Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-14 00:46:22 följande:
På vårdbedömningar så klart, sköterskorna har inte med brandkåren att göra det går bara genom operatörerna och polisen sköter sin egna utalarmering.
Sköterskor sköter vård det är vad de är utbildade för att göra, du vet vi hjälper sjuka också.. även de som inte är medvetslös eller har hjärtstopp..
Varför ska inringaren ge sin bedömning? Jag bedömer utifrån symtomen som presenteras inte på vad du bedömer. Skulle det vara vårdpersonal ja då kanske jag lägger större vikt vid det men det händer ofta att sköterskor från boenden ringer och beskriver symtom på sepsis och verkligen solklara sepsis-fall men sen tillägger att "ja det är ju inte så akut..." klart som korvspad att jag inte går på den sköterskans bedömning utan på min egna.
Herregud jag har haft inringare som världsvant konstaterat "jo jag bedömer att det är hjärtat det märks" samtidigt visar symtomen att det är en stroke.
En annan gång hade inringaren snällt delat med sig av sin receptbelagda hjärtmedicin till en person med kraftig ångest för hen var övertygad om att det måste ju vara samma de har för så känns ju hens hjärtbesvär.
Men självklart behöver jag dina ögon och att du svarar på mina frågor för att kunna göra min bedömning om den sjuka själv inte kan prata med mig och det kan ju på sätt och vis räknas som en bedömning men då är det utefter mina frågor.
Det är ju du på plats som agerar utifrån vissa system.
Medvetslös eller inte? Andning eller inte? Blödningar eller inte? Felställningar av extremiteterna eller inte?
Sen agerar du beroende på skadan INNAN du ringer. Vissa skador t.ex. chockläge, blödningar görs efter att man har ringt.
Främst pratar jag om bilolyckor.
Visst kan man ta dessa frågor via telefon, men då är ju ambulanse på väg.