår att det är surt att du måste vänta på FET..

Nej det behövs inga sprutor vid FET. Endera gör man i normala cykeln och kollar med ägglossningstest när det är dags (tror jag, har inte gjort den varianten) eller så gör man stimulerad FET. Då tar man piller från dag 1 eller 2 av menscykeln för att bygga upp slemhinnan och sen innan insättning (ca dag 14-17) börjar man med progesteron. Har själv gjort stimulerad FET och det gick nog bra. :)
  • zuces

Jag ska också ta 112.5 dosen och har ganska bra AMH både.. runt 4. Vad har du för AMH? Vilken klinik går du till? Hoppas det löser sig för dig!
  • Bebi1981
    Percafluviatilis skrev 2017-11-24 07:18:48 följande:

Hur går det? Har den kommit? :)

Heej!

Ja idag kom mensen äntligen. Så jag har tagit första sprutan av menopur. Det gick ändå bra, jag va så spänd innan. Hur går det för dig?
  • Bebi1981
    FlatEric skrev 2017-11-24 11:13:08 följande:

Gonal F hade inte så stor inverkan på mig, men efter att jag tog Otrivellen så kändes det verkligen att mina äggstockar var stora. Hade svårt att böja mig och kunde inte ha tighta kläder. Vid äggplocket tog dom ut 15 ägg, så det var ju ändå en del att bära på :)

Efter embryoåterföringen tog jag en spruta som heter Gonapeptyl och den påverkade mig ganska mycket. Svällde upp och fick ont! 

Nu är jag på ruvardag fyra och de mesta biverkningarna har lagt sig. Lite svälld fortfarande och lite värk emellanåt, men annars helt okej :) 

Åh okej 15 st wow förstår om du hade ont.

Jag är lite nervös inför alla biverkningarna, för jag är en av dom som alltid lyckas få massor av dom. Jag tog min första spruta av menopur ikväll så det ska bli intressant att se hur jag reagerar på det här.

Tack för ditt svar :0)
  • Bebi1981
    Percafluviatilis skrev 2017-11-24 07:18:09 följande:

Ja! Jag tar första sprutan ikväll. Oändligt rastlös och nervös inför den kommande månadens alla livsavgörande besked. Fy.

Vad segt med väntan, men det är som du säger. Har man väntat länge gör några veckor inte så mycket. Men jag förstår att det känns segt ändå. Vi hade kunnat vara klar med vår första ivf nu för kliniken glömde ringa oss om spermaprovet. Resultatet hade funnits i tre veckor när jag ringde och undrade hur det gick...

Nu såg jag! Jätte roligt att vi börjar med sprutan på samma dag :0)...ska bli super spännande att följas!
  • Skywalker

Åh vad frustrerande! Hoppas det finns en chans att du slipper överstimulering ändå. Men härligt ändå att du förhoppningsvis kommer ha frysen full sen! Som du redan fått svar på behöver du ju inte alls gå genom hela den här processen inflr FET då. (Eller för framtida syskon... :) )
  • Percafluviatilis
    Bebi1981 skrev 2017-11-24 23:27:02 följande:

Nu såg jag! Jätte roligt att vi börjar med sprutan på samma dag :0)...ska bli super spännande att följas!

Japp, jag tog första gonal f 20:30 igår! Kändes igenting?! Trodde det skulle kännas något åtminstone men nej. Gjorde din ont?
  • FlatEric
    Bebi1981 skrev 2017-11-24 23:03:03 följande:
    Åh okej 15 st wow förstår om du hade ont.

Jag är lite nervös inför alla biverkningarna, för jag är en av dom som alltid lyckas få massor av dom. Jag tog min första spruta av menopur ikväll så det ska bli intressant att se hur jag reagerar på det här.

Tack för ditt svar :0)
    Okej, hoppas det här blir ett undantag då och du slipper dem :) 
Svar på tråden IVF nov-dec 2017