• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-12 22:50:27 följande:
    Eftersom en livsräddande åtgärd kan vara viktigare?
    Man får snabbare hjälp om man låter bli och vänta.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-12 22:24:42 följande:

Officiellt är 5 gränsen .... 

Så sex ryggdunk är ok?
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-12 23:53:42 följande:
    Rätt att bestämma har egentligen den som behöver hjälp - OM man ens ska ringa. 

Sen ska egentligen den som är på plats genomföra livräddande åtgärder innan den larmar. 
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-12 23:53:42 följande:
    I praktiken är ju många ofta förosäkrade och rädda för att ta första steget.

Man är rädd för att göra fel och bli inblandad i något .... 

... och man ska definitivt inte ringa 112 i onödan - alla säger egentligen samma sak.

www.expressen.se/motor/trafik/raddningstjansten-vadjar-ring-inte-till-112-i-onodan/

Snön har börjat falla och antalet trafikolyckor har därmed ökat.

Nu uppmanar räddningstjänsten alla medtrafikanter att tänka till innan de slår numret till SOS Alarm.

? Stanna gärna och ta reda på om något verkligen har hänt, säger Henrik Cedergren, inre befäl vid räddningstjänsten i Medelpad, till Sundsvalls Tidning.

• Ewald01

Räddningstjänsten Syd är ett räddningstjänstförbund mellan kommunerna Eslöv, Malmö, Lund, Burlöv och Kävlinge. Förbundet har tolv brandstationer, två räddningsvärn och en färdtjänststation.

I flera års tid ska ett larmbefäl på räddningstjänsten Syd ha satt sådan skräck i operatörerna på SOS Alarm att de inte vågade ta akuta larm på allvar. En anställd hävdar att problemen pågått i sex års tid.

Men hur kunde befälen göra så? Varför har ingen anmält honom? Vad har han sagt? 

Så man blir kanske inte snäll behandlad om man ringer in och väntar när sen insatsstyrkan kommer fram?

www.expressen.se/kvallsposten/sos-operatorer-skramda-av-befal-skickade-inte-hjalp/

• Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-11 17:09:38 följande:
    När det handlar om att ev kunna rädda liv anser inte jag att det finns "onödiga diskussioner".

Ewald01, hur många gånger i verkliga livet har du ringt ett larmnummer? Vad hade hänt? Hur många gånger har du varit nära någon som ringt ett larmnummer? Varför avstod du i så fall från att ringa?

Nu menar jag på riktigt, inte inom någon kurs.
    Har aldrig ringt ett nödnummer.

Hjälpt till i 6 bilolyckor därav 5 utan skadade. Har varit först på 5 (tillsammans med andra). I den sexte hjälpte jag då sjukvården behövde hjälp med att hålla en infusion.

Har kanske sett 15 - 20 olyckor (där ambulansen etc. var framme)
  • Anonym (Också operatör)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 09:33:05 följande:

... och allt låter ju som en skämt.

www.helahalsingland.se/opinion/ledare/om-ambulansen-inte-kommer-nar-du-ar-dodssjuk-finns-ingen-patientsakerhet

Men hans fru fick det osannolika svaret från SOS Alarm: Vi har ingen ambulans i området för tillfället.

"Var god dröj". 

"Vi är fullbokade just nu, men återkom gärna nästa vecka ska vi se om det finns en lucka".

112 lar vill garanterat inte att man ringer in .... 

Fortfarande inte sos alarm utan detta handlar om bristen på ambulanser.

Förra året gjorde regionen om avtalen till det sämre i Gävleborg ovh minskade antalet ambulanser, därav blev en massiv protest bland ambulanspersonslen blev en del uppsägningar inom ambulanssjukvården.

Nu fick de inte heller rådet att avvakta en vecka utan det var skribentens liknelse vid att försöka boka klipptid.

Vi gör det bästa med de resurser vi tilldelas men vi kan inte påverka antalet resurser utan det bestäms av regionen.

