• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-13 19:19:55 följande:

Varför skulle man då vänta innan?

För att ta hand om den som är skadad? ... och hålla luftvägen öppen?
  • Dame2017
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-13 19:23:51 följande:
    Kolla här:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sos-alarm-saknar-kompetens
    Regionen saknar förtroende för SOS Alarm

Operatörerna som idag sköter vårdsamtalen från nödnumret 112 har inte tillräcklig utbildning. Västra Götalandsregionen som tidigare utdömt stora viten anser nu att gränsen är nådd. 

... sen är det så att man i regel inte kan bedöma andningen på en person via telefon. det måste alltså den på plats göra.

Det som dock är viktigt är att SOS larm hittar rätt sjukhus som kan hanterar de skador som misstänks att en skadad person har. .... och att se till att ambulansen eller vad det nu är kommer fram. - tycker jag.

Vad har SOS med sjukhus att göra?
  • Dame2017

Det mest spännande i allt detta är ju att: 

EWALD som aldrig varit i en situation med akut svårt sjuk/skadad människa, har så jävla mkt åsikter! När han väl står där, då kommer han att ställa sig och fundera eller så blir han djupfryst och fixar inte att göra nåt praktiskt. Han blir så rädd för att göra fel så han gör inte nåt. Ja, allt kommer ju att hända för utom att han räddar liv och larmar. Eller vad tror ni andra?

• Anonym (Också operatör)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-01-13 19:23:51 följande:

Kolla här:

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sos-alarm-saknar-kompetens

Regionen saknar förtroende för SOS AlarmOperatörerna som idag sköter vårdsamtalen från nödnumret 112 har inte tillräcklig utbildning. Västra Götalandsregionen som tidigare utdömt stora viten anser nu att gränsen är nådd. 

... sen är det så att man i regel inte kan bedöma andningen på en person via telefon. det måste alltså den på plats göra.

Det som dock är viktigt är att SOS larm hittar rätt sjukhus som kan hanterar de skador som misstänks att en skadad person har. .... och att se till att ambulansen eller vad det nu är kommer fram. - tycker jag.

Det där är en flera år gammal artikel och vi har fortfarande kvar vg-region rimmar dåligt om de är så otroligt missnöjda. Vissa områden sköter sig själva när det gäller prioritering sen om det är bättre är ju frågan efter de artiklar som presenterades om sjukvårdens larncentral under hösten..

Sen har vi inget att göra med att hitta sjukhus vi bedömer om det behövs ambulans och prio på körningen sen är det ambulansen som tar över när de är på plats.

Och jo jag hävdar fortfarande att jag kan avgöra andning genom mina frågor till personen på plats och även genom att lyssna själv.

Har du hört en agonala andning? Andning hos en person som fallit från hög höjd och har blod i lungorna? Strokeandning? Hört skillnad på andning där tungan fallit bak och skillnaden när man öppnar luftvägarna genom att böja huvudet? Andning hos en person med krampanfall? Det har jag via telefon man kan avgöra mycket genom att lyssna och ställa rätt frågor.

Sen säger vi inget alls om huruvida du lagt en person i stabilt sidoläge eller inte innan du ringer. Men du fördröjer hjälpen om du som du säger ska ta reda på allt innan du ringer men det kommer jag inte heller säga något om för jag kommer inte ens bry mig om att fråga det nör vi pratar. Jag är upptagen med mina frågor och få ut rätt hjälp för att dividera vad du gjort eller inte innan du ringt.
  • Anonym (Ambssk2)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 19:45:44 följande:
    Det där är en flera år gammal artikel och vi har fortfarande kvar vg-region rimmar dåligt om de är så otroligt missnöjda. Vissa områden sköter sig själva när det gäller prioritering sen om det är bättre är ju frågan efter de artiklar som presenterades om sjukvårdens larncentral under hösten..

Sen har vi inget att göra med att hitta sjukhus vi bedömer om det behövs ambulans och prio på körningen sen är det ambulansen som tar över när de är på plats.

Och jo jag hävdar fortfarande att jag kan avgöra andning genom mina frågor till personen på plats och även genom att lyssna själv.

Har du hört en agonala andning? Andning hos en person som fallit från hög höjd och har blod i lungorna? Strokeandning? Hört skillnad på andning där tungan fallit bak och skillnaden när man öppnar luftvägarna genom att böja huvudet? Andning hos en person med krampanfall? Det har jag via telefon man kan avgöra mycket genom att lyssna och ställa rätt frågor.

