• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-14 23:47:58 följande:
    Men snälla...det är ju du som tjatar om att man blir straffad om man inte frågat pat om när de blev av m oskulden och klämt igenom hela kroppen på hjärtstoppet.

Jag skriver att man blir inte straffad om man riger o säger kag har stannat vid en trafikolycka. 2 personer sitter kvar i bilen och en svarar inte på tilltal. Enough!!!!
    Ja, det verkar logiskt.

Varför ska man fråga när de blev av med oskulden?

Däremot så tyckte tyska experter att man ska fundera på en privat skadesförsäkring innan man kanske hjälper till i olyckor.

Om rättsläget är oklart och man vill hjälpa.
     Vad tycker du om det??

I A och D är det inte nödvändigt. Där är man hur som helst skyddad av lagen!
  • Ewald01

Men samtidigt så säger de att det kanske inte är nödvändigt att ha en massa försäkringar.

Egentligen i hela Skandinavien har man inte det där 

"jag drar dig inför rätten eftersom du har hjälpt mig och gjort ett fel" tänkande.

Däremot är det vanligare i Tyskland och Österrike - men där skyddar ju lagen.

Stämmer det?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:03:56 följande:

Ja, det verkar logiskt.

Däremot så tyckte tyska experter att man ska fundera på en privat skadesförsäkring innan man kanske hjälper till i olyckor.

Vad tycker du om det??

I A och D är det inte nödvändigt men en tysk expert rekommenderar en försäkring innan man hjälper?

Hur ska du ha det?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:09:20 följande:

Men samtidigt så säger de att det kanske inte är nödvändigt att ha en massa försäkringar.

"jag drar dig inför rätten eftersom du har hjälpt mig och gjort ett fel" tänkande.

Stämmer det?

Har någon blivit åtalad i Svergie för att inte ha hjälpt?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:03:56 följande:

Ja, det verkar logiskt.

Vad tycker du om det??

Vilket rättsläge är oklart?

Jo du förstår. Oskulder kan bli mer rabiara och mkt fixerade vid första hjälpen. Så en oskuld kan stämma dig.....
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:09:20 följande:

Stämmer det?

Har någon frivillig blivit fälld eller skadeståndsskyldig i Sverige för att ha hjälpt enligt bästa förmåga?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 08:24:51 följande:

Jo du förstår. Oskulder kan bli mer rabiara och mkt fixerade vid första hjälpen. Så en oskuld kan stämma dig.....
    Vad är en oskuld?

Du får bara röra en person enl. "välkända och beprövade" metoder. Alla metoder jag tänker använda är det.

Kan du förklara mer tydligt?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 08:24:51 följande:

Titta på videon!

Konkret:

Får du vem som helst behandla/röra så här. Svara tydligt!

Av vem kan du bli stämd?

(Förklaring: När det är tydligt att ngn har allfarliga hjärtporblem (som i filmen) - ring omedelbart 112!!)
    Just därför ska numret vara tillgängligt!!! Det är verkliga akutsituationer!!

">

• Anonym (Ring)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 10:20:04 följande:

Vad är en oskuld?

Du får bara röra en person enl. "välkända och beprövade" metoder. Alla metoder jag tänker använda är det.

Kan du förklara mer tydligt?

Viktigt är dock att använda rätt metod på rätt sätt och vid rätt tillfälle.

Om du inte kan slå upp "oskuld" själv, hur skall du kunna klara en komplex olyckssituation?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 10:46:09 följande:
    Titta på videon!

Konkret:

Får du vem som helst behandla/röra så här. Svara tydligt!

Av vem kan du bli stämd?

(Förklaring: När det är tydligt att ngn har allfarliga hjärtporblem (som i filmen) - ring omedelbart 112!!)
    Just därför ska numret vara tillgängligt!!! Det är verkliga akutsituationer!!

" target="_blank">

Eller så ringer man direkt, och berättar vad som hänt samtidigt man har händerna fria och lagt ifrån sig telefonen.
Svar på tråden När ringer du 112 ?