• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 16:29:23 följande:
    Har du eller 112 personalen rätt? Har du ändrat dig?
    Bedöm själv

• Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:28:33 följande:

Men jag har nyligen sett rekommendationer från HLR rådet där man rekommendera att larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge.

Även alla rekommendationer i tyskspråkiga länder säger samma sak.

Viktigt är att komma igång med HLR så snart som möjligt om det behövs.

Viktigt att ha lagt i stabilt sidoläge innan man ringer så att man har tid för samtalet med 112  larm.

Ja har personen en uppenbar andning så lägg i stabilt sidoläge....

Men du måste förstå att alla vet inte hur man gör, de kan inte avgöra andning många tar agonala andningsljud som att andning finns därför är min bedömning otroligt viktig.

De flesta har inte ens gått hlr-utb och om man väl gjort det är det så lätt att man inte minns något när dagen väl kommer.

Många år så stressade att de behöver mina råd för att klara av att göra något alls.

Och ska man kunna ropa på hjälp förutsätter att du är på en publik plats med människor i närheten annars går det för mycket tid

Jag kan garantera dig att du sparar tid för den drabbade att ringa direkt jag kommer ändå ställa alla frågor likadant och ibland flera gånger om eftersom saker kan ändras snabbt.

Haft flera samtal där de säger att personen andas och vid t ex tredje upprepningen har andningen upphört.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 16:35:58 följande:
    Ja har personen en uppenbar andning så lägg i stabilt sidoläge....

Men du måste förstå att alla vet inte hur man gör, de kan inte avgöra andning många tar agonala andningsljud som att andning finns därför är min bedömning otroligt viktig.

De flesta har inte ens gått hlr-utb och om man väl gjort det är det så lätt att man inte minns något när dagen väl kommer.

Många år så stressade att de behöver mina råd för att klara av att göra något alls.

Och ska man kunna ropa på hjälp förutsätter att du är på en publik plats med människor i närheten annars går det för mycket tid

Jag kan garantera dig att du sparar tid för den drabbade att ringa direkt jag kommer ändå ställa alla frågor likadant och ibland flera gånger om eftersom saker kan ändras snabbt.

Haft flera samtal där de säger att personen andas och vid t ex tredje upprepningen har andningen upphört.
    Man kontrollerar andningen varannan minut. Har den upphört startar man HLR.
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:33:23 följande:

Men ni förosäkrar folket och människorna i Sverige som vill hjälpa.

Man går en kurs och sen borde man veta vad som gäller. Man ändrar inte sina rekommendationer varje vecka! Det är fel!

Vem har pratat om ändrade rekommendationer varje vecka? Hör revideras vart femte år och beroende på vilken typ av hlr det är gäller olika saker.

Däremot larm till räddningstjänsten kan ändras helt beroende på svaren på frågorna under samtalet det händer väldigt ofta men det är inte heller från vecka till vecka utan under ett samtal gång.

Och jag kan garantera att de som ringer känner sig trygga med den vägledning de fått, självklart finns det säkert någon som inte gjort det och det är beklagligt men tittar man på undersökningen om trygghet gentemot myndigheter ligger sos alarm i topp som förtroendeingivande myndighet i Sverige och så ska det vara människor ska vara trygga i att ringa oss!
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:40:44 följande:

Man kontrollerar andningen varannan minut. Har den upphört startar man HLR.

Har jag sagt emot?

Du är ju helt sanslös.. varför ens kommentera ovanstående? Klart som fasen att man fortsätter att hålla koll på andningen.. vilket jag tom skriver att jag kontrollerar flera gånger under samtalet med den som ringer.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 16:43:57 följande:
    Vem har pratat om ändrade rekommendationer varje vecka? Hör revideras vart femte år och beroende på vilken typ av hlr det är gäller olika saker.

Däremot larm till räddningstjänsten kan ändras helt beroende på svaren på frågorna under samtalet det händer väldigt ofta men det är inte heller från vecka till vecka utan under ett samtal gång.

Och jag kan garantera att de som ringer känner sig trygga med den vägledning de fått, självklart finns det säkert någon som inte gjort det och det är beklagligt men tittar man på undersökningen om trygghet gentemot myndigheter ligger sos alarm i topp som förtroendeingivande myndighet i Sverige och så ska det vara människor ska vara trygga i att ringa oss!
    Men SOS larm är ingen myndighet vad jag vet. Visst kan vissa känna sig otrygga.

www.svd.se/12-aring-blev-inte-trodd-av-sos-alarm

Tolvårige Oscar larmade 112 om dödsbranden i Mjölby i lördags. Men operatören sa åt honom att sluta busringa, skriver Aftonbladet.

Men enligt SOS Alarm ringde pojken bara en gång, när brandbilarna redan var på plats.

Men det är inte viktigt.

Det som är intressant att veta.

Vad säger SOS larm om någon ringer in, säger att det finns enmedvetslös person efter en olycka och att man har lagt den i stabilt sidoläge eftersom man har bedömt att den har andning.

Eller konkret: kan man agera precis som här:
    Hur reagerar SOS larm på det? (Det är ju tillväggångssättet som rekommenderas av alla). 

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:29:51 följande:
    Deras rekommendationer matchar inte HLR-rådets och röda korsets rekommendationer och inte dessa från hjärt-lungräddningen heller.

Det är då Sveriges organisationer som måste komma överens om vad som gäller. 

Eller så ringer man och tar det då, och så kan operatören tillkalla ambulans under tiden man försöker fixa problemet.

och klarar man inte detta, så har man sparat 1-2 minuter mot din "metod".

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-13 18:52:25 följande:

Eller så ringer man och tar det då, och så kan operatören tillkalla ambulans under tiden man försöker fixa problemet.

och klarar man inte detta, så har man sparat 1-2 minuter mot din "metod".

Men det är medtoden som rekommenderas av typ alla.

Det gör man ju för att den skadade inte får luftvägsstopp medan man ringer 112 och pratar med de.

S
    å blir det diskussion med SOS larm om man gör som i videon?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 18:55:38 följande:
    Men det är medtoden som rekommenderas av typ alla.

Det gör man ju för att den skadade inte får luftvägsstopp medan man ringer 112 och pratar med de.

Så blir det diskussion med SOS larm om man gör som i videon?

Varför skulle man då vänta innan?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 16:43:57 följande:

Kolla här:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sos-alarm-saknar-kompetens
    Regionen saknar förtroende för SOS Alarm

Operatörerna som idag sköter vårdsamtalen från nödnumret 112 har inte tillräcklig utbildning. Västra Götalandsregionen som tidigare utdömt stora viten anser nu att gränsen är nådd. 

... sen är det så att man i regel inte kan bedöma andningen på en person via telefon. det måste alltså den på plats göra.

Det som dock är viktigt är att SOS larm hittar rätt sjukhus som kan hanterar de skador som misstänks att en skadad person har. .... och att se till att ambulansen eller vad det nu är kommer fram. - tycker jag.

Svar på tråden När ringer du 112 ?