• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 22:04:14 följande:
    I Sverige följer vi svenska HLR rådets ritklinjer, som baseras på Internationell standard. Stora kongresser hålls för att experter tillsammans skall utvärdera och komma fram till vad som är bäst, baserat på forskning och vetenskap. OK?

Tämligen få tillstånd är livshotande, som du som lekman kan göra något åt. Du kan få syre i en patient, du kan göra kompressioner och du kan stoppa en blönding. INGET ANNAT! Möjligen flytta en skadad från ett livsfarligt läge. Den vanligaste orsaken till att någon är i livshotande tillstånd är ett hjärtstopp. Dom är ju döda men kan räddas åter till liv. Men du MÅSTE larma omedelbart du konstaterat hjärtstopp, för du ensam får inte igång hjärtat, och får du igång det är patienten otroligt instabil och måste till sjukhus per omgående. Varenda du sekund du väntar med att larma försämrar chanserna till överlevnad på sikt. Håll luren mot örat med axeln när du gör kompressioner. Eller skaffa headset med bluetooht....det är nåt för dig det  

Du bollar med en utbildad operatör, ingen telefonist. Någon som vet mer än dig! Faktiskt!
    Jag har inte ens mobilen med .

Att bolla med en telefonist på ett företag - jag vet inte. Det är så att den behöver uppgifter av mig.

Kan du inte svara på frågor kan det - i ett extremt läge - tolkas som missbruk av ett nödnummer och det kan ge straff.

dejure.org/gesetze/StGB/145.html
    § 145
    Mißbrauch von Notrufen und Beeinträchtigung von Unfallverhütungs- und Nothilfemitteln

(1) Wer absichtlich oder wissentlich

1.
    Notrufe oder Notzeichen mißbraucht oder

2.
    vortäuscht, daß wegen eines Unglücksfalles oder wegen gemeiner Gefahr oder Not die Hilfe anderer erforderlich sei,
    Du måste faktiskt agera enligt räddningskedja.  Det är säkerst.

Du kan ringa om problemet är tydligt - se videon som tagits bort eller kanske om en person ligger utanför en vältad bil och är blodig.

Annars - räddningskedja!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-14 20:32:25 följande:
    Basic saker - "att bara hålla hand och vara snäll räcker ofta inte."

Titta på filmen:

Exempel: Börja bilen att brinna eller bedöms det finnas allvarliga risker ska hon ut - INNAN man ringer. 

Ett exempel kan också vara att en Airbag har utlösts men inte den andra (passagerare). En Airbag kan orsaka allfarliga skador!
    Klämma bort bilbatteriet kan vara en lösning. 

Om man nu har tid att sätta på en nackkrage (om man har en sådan på plats) eller hur man tar ut henne måste man avgöra själv.

Kanske vet operatören inte ens vad Rautek grepp är för ngt eller hur man ska ta ut henne. 

Att "dra ut" kan uppfattas på olika sätt och leda till att man inte gör optimalt. Att ha sett hur man gör är en fördel.

Så snart att man rör henne finns det en risk att försämra eventuella skador. Att sätta på en Stifneck om hon inte är medvetslös och man vet hur man gör kan vara vettigt vad jag har hört. Men vad jag har förstått ska man kunna kontrollera andningproblem - och som vanligt - hon ska också få bestämma!

Ofta är det patienten som avgör om/vilken hjälp den vill ha.
    Men FATTA!!!! Jag tittar inte på dina jävla filmer!!!!!! Jag lever inte i nån youtube värld som du gör, jag jobbar i den riktiga världen! Den du inte har tillträde till. 

Börjar bilen brinna har man INTE ambulansen tid med nackkrage. Random Lekman på plats har självklart ingen nackkrage tillgänglig. För det har man inte! Måste man flytta, så gör man det för att rädda liv och liv går före lem. Då drar man ut! Så är det bara! Annars måste man inte flytta. Gör det inte svårare än så. 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-14 22:19:44 följande:
    Jag har inte ens mobilen med .

Att bolla med en telefonist på ett företag - jag vet inte. Det är så att den behöver uppgifter av mig.

Kan du inte svara på frågor kan det - i ett extremt läge - tolkas som missbruk av ett nödnummer och det kan ge straff.

dejure.org/gesetze/StGB/145.html
    § 145
    Mißbrauch von Notrufen und Beeinträchtigung von Unfallverhütungs- und Nothilfemitteln

(1) Wer absichtlich oder wissentlich

1.
    Notrufe oder Notzeichen mißbraucht oder

2.
    vortäuscht, daß wegen eines Unglücksfalles oder wegen gemeiner Gefahr oder Not die Hilfe anderer erforderlich sei,
    Du måste faktiskt agera enligt räddningskedja.  Det är säkerst.

