• Anonym (chockad)

Min kille slog mig igår

Jag kan inte tro att vad som hände inatt är på riktigt och jag vet inte hur jag ska hantera det. Att min pojkvän har ett sjukt temperament visste jag men att han skulle använda våld mot mig???!!

Allt handlar om svartsjuka och när han druckit blir det alltid värre. Han tycker att jag flörtar med andra killar och framförallt igår tyckte han tydligen det (orkar inte ens förklara mig men nej det gör jag inte). När vi kommer hem så säger idioten ?Vi borde skita i det här så kan du gå tillbaka till att hoea runt med dina kompisar? då blir jag jävligt arg och säger nånting med ja då kanske man iallafall kan få en riktig orgasm. Han skriker då att jag är en h?ra och slår mig i ansiktet så jag i chock bara viker mig ner på golvet och gråter. Han ångrade sig direkt och bad om ursäkt tusen gånger och berätta hur mycket han älskade mig och ångrar sig. Det är första gången jag sett honom gråta. Vi både var fulla och jag vet inte hur det gick till men han började kyssa mig och plötsligt hade vi sex?!

Alkoholen börjar gå ur kroppen och jag får bara mer och mer ångest och blir mer och mer chockad över vad som faktiskt hänt. Det är omöjligt att somna. Skulle ni förlåta honom? Eller känner ni lite att jag nästan bad om det?

• Svar på tråden Min kille slog mig igår
  • Anonym (Stella)

Vilka anledningar berättigar kvinnomisshandel enligt dig Y ?

• Anonym (Lisa)

Hur mycket det än tar emot för dig och hur jobbigt det än blir med att sälja lägenheten osv tycker jag också du borde lämna.

Du kommer ångra dig längre fram annars. Din kille är ingen bra och trevlig man. Tänk dig in i scenariot några år framåt, att ni har barn ihop. Då blir allt sju gånger svårare. Har han då en våldsam tendens kommer du få ett helvete.

Att han är ångerfull och ber om ursäkt och gråter är klassiskt och innebär tyvärr inte att det inte kommer hända igen. De flesta män som använder våld blir djupt ångerfulla efteråt och kan bete sig enormt kärleksfullt, köper hem blommor och gör allt för att försäkra sig om att kvinnan stannar.

Det är långt ifrån normalt att bli så för vansinnigt svartsjuk. Dessutom verkar han ha problem med alkoholen vilket är ytterligare ett varningstecken.

Be om hjälp av föräldrar, vänner, syskon. Du kan inte klara detta på egen hand.

• Alessia

Dåliga vibbar vad gäller den killen:

* svartsjuk
    * dålig koll på alkoholkonsumtion
    * "sjukt temperament" dålig impulskontroll??
    * lättprovocerad

Dra dig ur!  Han har nu passerat en våldsgräns och all erfarenhet av detta talar för att han nästa gång han tappar kontrollen pga alkohol, svartsjuka eller annat kommer att klippa till dig igen.

• Anonym (chockad)

Vi har precis flyttat in i vår nya lägenhet, min släkt tycker han är perfekt, jag står hans familj väldigt nära, vi har gemensamma vänner nu och jag har aldrig älskat någon så mycket som jag älskar honom.

Jag vet ärligt talat inte alls vad jag ska ta mig till. Han var dessutom dyngrak vilket inte är en ursäkt men det hade varit värre om han var nykter. Jag trodde aldrig jag skulle vara med om det här, att jag var en bra människokännare, men där fick jag. 

• Anonym (b)
    Anonym (Y) skrev 2017-12-06 09:44:28 följande:
    Nej, det måste inte automatiskt vara så att man slår jämt bara för att man gör det en gång. Eller så kan det vara så att man slår några gånger pga olika anledningar, fortfarande inget man gör jämt och utan anledning för att det är kul.

Det gäller iallafall inte varenda man att de på något sätt automatiskt börjar slå utan anledning för att de gjort det en gång. Alla är olika.

Vill inte försvara kvinnomisshandel då det är fel, men ett fel kan bli två fel.
    Känner du många som bara slagit en gång och sedan aldrig mer?
    För det gör inte jag. De enda som "bara slagit en gång" är de där den som blivit slagen gått efter första slaget.