Operatörerna som svarar samtal prioriterar inte sina ärenden efter hur många ambulanser det finns utan efter symtom hos patienterna och det är upp till dirigenten att sedan larma och pussla lite för att få ihop det på bästa sätt och från regionerna har vi anvisningar i hur vi ska lösa resursbrist genom t ex passning på annan ort eller att hitta andra lösningar t ex vid långkörningar byta ambulans utmed vägen eller vid brist på bilar kolla taxi.

Och jo jag vill garanterat att du ringer in om det är något sen bedömer jag vad för hjälp Vi kan ordna utefter min bedömning, ofta får man höra (spec av äldre) "jag överlever, det är ingen fara" osv när patienten uppvisar symtom som är väldigt allvarliga, hade en gång en tant med hjärtinfarkt som flera gånger påtalade att hon gott och väl kunde vänta, tog ett tag innan jag fick helhetsbilden klar eftersom hon så gärna inte ville vara till besvär men jag skickade den där blåljuskörningen efter vad hon svarade på mina frågor och personalen körde in henne med blåljus.

Så låt oss avgöra helt enkelt vi är bra på det vi gör och ja det går att leta fram artiklar om fel som blivit men betänk hur många samtal vi tar varje dag det kan under vissa dagar bli flera hundra och i några enstaka fall blir det fel, det är mänskligt men vi gör rätt så många fler gånger.

Sen har jag redan kommenterat artikeln med befälet om du läser tillbaka någon dag och nej du blir inte dåligt behandlad när de kommer fram.

Som exempel på inte ringa i onödan, jag har själv larmat ut min man på olycka där de inte stannat till, hade de gjort det eller bara saktat in när de passerade hade de sett POLISTEJPEN som satt runt hela bilen och de hade kunnat förstå att olyckan var gammal men nu fick min man och hans kollegor köra blåljus på snorhalt underlag och jag får då sitta med oro tills jag vet att de kan sakta ner och det är inte ok men såklart man ska ringa och man ska stanna så man vet om det faktiskt är en olycka... Sen kan de inblandade vara för chockade för att avgöra om de behöver hjälp eller ha något fuffens för sig och inte vilja ha hjälp, ring ändå och åtminstone meddela polisen i de fall så får de avgöra om det är intressant för dem.

Hade även ett samtal nyligen där det visade sig röra sig om en punktering inte avkörning som den som åkt förbi trodde så stanna åtminstone.

Jag är otroligt stolt över mitt jobb och många ärenden jag haft på mina skärmar, många sitter kvar i hjärtat.
  • Ewald01
    Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 10:09:36 följande:
    Fortfarande inte sos alarm utan detta handlar om bristen på ambulanser.

Förra året gjorde regionen om avtalen till det sämre i Gävleborg ovh minskade antalet ambulanser, därav blev en massiv protest bland ambulanspersonslen blev en del uppsägningar inom ambulanssjukvården.

Nu fick de inte heller rådet att avvakta en vecka utan det var skribentens liknelse vid att försöka boka klipptid.

Vi gör det bästa med de resurser vi tilldelas men vi kan inte påverka antalet resurser utan det bestäms av regionen.

Operatörerna som svarar samtal prioriterar inte sina ärenden efter hur många ambulanser det finns utan efter symtom hos patienterna och det är upp till dirigenten att sedan larma och pussla lite för att få ihop det på bästa sätt och från regionerna har vi anvisningar i hur vi ska lösa resursbrist genom t ex passning på annan ort eller att hitta andra lösningar t ex vid långkörningar byta ambulans utmed vägen eller vid brist på bilar kolla taxi.

Och jo jag vill garanterat att du ringer in om det är något sen bedömer jag vad för hjälp Vi kan ordna utefter min bedömning, ofta får man höra (spec av äldre) "jag överlever, det är ingen fara" osv när patienten uppvisar symtom som är väldigt allvarliga, hade en gång en tant med hjärtinfarkt som flera gånger påtalade att hon gott och väl kunde vänta, tog ett tag innan jag fick helhetsbilden klar eftersom hon så gärna inte ville vara till besvär men jag skickade den där blåljuskörningen efter vad hon svarade på mina frågor och personalen körde in henne med blåljus.