Sen säger vi inget alls om huruvida du lagt en person i stabilt sidoläge eller inte innan du ringer. Men du fördröjer hjälpen om du som du säger ska ta reda på allt innan du ringer men det kommer jag inte heller säga något om för jag kommer inte ens bry mig om att fråga det nör vi pratar. Jag är upptagen med mina frågor och få ut rätt hjälp för att dividera vad du gjort eller inte innan du ringt.
    Fast 1 april har ni inte kvar prioriteringen av vårdbehovs samtalen inom VG regionen. 
  • Anonym (Också operatör)
    Anonym (Ambssk2) skrev 2018-01-13 19:47:14 följande:

Fast 1 april har ni inte kvar prioriteringen av vårdbehovs samtalen inom VG regionen. 

Man vet aldrig vad som händer, än så länge ge är den kvar..har lärt mig under åren att inget är säkert förens det väl är genomfört.

Nu har jag inte jobbar på ett tag pga föräldraledighet men jag tror Skånes övergång varit bra, jag gillar upplägget att vi tar initiala och överlämnar till regionens ssk så som vi haft med dalarna länge och svarar inte ssk fullföljer vi.

Sen får vi se hur det blir framöver med tanke på alarmeringsutredningen.
  • Ewald01

Angående systemet i S och D.

Har f
    ått höra att Sverige har ett helt annat system än exempelvis Tyskland.

Systemet man har i norra Europa motsvarar mer ett Paramedic system.
    Systemet som Tyskland och Österrike har är internationellt mindre
     vanligt.

Generellt gäller: 
    Treat first, what kills first 

Det innebär konkret:

1. Kolla upp vad som har hänt,
    2. genomför livsräddande åtgärder om nödvändigt (t.ex. ta bort hjälm på medvetslösa motorcyklister, skapa fri luftväg, kontrollera andningen , uttag ur en (brinnande/rökande) bil (läge) etc.)
    3. larma 112
    4. fortsätt med att köra kompressioner, inbl
    åsningar, plåstra, brutna ben, trösta etc.

jämför "räddningskedja"

Att missbruka nödnumret dvs. att ringa in i onödan kan i vissa länder ge högra straff t.ex. även fängelse

Ring inte 112 vid stuckningar, mindre blödningar etc. - man upptar resurser till mer behövande t.ex. hjärinfarktpatienter.

Är du med p
    å det? vad tycks?

• Ewald01

Angående systemet i S och D.

Har f
    ått höra att Sverige har ett helt annat system än exempelvis Tyskland.

Systemet man har i norra Europa motsvarar mer ett Paramedic system.
    Systemet som Tyskland och Österrike har är internationellt mindre
     vanligt.

Generellt gäller: 
    Treat first, what kills first 

Det innebär konkret:

1. Kolla upp vad som har hänt,
    2. genomför livsräddande åtgärder om nödvändigt (t.ex. ta bort hjälm på medvetslösa motorcyklister, skapa fri luftväg, kontrollera andningen , uttag ur en (brinnande/rökande) bil (läge) etc.)
    3. larma 112
    4. fortsätt med att köra kompressioner, inbl
    åsningar, plåstra, brutna ben, trösta etc.

jämför "räddningskedja"

Att missbruka nödnumret dvs. att ringa in i onödan kan i vissa länder ge högra straff t.ex. även fängelse

Ring inte 112 vid stuckningar, mindre blödningar etc. - man upptar resurser till mer behövande t.ex. hjärinfarktpatienter.

Är du med p
    å det? vad tycks?

• Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 19:25:27 följande:
    För att ta hand om den som är skadad? ... och hålla luftvägen öppen?
    Man behöver inte vänta, ring och sen lägg ifrån dig telefonen.
  • Anonym (Ambssk2)
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 20:02:08 följande:
    Man vet aldrig vad som händer, än så länge ge är den kvar..har lärt mig under åren att inget är säkert förens det väl är genomfört.

Nu har jag inte jobbar på ett tag pga föräldraledighet men jag tror Skånes övergång varit bra, jag gillar upplägget att vi tar initiala och överlämnar till regionens ssk så som vi haft med dalarna länge och svarar inte ssk fullföljer vi.

Sen får vi se hur det blir framöver med tanke på alarmeringsutredningen.
    Vet att de har svårt att rekrytera ssk tänkte söka, men vill se hur det fungerar när det är igång. Den här gången ska dom igång, dom lär inte ge sig med tanke på hur de blev blåsta sist
Svar på tråden När ringer du 112 ?