Jag tror att du har fel. Har man tappat kontrollen så otroligt mycket att man tar till våld så är det mycket lättare att göra det igen. Risken att bli slagen av en som redan slagit en en gång är otroligt mycket större än en som aldrig slagit innan.
  • Anonym (chockad)

Den största känslan jag har inom mig nu är att jag skäms. Jag drar mig för att ens säga detta till min bästa kompis. Folk kommer att fråga varför och jag känner att jag gjort bort mig på flera sätt. Det skulle vara enklare om det kom helt oprovocerat och jag inte varit delaktig i att framkalla det. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 09:54:42 följande:

Vi har precis flyttat in i vår nya lägenhet, min släkt tycker han är perfekt, jag står hans familj väldigt nära, vi har gemensamma vänner nu och jag har aldrig älskat någon så mycket som jag älskar honom.

Jag vet ärligt talat inte alls vad jag ska ta mig till. Han var dessutom dyngrak vilket inte är en ursäkt men det hade varit värre om han var nykter. Jag trodde aldrig jag skulle vara med om det här, att jag var en bra människokännare, men där fick jag. 

Förstår att du är chockad och att allt känns som kaos! Att din familj älskar honom innebär inte att de inte kommer förstå och hjälpa dig nu. Ring och berätta för dina föräldrar, be om hjälp att ta dig ur detta.

Våldsverkare kan vara "perfekta" på ytan, bete sig hur bra som helst och kommer inte alltid i den skepnad man kanske tänker sig att de gör.
  • Anonym (Y)
    Anonym (b) skrev 2017-12-06 09:56:53 följande:

Känner du många som bara slagit en gång och sedan aldrig mer?

För det gör inte jag. De enda som "bara slagit en gång" är de där den som blivit slagen gått efter första slaget.

Jag tror att du har fel. Har man tappat kontrollen så otroligt mycket att man tar till våld så är det mycket lättare att göra det igen. Risken att bli slagen av en som redan slagit en en gång är otroligt mycket större än en som aldrig slagit innan.

Du missförstår nog.

Min poäng är att man kan slå en gång eller FLER gånger pga olika anledningar.

Jag säger bara emot att mannen blir ett monster efter första slaget vilket kommer resultera i att han inte kan kontrollera sig mer och slår utan anledning. Som att första slaget skulle få något inom honom att växa och då blir han provocerad av allt.

Nu känner jag inte ts kille, men troligtvis kommer han slå igen ifall hon skryter om sina ligg igen eller gör något annat dumt. Han anser att det är en legitim anledning. Antingen lämnar man eller så förstår man att framför honom tar jag inte upp si och så. Inte svårare än så.

Men folk får det att låta som att en man som slår pga en anledning han anser legitim kommer slå jämt och bara för att, för att dörren är en millimeter öppen eller för att kvinnan råkade ställa sig framför honom vid fel tillfälle. Självklart sker det men det innebär inte att det är så majoriteten män som slår funkar.

Vissa män använder helt enkelt våld i "uppfostringssyfte", dvs pga olika anledningar (innebär som sagt inte att det är rätt).
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (chockad) skrev 2017-12-06 10:05:03 följande:

Den största känslan jag har inom mig nu är att jag skäms. Jag drar mig för att ens säga detta till min bästa kompis. Folk kommer att fråga varför och jag känner att jag gjort bort mig på flera sätt. Det skulle vara enklare om det kom helt oprovocerat och jag inte varit delaktig i att framkalla det. 

Skam är konstigt nog en vanlig känsla för dem som blivit utsatta för våld. Men skammen borde inte finnas hos dig alls. Du har INTE någon del eller ansvar för detta. Det var INTE ditt fel.

Tror faktiskt inte andra människor kommer fråga ut dig om varför han slog. Du är omtumlad känslomässigt nu och tänker inte helt klart eftersom du älskar honom.

Försök våga berätta för någon. Det kommer kännas lite lättare efteråt.
Svar på tråden Min kille slog mig igår