• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 11:10:27 följande:
    I Danmark ser man jämt trasiga bilar längs vägkanten. De har ofta polistejp.

Det man egentligen ska göra är att prata med de som sitter i bilen och kolla om de behöver hjälp - och är de medvetslösa så ska man skapa fri luftväg och enligt vissa rekommendationer ta ut dem och lägga i stabilt sidoläge (om de har andning) och sen larmar man och startar HLR om det behövs.

Det är egentligen det som lärs ur.

Kan en person prata behöver man kanske inte göra ngt alls utan bara vänta och trösta.

Men hur kan en "sjuksköterska" komma på idén att det är livsfarligt? 

Vad händer nu verkligen om någon dör och man har rört den innan eller tagit ut den ur en bil?

t.ex. här

www.aftonbladet.se/nyheter/article12122541.ab

till och med polisen kan bli ansvarig för viss agerande

Karlskronabons trimmade A-traktor togs i beslag av polisen. 

www.expressen.se/motor/trafik/polisen-forstorde-olagliga-a-traktorn-nu-far-de-betala/

Men nu får bilägaren tusentals kronor i ersättning. 

Detta efter att bilen förstörts i samband med transporten och sedermera blivit utsatt för ett inbrott, skriver Sydöstran.

Tack! Nu vet jag att jag inte ska transportera bort en krachad bil! 
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 08:52:29 följande:
    Rätt att bestämma har egentligen den som behöver hjälp - OM man ens ska ringa. 

Sen ska egentligen den som är på plats genomföra livräddande åtgärder innan den larmar. 

Man ringer om någon har obstruerad andning, varför vänta och se?
    Så tjänar man in 1-2 minuter som kan visa sig vara livsviktiga för ett drägligt liv senare.

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-13 11:38:51 följande:

Man ringer om någon har obstruerad andning, varför vänta och se?
    Så tjänar man in 1-2 minuter som kan visa sig vara livsviktiga för ett drägligt liv senare.

För att veta om den har andning måste man ha kontrollerat det. 

1-2 minuter är ingenting. 

Ibland tar det kanske längre än 30 min tills att ambulansen är framme ... 

eftersom 1-2 min är livsviktiga ska man egentligen jobba med en skadad omg
    ående om det behövs.
    Helst ska en annan ringa samtidigt. 

Men SOS larm vill ha uppgifter innan de kan larma ut. t.ex. vad har hänt, är eller har den skadade varit medvetlös, kan den röra armar och ben, har den en allvarlig blödning, har den ett bältesmärke, hur m
    ånga skadade, var är du ...
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:06:43 följande:

eftersom 1-2 min är livsviktiga ska man egentligen jobba med en skadad omgående om det behövs.

Men SOS larm vill ha uppgifter innan de kan larma ut. t.ex. vad har hänt, är eller har den skadade varit medvetlös, kan den röra armar och ben, har den en allvarlig blödning, har den ett bältesmärke, hur många skadade, var är du ...
    Anser du dig mer kunnig på vad svensk 112 personal vill veta än de som själv jobbar på 112?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:06:43 följande:

eftersom 1-2 min är livsviktiga ska man egentligen jobba med en skadad omgående om det behövs.

Men SOS larm vill ha uppgifter innan de kan larma ut. t.ex. vad har hänt, är eller har den skadade varit medvetlös, kan den röra armar och ben, har den en allvarlig blödning, har den ett bältesmärke, hur många skadade, var är du ...

Jo, de kan vara skillnaden mellan fatta vad folk säger, och en grönsak.
    Ring med en gång.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 12:10:30 följande:
    Anser du dig mer kunnig på vad svensk 112 personal vill veta än de som själv jobbar på 112?
    Hmm ... det de vill veta är egentligen känt ("5 W frågor"), det kan man ju kolla upp innan man ringer och visst delvis kollar man upp detaljfrågor samtidigt som man ringer.

Ofta jobbar ju också frivilliga på Ambulansen vad jag vet (men inte i Sverige vad jag förstår). T.ex. kan en kille som gör sin civiltjänst (istället för lumpen) eller en 18-årig tjej som kanske gör ambulanstjänsten på sin fritid (hobby). Det är ju inga utbildade sjuksköterskor.
    Sen är förstås en utbildad Sanitäter med på insatsen. 

Men för att de skickas ut får skadorna inte vara allvarliga. 

Att d
    å vissa  t.ex. sover i bilen eller strejkar kan väl mer eller mindre utslutas. De har ju skrivit på att de jobbar gratis respektive måste de göra sin civiltjänst. 

Men tvärtom vill kanske den skadade inte ens ha en ambulans med dessa skado och då ringer man inte in.

Men operatören måste ju veta vad han ska skicka ut .... 

Funkar det inte så (se filmen) vid 0:30. Operatören ställer frågor och avsluter samtalet t.ex. (eller vill ha ett nummer) ... eller ber att ringa upp igen om ngt händer ... samtalet tar kanske 1-2 minuter. 

Men i vissa fall kan det ju vara bättre att investera dessa minuter i livsräddande 
    åtgärder.

Om sen ambulansen kommer efter 35 eller 37 minuter spelar ofta en mindre roll??

Dessa verkar ju egentligen förnunftiga. Inga konstiga råd, bara logiska frågor.

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:37:16 följande:
    Hmm ... det de vill veta är egentligen känt ("5 W frågor"), det kan man ju kolla upp innan man ringer och visst delvis kollar man upp detaljfrågor samtidigt som man ringer.

Ofta jobbar ju också frivilliga på Ambulansen vad jag vet (men inte i Sverige vad jag förstår). T.ex. kan en kille som gör sin civiltjänst (istället för lumpen) eller en 18-årig tjej som kanske gör ambulanstjänsten på sin fritid (hobby). Det är ju inga utbildade sjuksköterskor.
    Sen är förstås en utbildad Sanitäter med på insatsen. 

Men för att de skickas ut får skadorna inte vara allvarliga. 

Att då vissa  t.ex. sover i bilen eller strejkar kan väl mer eller mindre utslutas. De har ju skrivit på att de jobbar gratis respektive måste de göra sin civiltjänst. 

Men tvärtom vill kanske den skadade inte ens ha en ambulans med dessa skado och då ringer man inte in.

Men operatören måste ju veta vad han ska skicka ut .... 

Funkar det inte så (se filmen) vid 0:30. Operatören ställer frågor och avsluter samtalet t.ex. (eller vill ha ett nummer) ... eller ber att ringa upp igen om ngt händer ... samtalet tar kanske 1-2 minuter. 

Men i vissa fall kan det ju vara bättre att investera dessa minuter i livsräddande åtgärder.

Om sen ambulansen kommer efter 35 eller 37 minuter spelar ofta en mindre roll??

Dessa verkar ju egentligen förnunftiga. Inga konstiga råd, bara logiska frågor.
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-13 12:13:44 följande:

Jo, de kan vara skillnaden mellan fatta vad folk säger, och en grönsak.
    Ring med en gång.

... och skulle du ens röra en skadad?
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-13 12:40:29 följande:
    Vad vill de veta. Ge ett exempel! 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:51:13 följande:

Vad vill de veta. Ge ett exempel! 

Ja eller nej?
Svar på tråden När ringer du 112 ?