• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-13 13:20:00 följande:

Ja, obekvämt, som starta en bil och köra till ett ställe, som sen kan visa sig man lyckades lösa problemet på vägen.
    Kan vi inte lägga dom vid sidan av vägen tex, och bara gå?
    Så ser vi om de börjar andas utan hjälp, sen om det inte funkar kan vi ringa nästa dag.
    Så vi inte stör dom, för det är ju så hemskt.

Obstruerad andning, ring med en gång, det kan vara skillnaden mellan ha ett drägligt liv och vara en grönsak.

Men skulle du våga röra en skadad i Sverige? 
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 13:31:52 följande:
    Anser du dig mer kunnig på vad svensk 112 personal vill veta än de som själv jobbar på 112?

Ja eller nej?
    Svensk 112.

Vanligtvis lärs det ut i kurser/ utbildningar/ närinformation vad 112 larm behöver veta när man ringer.

Alltså är svaret: i stort sett ja, sen kan det komma upp detaljfrågor.

Men helst ska man ju ha en som larmar och en som tar hand om skadade eller annat på olycksplatsen.

Fråga tillbaka - har du ngn gång rört en skadad? Hur går det till? Byter man sen ut kontaktdata? Vill polisen ha dina kontaktuppgifter? ... intressanta frågor.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:36:13 följande:
    Svensk 112.

Vanligtvis lärs det ut i kurser/ utbildningar/ närinformation vad 112 larm behöver veta när man ringer.

Alltså är svaret: i stort sett ja, sen kan det komma upp detaljfrågor.

Men helst ska man ju ha en som larmar och en som tar hand om skadade eller annat på olycksplatsen.

Fråga tillbaka - har du ngn gång rört en skadad? Hur går det till? Byter man sen ut kontaktdata? Vill polisen ha dina kontaktuppgifter? ... intressanta frågor.
    Så de som jobbar på 112 och skriver på forumet har rätt?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:36:13 följande:
    Ja, vid några tillfällen. Jag har då hjälp till så gott jag kunnat.

Polisen har vid två av tillfällen velat ha  mina kontaktuppgifter och hört av sig senare
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 13:50:36 följande:
    Så de som jobbar på 112 och skriver på forumet har rätt?
    Ge ett exempel?

Att det kan finnas inre skador efter en olycka även om personen uppenbarligen är oskadad är rätt, men samtidigt så är frågan om du ska fundera på det om en skadad säger att den INTE vill ha en ambulans t.ex.

Hen kan ju ringa efter en själv när som helst i princip.

jag skulle då inte ringa in.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 13:54:05 följande:
    Ja, vid några tillfällen. Jag har då hjälp till så gott jag kunnat.

Polisen har vid två av tillfällen velat ha  mina kontaktuppgifter och hört av sig senare
    Okej.

Har du fått kontakt med den skadade i efteråt? Vet du hur de mår idag respektive säg en vecka efter olyckan?
    Visste du vem det var? Vad tyckte de om dina insatser?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:57:34 följande:
    Okej.

Har du fått kontakt med den skadade i efteråt? Vet du hur de mår idag respektive säg en vecka efter olyckan?
    Visste du vem det var? Vad tyckte de om dina insatser?
    För de två allvarligaste:
    Nej
    Nej respektive nej. Jag vet att de överlevde men inte mycket mera
    Nej
    Vet inte
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:28:27 följande:
    Men nu verkar Räddningstjänsten ha lite andra åsikter kring detta. Men SOS larm och Räddningstjänsten verkar inte alltid vara överens.

Nu uppmanar räddningstjänsten alla medtrafikanter att tänka till innan de slår numret till SOS Alarm.

Finns inget och tänka på när andningsvägar är obstruerade, det är bara och ringa direkt.
  • Anonym (Också operatör)

Tar vi ett samtal där någon tappat medvetandet går det till ungefär så här:

-sos 112 vad har inträffat?

- min man ramlade ihop och andas så konstigt.

- går det få kontakt med honom?

-åh jag vet inte, Göte? Nej jag vet inte.

- Vi ska hjälpa er vilken kommun gäller det?

- Gävle HÄR GÅR LARMET TILL MIN KOLLEGA SOM LARMAR AMBULANS

' och vad är det för adress?

- Persgatan 4.

- villa eller lägenhet

- vila.

- hur ligger din man?

- på sidan.

-då ska vi hjälpas åt nu vill jag att du lägger honom på rygg och böj huvudet lite bakåt och se om andningen blir bättre, håll fram telefonen så jag hör..

Sen rullar det på. Vi tar frågor och hjälp under samtalets gång det går så mycket fortare att ringa och larma än att påbörja som Ewald vill göra och sedan ringa.

Vi Larmar så fort vi kan. Vi jobbar med våra siffror konstant för att bli effektivare i våra utlarmningstisder och vi har tidsmål att jobba mot när det är ärenden med uppenbar livsfara så som hjärtstopp, olyckor osv.

Du hinner kolla upp det vi frågar vid olyckor under samtalet också du behöver inte veta allt och det vi vill veta är mer än fem frågor.. alla frågor är anpassade efter typ av händelse och du kan omöjligt veta allt vi ska fråga om.

• Anonym (Också operatör)

Och som exempel på Varför man bör ringa trots att den inblandade tycks vara oskadd.

Vid ett fall var ett äldre par inblandade detta var väl minst 15år sedan.

Mannen tog sig ut ur bilen frun sätt fast och var skadad.

Mannen var mest i vägen uppenbarligen chockad och pratade mest om bilens skador.

Helt plötsligt kollapsar gubben av inte blödningar.

Han hade viftat bort hjälp och såg till synes oskadd ut för att segna ihop sen.

En chockad människa kan inte alltid ta rätt beslut eller avgöra om hen behöver hjälp.

Svar på tråden När ringer du 112 ?