Anonym (Också operatör) skrev 2018-01-13 14:21:11 följande:
Tar vi ett samtal där någon tappat medvetandet går det till ungefär så här:
-sos 112 vad har inträffat?
- min man ramlade ihop och andas så konstigt.
- går det få kontakt med honom?
-åh jag vet inte, Göte? Nej jag vet inte.
- Vi ska hjälpa er vilken kommun gäller det?
- Gävle HÄR GÅR LARMET TILL MIN KOLLEGA SOM LARMAR AMBULANS
' och vad är det för adress?
- Persgatan 4.
- villa eller lägenhet
- vila.
- hur ligger din man?
- på sidan.
-då ska vi hjälpas åt nu vill jag att du lägger honom på rygg och böj huvudet lite bakåt och se om andningen blir bättre, håll fram telefonen så jag hör..
Sen rullar det på. Vi tar frågor och hjälp under samtalets gång det går så mycket fortare att ringa och larma än att påbörja som Ewald vill göra och sedan ringa.
Vi Larmar så fort vi kan. Vi jobbar med våra siffror konstant för att bli effektivare i våra utlarmningstisder och vi har tidsmål att jobba mot när det är ärenden med uppenbar livsfara så som hjärtstopp, olyckor osv.
Du hinner kolla upp det vi frågar vid olyckor under samtalet också du behöver inte veta allt och det vi vill veta är mer än fem frågor.. alla frågor är anpassade efter typ av händelse och du kan omöjligt veta allt vi ska fråga om.
Nja, att vissa inte kan är logiskt.
Men ska en medvetslös person med andning inte ligga i stabilt sidoläge?
För att få reda på medvetandegrad måste hon ju knuffa på honom med handen, ropa och kanske skaka försiktigt.
Att lägga honom på rygg gör man ju för att kontrollera andningen. Titta, känna, lyssna.
Men helst ska man ju vända personer försiktigt (huvud samtidigt med kroppen). Men det gäller bara vid misstänka ryggskador.
Men du kan väl inte ta reda på om han har andning via telefon?
Har han ingen andning måste hon starta HLR, har an andning måste han väl läggas tillbaka i stabilt sidoläge. Så det är också rekommendationen i Sverige vad jag vet.
Det gäller väl i hela Europa?
Annars kan hon ju ropa efter en granne som kan bedöma tillståndet.
Så att man vill veta medvetandegrad och andning är en logisk sak och det kan/ bör man kolla upp innan man ringer.
Att kolla upp medvetandegrad och andning gör man ju ofta innan man ringer. Det är en standardgrej. Men det går ju fort.
"Risken" kan också vara att man inte vet var man befnner sig och då kan SOS larm inte larma ut ... då skickar man dessa sms och kollar upp . Då kollar man kanske också upp vägskyltar osv. och det tar tid och personen riskerar kanske att kvävas om man inte har lagt den i stabilt sidoläge om den nu har andning.