• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (Ambssk2) skrev 2018-01-13 22:36:30 följande:
    Finns inget enkelt i att bedömma vårdbehov över telefon. Och NEJ det finns ingen regel om 15 minuter.
    Som de i D och A brukar säger. 

Utreder man systemet i andra länder kommer man att älska systemet i D och A ...
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-13 23:33:38 följande:

Okej.

Ja visst, man behöver inte vara sjuksköterska för att sköta ett larm system. 

Vissa som jobbar inom ambulansen har kanske läst en första hjälpen kurs och sen är de med på vissa utryckningar. Sen gör ju vissa inom ambulansen det frivilligt, de får utbildning, träffar roliga kollegor, får en fika osv. men har ingen lön (se Röda Korset i Österrike).

Vissa tycker ju att systemet i London t.ex. inte fungerar lika bra som systemet i Tyskland. 

I Tyskland har man "garantitider" inom vilka ambulansen måste vara framme efter larmningen. Så ar jag förstått det.

Sen verkar man säga att svenskarna har ett annat tänkessätt respektive mentalitet. Man har ingen Kasko-mentalitet (att man måste vara försäkrad mot allt och alla eller så). 

Nej, nu har du fel IGEN! I varje ambulans finns minst 1 sjuksköterska m 3 års högskolestudier samt vissa obligatoriska interna utbildningar. Person nummer 2 är minst undersköterska m vidareutbildning inom ambulanssjukvård (idag 1 år). Ofta är det två sjuksköterskor, båda kan dessutom ha flera olika vidareutbildningar på vardera minst 1 år. + mångårig erfarehet. Lägg ner tramset om frubilliga m förstahjälpen kurs. Svergie har högre krav än så!

Det finns en målbild att av alla prio 1 larm skall 80 procent nås inom 20 minuter.

Sen kan du väl referera till alla dessa vissa och du har förstått osv...
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 22:37:19 följande:
    Sos alarm ägs av SKL vi tar emot alla nödsamtal i Västmanland och Uppsala har regionerna gått ihop och sköter vårdbedömningen utanför våra system.

Sedan finns det regioner som Skåne och dalarna där sköterskorna sitter i våra system (bra mycket bättre än att ha dem externt) där svarar vi väljer vård och om sköterskorna inte kan svara sköter vi allt och larmar som vanligt.

Sos är ett vinstdrivande företag när det gäller vissa områden t ex journummer men inte 112 det är statligt finansierat.

Ambualarm sköter liggande transport inte larm.

Och återigen länken du hänvisar till är nära 4år gammal.

Det är svårt att rekrytera sköterskor överallt varför skulle vi inte lida av det liksom många andra organisationer? Fast jag tycker vi har mycket fler sköterskor idag, men samtidigt visar studier att vi är i princip lika träffsäkra oavsett sköterska eller operatör och sköterskor finns alltid tillgängligt som hjälp när man behöver det.

Vi får alla en bra vårdutbildning och vi utbildas löpande av våra fantastiska sköterskor.
    Visst kan man vara lika träffsäker .... men på vad? Att larma ut ambulanser, polis och brandkåren till en olycka kan ju inte vara svår.

Sen ska ju första hjälparen säga sin bedömning också. 
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 23:53:04 följande:

Visst kan man vara lika träffsäker .... men på vad? Att larma ut ambulanser, polis och brandkåren till en olycka kan ju inte vara svår.

Sen ska ju första hjälparen säga sin bedömning också. 

På vårdbedömningar så klart, sköterskorna har inte med brandkåren att göra det går bara genom operatörerna och polisen sköter sin egna utalarmering.

Sköterskor sköter vård det är vad de är utbildade för att göra, du vet vi hjälper sjuka också.. även de som inte är medvetslös eller har hjärtstopp..

