• hoppfullsolstråle1117

IVF nov-dec 2017

Hej alla hoppfulla där ute!

I början på nästa månad är ägguttag inbokat, men innan dess ska hela karusellen med provera, hormonsprutor, väntan, hopp och tårar köras klart, puuh! 

Det är första gången som vi går igenom IVF-behandlingen och jag är spänd, hoppfull och väldigt nervös. Någon mer som har detta framför sig? Dela gärna med er av era känslor och erfarenheter. 

Jag har PCOS och är orolig för överstimulering, vill inte att detta ska hända då vi väntat nio månader på att få en tid för behandling. I övrigt hoppas jag på goda chanser då jag är ung och, enligt läkarna, har bra ägglager. 

Skriv, skriv, skriv! 

• Svar på tråden IVF nov-dec 2017
  • hannafia

Tack GotToHaveFaith! Ja det va ju verkligen beskrivande ord! Hur känner du dig inför testdagen? Har du en bra eller mindre bra känsla?

• GotToHaveFaith
    hannafia skrev 2017-11-27 22:12:24 följande:

Tack GotToHaveFaith! Ja det va ju verkligen beskrivande ord! Hur känner du dig inför testdagen? Har du en bra eller mindre bra känsla?

På ett sätt så har har jag en bra känsla men njaa har svårt att tro.. humöret är dock upp och ner av detta väntande! Hur känns det för dig hittills?
  • zuces
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-26 14:58:12 följande:

Hej!

Har du PCO då? Det är bra att de börjar med den lägsta dosen då man alltid kan höja. Vad är AMH? De talar inte om så mycket för mig när jag är där utan får fråga om allting. Så det jag frågar om får jag svar på, resten är jag ovetande om. Sahlgrenska Göteborg. Du då? :)

Nej jag har inte PCO faktiskt utan bara väldigt hög äggreserv(AMH). Jag ska också påbörja min första ivf i januari på Sahlgrenska :) vem har ni som ansvarig för er ivf?
  • hannafia
    GotToHaveFaith skrev 2017-11-27 22:34:55 följande:

På ett sätt så har har jag en bra känsla men njaa har svårt att tro.. humöret är dock upp och ner av detta väntande! Hur känns det för dig hittills?

Känner igen det där med att man har svårt att tro. Jag är ganska inställd på negativt besked. Vi är så vana vid att få dåliga besked så varför skulle det va annorlunda den här gången. Men samtidigt har jag en gnutta hopp så klart. :) är det här ditt första försök?
  • hoppfullsolstråle1117
    hannafia skrev 2017-11-27 20:48:34 följande:

Hej alla!

Hoppas jag får hoppa in i den här tråden. Spännande att läsa om alla era olika stadier och upplevelser! ???? Själv ruvar jag på en 6-dagars blastocyst ifrån frysen. ????? Vi gjorde vår första ivf i augusti (gjort fyra inseminationer innan dess varav en resulterade i graviditet förra hösten men som tyvärr slutade i missfall i vecka 9). Vi fick iaf ut 19 ägg och tolv befruktades. Dock blev jag överstimulerad så det blev ingen återföring. Ett litet embryo klarade sig fram till nedfrysningen och det går jag nu och ruvar på sen i torsdags. ????

Vad kul att du ruvar nu :). Vad var anledningen till den långa väntan för återföring då? Förstår att du blev överstimulerad och det är jag nu (känner inget nu men det kommer la?), men hur länge brukar man vänta innan återföring (FET)? Jag hoppas inte att de väntar för länge. Fick du naturlig mens innan FET eller stimulerades den på någon sätt?
  • hoppfullsolstråle1117
    zuces skrev 2017-11-27 23:07:07 följande:
    Nej jag har inte PCO faktiskt utan bara väldigt hög äggreserv(AMH). Jag ska också påbörja min första ivf i januari på Sahlgrenska :) vem har ni som ansvarig för er ivf?

Jaha, vad roligt. Kanske ses där då hehe. Blir ju ingen återföring nu utan förhoppningsvis i jan eller feb. Jaaha äggreserv, ja den är stor. Var på undersökning igår och det talades om en 40-tal äggblosor varav hälften redan mogna. Det blir vad de kallas "totalfrys" och återföring efter jul. 

• iaeh

Hej allihopa!

Tänkte om jag fick hoppa in i eran tråd.

Jag fick tillbaka ett 5 dagars embryo igår!

Det är vårt andra IVF försök. Vid äggplock fick man ut 15 ägg, 12 befruktades, 1 fick jag tillbaka igår och vi vet inte ännu om något gick till frysen.

Vågar knappt hoppas på att det ska fästa, vi har försökt i över 4 år nu!

• hannafia
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-28 08:35:22 följande:

Vad kul att du ruvar nu :). Vad var anledningen till den långa väntan för återföring då? Förstår att du blev överstimulerad och det är jag nu (känner inget nu men det kommer la?), men hur länge brukar man vänta innan återföring (FET)? Jag hoppas inte att de väntar för länge. Fick du naturlig mens innan FET eller stimulerades den på någon sätt?

Anledningen till den långa väntan var bara en utlandsresa. ;) de ville att jag skulle få en mens innan vi började med stimuleringen inför FET. Så vi hade egentligen kunnat göra återföringen redan i oktober. Jag fick naturlig mens men eftersom den vanligtvis är ganska oregelbunden så blev det en stimulerad cykel. Jag tog progynon första mensdagen som gör att äggstockarna blir vilande, de producerar alltså inga äggblåsor. Men slemhinnan byggs upp så det förbereds ändå för en ev graviditet.

Skönt att du inte känner nåt av överstimuleringen än. Jag va spänd och uppblåst så det kändes som jag typ va gravid i tionde månaden. ;) vet du hur många äggblåsor du har än? Har du fått veta när plocket blir?
  • hannafia
    iaeh skrev 2017-11-28 08:49:59 följande:

Hej allihopa!

Tänkte om jag fick hoppa in i eran tråd.

Jag fick tillbaka ett 5 dagars embryo igår!

Det är vårt andra IVF försök. Vid äggplock fick man ut 15 ägg, 12 befruktades, 1 fick jag tillbaka igår och vi vet inte ännu om något gick till frysen.

Vågar knappt hoppas på att det ska fästa, vi har försökt i över 4 år nu!

Hej! Heja lilla embryot! Jag ruvar på ett 6-dagars sen i torsdags. När har du testdag? :)
  • Skywalker

Vad spännande med några ruvare här i tråde, hoppas så för er!

Jag var och lämnade blodprov för att se om jag blivit nedreglerad och kan blrja med sprutorna imorgon eller om jag måste fortsätta spraya ett tag. Har dock fått lite spottings nu så hoppas verkligen det går enligt plan. Orkar inte vänta mer nu... :P

Svar på tråden IVF nov-dec 2017