Fortfarande inte sos alarm utan detta handlar om bristen på ambulanser.
Förra året gjorde regionen om avtalen till det sämre i Gävleborg ovh minskade antalet ambulanser, därav blev en massiv protest bland ambulanspersonslen blev en del uppsägningar inom ambulanssjukvården.
Nu fick de inte heller rådet att avvakta en vecka utan det var skribentens liknelse vid att försöka boka klipptid.
Vi gör det bästa med de resurser vi tilldelas men vi kan inte påverka antalet resurser utan det bestäms av regionen.
Operatörerna som svarar samtal prioriterar inte sina ärenden efter hur många ambulanser det finns utan efter symtom hos patienterna och det är upp till dirigenten att sedan larma och pussla lite för att få ihop det på bästa sätt och från regionerna har vi anvisningar i hur vi ska lösa resursbrist genom t ex passning på annan ort eller att hitta andra lösningar t ex vid långkörningar byta ambulans utmed vägen eller vid brist på bilar kolla taxi.
Och jo jag vill garanterat att du ringer in om det är något sen bedömer jag vad för hjälp Vi kan ordna utefter min bedömning, ofta får man höra (spec av äldre) "jag överlever, det är ingen fara" osv när patienten uppvisar symtom som är väldigt allvarliga, hade en gång en tant med hjärtinfarkt som flera gånger påtalade att hon gott och väl kunde vänta, tog ett tag innan jag fick helhetsbilden klar eftersom hon så gärna inte ville vara till besvär men jag skickade den där blåljuskörningen efter vad hon svarade på mina frågor och personalen körde in henne med blåljus.
Så låt oss avgöra helt enkelt vi är bra på det vi gör och ja det går att leta fram artiklar om fel som blivit men betänk hur många samtal vi tar varje dag det kan under vissa dagar bli flera hundra och i några enstaka fall blir det fel, det är mänskligt men vi gör rätt så många fler gånger.
Sen har jag redan kommenterat artikeln med befälet om du läser tillbaka någon dag och nej du blir inte dåligt behandlad när de kommer fram.
Som exempel på inte ringa i onödan, jag har själv larmat ut min man på olycka där de inte stannat till, hade de gjort det eller bara saktat in när de passerade hade de sett POLISTEJPEN som satt runt hela bilen och de hade kunnat förstå att olyckan var gammal men nu fick min man och hans kollegor köra blåljus på snorhalt underlag och jag får då sitta med oro tills jag vet att de kan sakta ner och det är inte ok men såklart man ska ringa och man ska stanna så man vet om det faktiskt är en olycka... Sen kan de inblandade vara för chockade för att avgöra om de behöver hjälp eller ha något fuffens för sig och inte vilja ha hjälp, ring ändå och åtminstone meddela polisen i de fall så får de avgöra om det är intressant för dem.
Hade även ett samtal nyligen där det visade sig röra sig om en punktering inte avkörning som den som åkt förbi trodde så stanna åtminstone.
Jag är otroligt stolt över mitt jobb och många ärenden jag haft på mina skärmar, många sitter kvar i hjärtat.