Varför ska inringaren ge sin bedömning? Jag bedömer utifrån symtomen som presenteras inte på vad du bedömer. Skulle det vara vårdpersonal ja då kanske jag lägger större vikt vid det men det händer ofta att sköterskor från boenden ringer och beskriver symtom på sepsis och verkligen solklara sepsis-fall men sen tillägger att "ja det är ju inte så akut..." klart som korvspad att jag inte går på den sköterskans bedömning utan på min egna.

Herregud jag har haft inringare som världsvant konstaterat "jo jag bedömer att det är hjärtat det märks" samtidigt visar symtomen att det är en stroke.

En annan gång hade inringaren snällt delat med sig av sin receptbelagda hjärtmedicin till en person med kraftig ångest för hen var övertygad om att det måste ju vara samma de har för så känns ju hens hjärtbesvär.

Men självklart behöver jag dina ögon och att du svarar på mina frågor för att kunna göra min bedömning om den sjuka själv inte kan prata med mig och det kan ju på sätt och vis räknas som en bedömning men då är det utefter mina frågor.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 23:45:38 följande:
    Ja, men sen måste man alltid bedöma vad som är akut när man tex. har satt i halsen. 

Det samma gäller för bilolyckor som ju kan behöva en ambulans eller brandkåren som sköter det om t.ex. drivsmedel har läckt ut. Finns det skadade är väl alltid polisen inblandad som utreder vem som har gjort fel, vem som var förare
    och hur det har gått till och skriver en rapport som kan användas i tvistemål.

Så brandkåren kan behövas även om man inte t.ex. klipper av taket eller klipper ut en person.

Annars finns det även assistance kåren som hämtar trasiga bilar?

Ja, man ringer vid obstruktion, lägger ifrån sig telefonen och sen tar det från detta.
    Det är för mycket som står på spel då för bara vänta, men vi får väl hoppas att man följer alla dina råd om du hamnar i en sådan situation.
    Så får vi se hur det blir, grönsak eller inte.

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-13 23:50:18 följande:
    Nej, nu har du fel IGEN! I varje ambulans finns minst 1 sjuksköterska m 3 års högskolestudier samt vissa obligatoriska interna utbildningar. Person nummer 2 är minst undersköterska m vidareutbildning inom ambulanssjukvård (idag 1 år). Ofta är det två sjuksköterskor, båda kan dessutom ha flera olika vidareutbildningar på vardera minst 1 år. + mångårig erfarehet. Lägg ner tramset om frubilliga m förstahjälpen kurs. Svergie har högre krav än så!

Det finns en målbild att av alla prio 1 larm skall 80 procent nås inom 20 minuter.

Sen kan du väl referera till alla dessa vissa och du har förstått osv...
    Visst.

Men de är inte på plats respektive på plats inom 5 minuter vad jag förstår.

20 minuter är för lång tid, det klarar i regel inte många om inte någon annan har hjälpt dem.
    Viktigst anses vara att få hjälp inom max. 5 minuter efter olyckan.
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-14 01:10:58 följande:

Ja, man ringer vid obstruktion, lägger ifrån sig telefonen och sen tar det från detta.
    Det är för mycket som står på spel då för bara vänta, men vi får väl hoppas att man följer alla dina råd om du hamnar i en sådan situation.
    Så får vi se hur det blir, grönsak eller inte.

Man agerar utifrån räddningskedja system.

Man genomför vissa åtgärder INNAN man ringer. Men man ropar om hjälp så att ngn annan hjälper till och uppfattar att hjälp behövs. Sen kan den ringa samtidigt.

När man ringer SKA man kunna svara på vissa frågor. (att "busringa" kan ge straff).

Vad menar du med "grönsak"?
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-14 00:46:22 följande:
    På vårdbedömningar så klart, sköterskorna har inte med brandkåren att göra det går bara genom operatörerna och polisen sköter sin egna utalarmering.

Sköterskor sköter vård det är vad de är utbildade för att göra, du vet vi hjälper sjuka också.. även de som inte är medvetslös eller har hjärtstopp..

