• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:04:22 följande:

De avviker bara från  rekommendationen som finns. Och räddningstjänsten verkar kanske ha andra rekommendationer och kanske även läkarna och kanske ambulansen .... 

Så har de som jobbar på 112 fel? Kan du bättre? Tidigare sa du att de kunde bättre än du?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 16:02:35 följande:
    Har de som jobbar på 112 rätt eller du?
    Deras rekommendationer verkar avvika från officiella rekommendationer som finns.

Sen verkar olika organisationer i Sverige har olika rekommendationer. Då kan folk bli förosäkrat.

Räddningstjänsten och 112 larm verkar kanske inte vara överens.

Det förosäkrar.

Men det är inte min rättighet att bestämma hur man ska göra. Jag hänvisar bara till officiella rekommendationer.

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:04:22 följande:

De avviker bara från  rekommendationen som finns. Och räddningstjänsten verkar kanske ha andra rekommendationer och kanske även läkarna och kanske ambulansen .... 

Vi avviker definitivt inte från några rekommendationer vi följer de som finns och instruerar hlr enligt t-hlr modellen.

Sen har vi som sagt ramar att arbeta inom och de måste vi följa gällande råd vi ger osv.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 16:08:05 följande:
    Så har de som jobbar på 112 fel? Kan du bättre? Tidigare sa du att de kunde bättre än du?
    Det är inte råd enl. dessa rekommendationer som jag känner till.

Det kan t.ex. bli missförstod med Räddningstjänsten. För att man ju larmar för tidigt och de kanske larmar ut fel?

Som sagt, folk blir förosäkrat och det kan leda till att ingen v
    ågar göra ngt.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:17:34 följande:
    Deras rekommendationer verkar avvika från officiella rekommendationer som finns.

Sen verkar olika organisationer i Sverige har olika rekommendationer. Då kan folk bli förosäkrat.

Räddningstjänsten och 112 larm verkar kanske inte vara överens.

Det förosäkrar.

Men det är inte min rättighet att bestämma hur man ska göra. Jag hänvisar bara till officiella rekommendationer.
    Så du säger att 112 personalen inte följer de rekomendationer de har?
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 16:21:21 följande:
    Vi avviker definitivt inte från några rekommendationer vi följer de som finns och instruerar hlr enligt t-hlr modellen.

Sen har vi som sagt ramar att arbeta inom och de måste vi följa gällande råd vi ger osv.
    Men jag har nyligen sett rekommendationer från HLR rådet där man rekommendera att larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge.

Även alla rekommendationer i tyskspr
    åkiga länder säger samma sak.

Viktigt är att komma ig
    ång med HLR så snart som möjligt om det behövs.

Viktigt att ha lagt i stabilt sidoläge innan man ringer s
    å att man har tid för samtalet med 112  larm.
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:23:42 följande:

Det är inte råd enl. dessa rekommendationer som jag känner till.

Det kan t.ex. bli missförstod med Räddningstjänsten. För att man ju larmar för tidigt och de kanske larmar ut fel?

Som sagt, folk blir förosäkrat och det kan leda till att ingen vågar göra ngt.

Som jag sagt tidigare så justerar vi larmen allt eftersom ofta i samråd med inre befäl på räddningstjänsten eftersom svaren på frågorna vi ställer skapar larmplaner. Ändrar sig något så justerar vi det kan hända att vi larmar mer eller drar tillbaka. Ingen skada skedd.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:28:33 följande:
    Men jag har nyligen sett rekommendationer från HLR rådet där man rekommendera att larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge.

Även alla rekommendationer i tyskspråkiga länder säger samma sak.

Viktigt är att komma igång med HLR så snart som möjligt om det behövs.

Viktigt att ha lagt i stabilt sidoläge innan man ringer så att man har tid för samtalet med 112  larm.
    Har du eller 112 personalen rätt? Har du ändrat dig?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 16:23:46 följande:
    Så du säger att 112 personalen inte följer de rekomendationer de har?
    Deras rekommendationer matchar inte HLR-rådets och röda korsets rekommendationer och inte dessa från hjärt-lungräddningen heller.

Det är d
    å Sveriges organisationer som måste komma överens om vad som gäller. 
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 16:29:22 följande:
    Som jag sagt tidigare så justerar vi larmen allt eftersom ofta i samråd med inre befäl på räddningstjänsten eftersom svaren på frågorna vi ställer skapar larmplaner. Ändrar sig något så justerar vi det kan hända att vi larmar mer eller drar tillbaka. Ingen skada skedd.
    Men ni förosäkrar folket och människorna i Sverige som vill hjälpa.

Man går en kurs och sen borde man veta vad som gäller. Man ändrar inte sina rekommendationer varje vecka! Det är fel!

Svar på tråden När ringer du 112 ?