Du kan ringa om problemet är tydligt - se videon som tagits bort eller kanske om en person ligger utanför en vältad bil och är blodig.

Annars - räddningskedja!
    Men du....VI ÄR I SVERIGE!!!!!!!

Du väljer ju att ringa för att nån är i uppenbar nöd! Om det inte är så att du är hemma hos din gamla mamma och det tillstöter ett sjukdomstillstånd över tid, eller hon ramlar och du försöker hjälpa henne upp och det går inte. 

Och har du inte mobilen med, ja vad ska du göra? Då är ju hela diskussionen åt helvete, eftersom du inte kan larma. Du kan inte smärtlindra, du kan inte operera.  Du har ingen deff och ja, åk bara förbi helt enkelt!

Återigen Ewald, seriöst. Den dagen du står inför en riktigt sjuk människa, då får du tuppjuck och kommer inte veta vad du ska göra ändå! Du kommer vara en såndär som bara springer omkring och ska störa och lägga dig i och till slut sitter du i baksätet på en polisbil för vi har blivit så jävla trötta på dig!

PS ingen hamnar i fängelse av att ringa 112...däremot kan man hamna där om man ljuger....har du tänkt göra det?
  • Ewald01

SOS larm är ett företag som sköter nödnumret vad jag förstår och med har haft problem. I regel har de inte ens sjuksköterskor på plats.

(se mina tidigare inlägg). 

Viktigt är att ringa in när man har svar på frågorna. Missbruk kan vara straffbart (se Tyskland).

Att uppta ett nödnummer i onödan kan ta liv på andra. 

Skickar de sen inte hjälp trots att man har agerat enligt räddningskedjan och hjälp behövs skulle jag dokumentera detta. 

Agera enligt räddningskedja är väl bäst? Prata med experter i Tyskland och Österrike t.ex.

Jag har haft denna frågställning tidigare. "Men om ngt händer där uppe och jag är ensam och rädd för "vägpirater" då kan jag ju ringa nödnumret och säga att jag misstänker och vill kolla upp det snart och ....

svaret: NEJ, devinitivt inte i en sådan situation.

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-14 22:43:59 följande:

SOS larm är ett företag som sköter nödnumret vad jag förstår och med har haft problem. I regel har de inte ens sjuksköterskor på plats.

(se mina tidigare inlägg). 

Viktigt är att ringa in när man har svar på frågorna. Missbruk kan vara straffbart (se Tyskland).

Att uppta ett nödnummer i onödan kan ta liv på andra. 

Skickar de sen inte hjälp trots att man har agerat enligt räddningskedjan och hjälp behövs skulle jag dokumentera detta. 

Agera enligt räddningskedja är väl bäst? Prata med experter i Tyskland och Österrike t.ex.

Jag har haft denna frågställning tidigare. "Men om ngt händer där uppe och jag är ensam och rädd för "vägpirater" då kan jag ju ringa nödnumret och säga att jag misstänker och vill kolla upp det snart och ....

svaret: NEJ, devinitivt inte i en sådan situation.

SOS ALARM svarar på nödnummret 112 i SVERIGE! Där svarar alltid en operatör som bedömmer vilket behov som finns. Sjukvård, polis, brand etc. Identifierar operatören ett livshotande behov så går det snabbt tills ambulans, räddning är på väg. Samtidgit som det ställs frågor hamnar en dirigent på medlyssning och kan snabbt bestämma vilken ambulans som är närmast, eller om det behövs fler än en. På så vis spar man tid, operatören kan fortsätta ställa frågor under tiden ambulans redan är på väg. Identifieras inget akut livshotande tillstånd kan man i mer lugn och ro diskutera vilket behov som finns och vilken prioritet ärendet får. Den som ringer in upptäcker okcså att det inte är livshotande och bråttom och kan i lugn och ro ta reda på svaret på frågor. 
    Om en person har ont i bröstet och är blek och kladdig och jobbigt att andas, RING direkt! Så kan man ta ev bakgrund sen eller när ambulans är på plats. Då har du tid att ta reda på saker. 
    Rapporterar du in en trafikolycka är det alltid prio 1 och vi får mkt dåligt med info till att börja med. Typ tre viktiga saker, antal personer, om de andas/är vakna och om någon sitter fastklämd. Mer behövs inte för att dra ut bilar på rulle!

