• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-15 12:41:55 följande:
    Jo, men det blir nog mer polisen och tvångströja här.
    Får ha ut en doktor också, för ett LPT han är ju faktiskt fara för både sig själv och andra...
  • Anonym (asdt)
    Dame2017 skrev 2018-01-15 15:25:48 följande:
    Får ha ut en doktor också, för ett LPT smile5.gif han är ju faktiskt fara för både sig själv och andra...

Ja, och framförallt andra, där han tycker man ska vänta när andningen är obstruerad.
    Detta är en mycket märklig sak vi har med och göra här.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-15 08:50:57 följande:
    Har någon frivillig blivit fälld eller skadeståndsskyldig i Sverige för att ha hjälpt enligt bästa förmåga?
    Nej. inte vad jag vet.
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 15:19:25 följande:
    Nån som aldrig gjort nåt bra i hela sitt liv! Men som har jävla mycket synpukter på nåt den inte vet ett dugg om, egentligen.....

Du får bara...nja...var läser du det? 

Förklara mer tydlig???? Ja gärna, en gång till

EWALD, satsa på att larma och säga att det har hänt något och det ser inte bra ut. Resten kommer du inte att fixa ändå för du kommer kissa ner dig av känslan att ÄNTLIGEN!!!!! Det kommer lixom inte att funka för dig! Du kommer inte i ett akut läge att ha förmågan att utföra nånting alls! För du står där och funderar på vilket land du är i, vad gäller här, ska jag lyfta si eller så, eller ska jag inte lyfta alls, och vem sa nu detta så jag vet när jag blir åtalad......suck och dubbelsuck....
    du menar vad man bedömer när man pratar?

- är personen medvetslös?
    - hudfärg (chockad kanske?)
    - andning
    - är den rädd
    - puls på handen (men jag har ibland problem att tasta den på mig själv)
    - kallsvett?
    - har den smärtor
    - har den synliga skador, blödningar
    - kan den röra armar och ben
    - ont i nacken/ ryggen
    - har airbag utlöst?
    - otäta bensinledningar? lukt?
    - rök ur motorn?
    - andra som kan hjälpa
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-15 18:21:05 följande:

www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467286d20136a7999839/nar-ska-man-ringa-112.pdf&ved=2ahUKEwjF_bXVvNrYAhUKKywKHbvpAPwQFjACegQIFRAB&usg=AOvVaw1Z3bfnoCra0ePjQcKEXmW4

I Sverige finns det rätt enkla lättfattade råd när man ska ringa och vilka frågor man kan få som livräddare. Egentligen är det inte så svårt att följa!

Din länk fungerar inte, tyvärr.

Error 404
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 18:23:42 följande:
    du menar vad man bedömer när man pratar?

- är personen medvetslös?
    - hudfärg (chockad kanske?)
    - andning
    - är den rädd
    - puls på handen (men jag har ibland problem att tasta den på mig själv)
    - kallsvett?
    - har den smärtor
    - har den synliga skador, blödningar
    - kan den röra armar och ben
    - ont i nacken/ ryggen
    - har airbag utlöst?
    - otäta bensinledningar? lukt?
    - rök ur motorn?
    - andra som kan hjälpa
    På en sekund? 

Det där gör INGEN, inte ens jag som erfaren ambulanssjusköterska som varje dag på jobbet gör bedömningar. 
    Och skall du bedömma allt det där innan du ringer, ja du har du sådär 15 minuter som du schabblat bort av GOLDEN HOUR!!! Vill du bidra med det?
  • Ewald01
    Aikido skrev 2018-01-15 18:28:46 följande:
    tinyurl.com/y9lgm9ag
    Ring 112 till exempel om: ? du ser en bil som brinner utanför ditt fönster. ? du har kört på en älg med bil, och älgen lever. ? du ser flera människor som bråkar och slåss med varandra. ? du ser en person som blöder från huvudet och personen inte vet var han eller hon är.

www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467286d20136a7999839/nar-ska-man-ringa-112.pdf

För att kunna bedöma om en person vet var den är måste jag väl har gått fram till den och pratat med den? ... och frågat den var han eller hon är .... 

ja om JAG kör mot en älg och den lever, men d
    å har JAG orsakat en olycka och VET vad sm har hänt.

Helt logiska saker .... 
Svar på tråden När ringer du 112 ?