Så låt oss avgöra helt enkelt vi är bra på det vi gör och ja det går att leta fram artiklar om fel som blivit men betänk hur många samtal vi tar varje dag det kan under vissa dagar bli flera hundra och i några enstaka fall blir det fel, det är mänskligt men vi gör rätt så många fler gånger.

Sen har jag redan kommenterat artikeln med befälet om du läser tillbaka någon dag och nej du blir inte dåligt behandlad när de kommer fram.

Som exempel på inte ringa i onödan, jag har själv larmat ut min man på olycka där de inte stannat till, hade de gjort det eller bara saktat in när de passerade hade de sett POLISTEJPEN som satt runt hela bilen och de hade kunnat förstå att olyckan var gammal men nu fick min man och hans kollegor köra blåljus på snorhalt underlag och jag får då sitta med oro tills jag vet att de kan sakta ner och det är inte ok men såklart man ska ringa och man ska stanna så man vet om det faktiskt är en olycka... Sen kan de inblandade vara för chockade för att avgöra om de behöver hjälp eller ha något fuffens för sig och inte vilja ha hjälp, ring ändå och åtminstone meddela polisen i de fall så får de avgöra om det är intressant för dem.

Hade även ett samtal nyligen där det visade sig röra sig om en punktering inte avkörning som den som åkt förbi trodde så stanna åtminstone.

Jag är otroligt stolt över mitt jobb och många ärenden jag haft på mina skärmar, många sitter kvar i hjärtat.
    I Danmark ser man jämt trasiga bilar längs vägkanten. De har ofta polistejp.

Det man egentligen ska göra är att prata med de som sitter i bilen och kolla om de behöver hjälp - och är de medvetslösa så ska man skapa fri luftväg och enligt vissa rekommendationer ta ut dem och lägga i stabilt sidoläge (om de har andning) och sen larmar man och startar HLR om det behövs.

Det är egentligen det som lärs ur.

Kan en person prata behöver man kanske inte göra ngt alls utan bara vänta och trösta.

Men hur kan en "sjuksköterska" komma p
    å idén att det är livsfarligt? 

Vad händer nu verkligen om någon dör och man har rört den innan eller tagit ut den ur en bil?

t.ex. här

www.aftonbladet.se/nyheter/article12122541.ab

till och med polisen kan bli ansvarig för viss agerande

Karlskronabons trimmade A-traktor togs i beslag av polisen. 

www.expressen.se/motor/trafik/polisen-forstorde-olagliga-a-traktorn-nu-far-de-betala/

Men nu får bilägaren tusentals kronor i ersättning. 

Detta efter att bilen förstörts i samband med transporten och sedermera blivit utsatt för ett inbrott, skriver Sydöstran.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 11:10:27 följande:
    I Danmark ser man jämt trasiga bilar längs vägkanten. De har ofta polistejp.

Det man egentligen ska göra är att prata med de som sitter i bilen och kolla om de behöver hjälp - och är de medvetslösa så ska man skapa fri luftväg och enligt vissa rekommendationer ta ut dem och lägga i stabilt sidoläge (om de har andning) och sen larmar man och startar HLR om det behövs.

Det är egentligen det som lärs ur.

Kan en person prata behöver man kanske inte göra ngt alls utan bara vänta och trösta.

Men hur kan en "sjuksköterska" komma på idén att det är livsfarligt? 

Vad händer nu verkligen om någon dör och man har rört den innan eller tagit ut den ur en bil?

t.ex. här

www.aftonbladet.se/nyheter/article12122541.ab

till och med polisen kan bli ansvarig för viss agerande

Karlskronabons trimmade A-traktor togs i beslag av polisen. 

www.expressen.se/motor/trafik/polisen-forstorde-olagliga-a-traktorn-nu-far-de-betala/

Men nu får bilägaren tusentals kronor i ersättning. 

Detta efter att bilen förstörts i samband med transporten och sedermera blivit utsatt för ett inbrott, skriver Sydöstran.

Men hur är det med ryggdunk och bröstpress? Är det ok med sex st eller måste det vara fem. Kan man bli stämd och man gör fyre eller sex st?

Varför är det just fem som är rekommendationen? Spelar det roll hur hårt man dunkar eller ska det vara med någon speciell kraft?
Svar på tråden När ringer du 112 ?