Missbruk av 112 i Sverige är svårt att bevisa. Men om man uppenbarligen ringer och ljuger om en trafikolycka som inte ens hänt, då riskerar man straff. Ringer man om en trafikolycka som faktiskt har inträffat, kan man aldrig bli straffad. Säger du däremot att det är fem döda, och alla är oskadda, då är det ett gränsfall. Om du ringer och säger att det sitter en person kvar i bilen oklart andning,, då är det INTE straffbart. Du har större problem att ta tag i än risken att du falsklarmar!
  • Dame2017

Tror bestämt Ewald hängde upp sig på den här länken tidigare....återgå dit är du snäll: www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Om-du-kommer-till-olycksplats/

DET FÖRSTA DU SKA GÖRA:
    1. Är platsen säker för er egen skull?  trafik, brand, osv.
    2. Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade?  fordon?  Var är du? 
    3. Larma 112.  Lägg inte på förrän larmoperatören säger till. Oroa dig inte, ambulans är på väg samtidigt som du talar med operatören. En annan SOS operatör hör vad du säger i medlyssning och larmar ut ambulansen medan du pratar med den första.
    4. Hjälp den drabbade,  andningen först !!

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 22:33:03 följande:
    PS ingen hamnar i fängelse av att ringa 112...däremot kan man hamna där om man ljuger....har du tänkt göra det?
    Men vad ska man ljuga om?

Man kollar upp grejer och ting och agerar enl. räddningskedja. Vad är problemet?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-14 21:45:48 följande:
    Det är intressant (röda korset Flandern/Belgien).

De visar 2 typer av hjälmar. Om den ska bort (helt) beror kanske på vilken hjälm att det är. Utan hjälm kan man ju inte göra ngn andningskontroll.

Men videon är intressant 

" target="_blank">

Eller så ringer man oavsett vad de har för hjälmar, så vi slipper vänta in hjärnskador.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-14 23:20:06 följande:

Men vad ska man ljuga om?

Man kollar upp grejer och ting och agerar enl. räddningskedja. Vad är problemet?

Men snälla...det är ju du som tjatar om att man blir straffad om man inte frågat pat om när de blev av m oskulden och klämt igenom hela kroppen på hjärtstoppet.

Jag skriver att man blir inte straffad om man riger o säger kag har stannat vid en trafikolycka. 2 personer sitter kvar i bilen och en svarar inte på tilltal. Enough!!!!
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 22:57:28 följande:
    SOS ALARM svarar på nödnummret 112 i SVERIGE! Där svarar alltid en operatör som bedömmer vilket behov som finns.

Typ tre viktiga saker, antal personer, om de andas/är vakna och om någon sitter fastklämd. Mer behövs inte för att dra ut bilar på rulle!

Missbruk av 112 i Sverige är svårt att bevisa. Men om man uppenbarligen ringer och ljuger om en trafikolycka som inte ens hänt, då riskerar man straff. Ringer man om en trafikolycka som faktiskt har inträffat, kan man aldrig bli straffad. Säger du däremot att det är fem döda, och alla är oskadda, då är det ett gränsfall. Om du ringer och säger att det sitter en person kvar i bilen oklart andning,, då är det INTE straffbart. Du har större problem att ta tag i än risken att du falsklarmar!
    Vad är en "trafikolycka" ... om någon monterar snökedjor på bilen kan det uppfattas som olycka i vissa fall.

Även om ngn har parkerat bilen vid sidan och sover där inne ska man att först ta kontakt med honom. Knocka mot rutan och ropa.

Är olyckan av en sådan karaktär som kräver larmningen? Man larmar inte in alla olyckor!

Det SKA man kolla upp INNAN man ringer.

Antigen kollar man upp om det har hänt eller väntar man med att ringa.

Gränsfall? .... du ringer när du har tagit kontakt med personerna. Inte tidigare! 
    Du ska in i bilen (öppna dörren). Kommer du inte in via dörren tar du dig in via ett fönster om möjligt. Kan de prata med dig? Eller är de medvetslösa?

Att alla 5 är medvetslösa är kanske inte ens troligt.

Är de medvetslösa - det vill de på 112 larm bland annat veta. Hur många av dem? Vilka skador har de?

Om ingen har andning måste du lägga ut alla ... och försöka organisera fler som hjälper till. Du kan max reanimera 2 samtidigt om du trycker med en hand.
Svar på tråden När ringer du 112 ?