Varför ska inringaren ge sin bedömning? Jag bedömer utifrån symtomen som presenteras inte på vad du bedömer. Skulle det vara vårdpersonal ja då kanske jag lägger större vikt vid det men det händer ofta att sköterskor från boenden ringer och beskriver symtom på sepsis och verkligen solklara sepsis-fall men sen tillägger att "ja det är ju inte så akut..." klart som korvspad att jag inte går på den sköterskans bedömning utan på min egna.

Herregud jag har haft inringare som världsvant konstaterat "jo jag bedömer att det är hjärtat det märks" samtidigt visar symtomen att det är en stroke.

En annan gång hade inringaren snällt delat med sig av sin receptbelagda hjärtmedicin till en person med kraftig ångest för hen var övertygad om att det måste ju vara samma de har för så känns ju hens hjärtbesvär.

Men självklart behöver jag dina ögon och att du svarar på mina frågor för att kunna göra min bedömning om den sjuka själv inte kan prata med mig och det kan ju på sätt och vis räknas som en bedömning men då är det utefter mina frågor.
    Det är ju du på plats som agerar utifrån vissa system.

Medvetslös eller inte? Andning eller inte? Blödningar eller inte? Felställningar av extremiteterna eller inte? 

Sen agerar du beroende på skadan INNAN du ringer. Vissa skador t.ex. chockläge, blödningar görs efter att man har ringt.

Främst pratar jag om bilolyckor.

Visst kan man ta dessa frågor via telefon, men då är ju ambulanse på väg.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-14 10:14:52 följande:
    Visst.

Men de är inte på plats respektive på plats inom 5 minuter vad jag förstår.

20 minuter är för lång tid, det klarar i regel inte många om inte någon annan har hjälpt dem.
    Viktigst anses vara att få hjälp inom max. 5 minuter efter olyckan.

I Norrlands inland? 

Självklart vore det bra om ambualnsen åkte bakom bilen som sen kör i diket, så de skadade inte har minsta risk att utsättas för dig....
    Men nu finns det inte ambulanser i varje gathörn eller by i hela Sverige. Och det finns inte 4 på varje ställe heller. Och ambulanser är upptagna ganska ofta. Så även om de varit lediga hade varit framme på 3 minuter så är de inte det pga annat uppdrag. 
    MEN det innebär inte att en random människa ska ta på sig jobbet som ambulanssjuksköterska, bara för att man TROR att man kan. Det är livsfarligt. Man ska göra mkt basic saker, man ska inte röra mer än vid absolut fara för liv, man ska inte plocka av hjälmar så länge patienten andas. Ja, risken finns att patienten slutar, man då reevaluerar man och tar då av hjälmen. Inte före! 

SKAPA inte problem, lös akuta livshotande problem OM de uppstår. Rör inte någon som är stabil. Skulle problem uppstå, rör den. Hur svårt kan det vara Ewald? Den enda stora viktiga uppgift du har om du kommer först till olycka, sjukdomsfall. Det är att ta upp mobilen och larma, berätta det du SER, inte vad du bedömt efter 5 minuters undersökning, då tar du livet av folk. RING RING RING!!!!!! Sen kan du göra saker när du har operatören i luren! Det är JAG som kommer och är hjältinna, du ska bara se till att inte göra saker värre. Som du resonerar nu kommer du ta mer liv än du räddar dom. Förstått?

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-14 10:19:56 följande:
    Man agerar utifrån räddningskedja system.

Man genomför vissa åtgärder INNAN man ringer. Men man ropar om hjälp så att ngn annan hjälper till och uppfattar att hjälp behövs. Sen kan den ringa samtidigt.

När man ringer SKA man kunna svara på vissa frågor. (att "busringa" kan ge straff).

Vad menar du med "grönsak"?

Ja, man ringer direkt och sen lägger ifrån sig telefonen och börjar...
    Så slipper man hamna i en situation där man slösat bort viktiga tid.

Svar på tråden När ringer du 112 ?