• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-15 11:30:30 följande:
    Eller så ringer man direkt, och berättar vad som hänt samtidigt man har händerna fria och lagt ifrån sig telefonen.
    Hon ringer ju.

Det gör hon ju!

Har du verkligen tittat på filmen?

Gör hon rätt? Ja eller nej?

Och titta på hela filmen snälla!

I det här fallet är det okej att ringa. Hon vet ju vad som har hänt, var hon är och annat.

Rekommendationerna som hon får att patienten inte ska äta ngt och att man ska kolla efter en hjärtestartare är ju logiska och motsvarar dessa i Tyskland!
  • Ewald01
    Anonym (Ring) skrev 2018-01-15 10:50:04 följande:
    Viktigt är dock att använda rätt metod på rätt sätt och vid rätt tillfälle.

Om du inte kan slå upp "oskuld" själv, hur skall du kunna klara en komplex olyckssituation?
    DU sk ainte kxxxxa ngn, men definitivt "röra" dvs. uttag ur en bil enligt det som lärs ut.

Men visst, om brandkåren får använda en metod så får även du använda den t.ex. ... så uttag är okej?

Sen: Vet man vad Rautek grepp är för ngt i Sverige?
    Om du berättar för en operatör att du har använt Rautek greppet så kan den tycka att du ligger på någon ... men alla i Europa vet vad det är för något.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 11:35:37 följande:
    Hon ringer ju.

Det gör hon ju!

Har du verkligen tittat på filmen?

Gör hon rätt? Ja eller nej?

Och titta på hela filmen snälla!

I det här fallet är det okej att ringa. Hon vet ju vad som har hänt, var hon är och annat.

Rekommendationerna som hon får att patienten inte ska äta ngt och att man ska kolla efter en hjärtestartare är ju logiska och motsvarar dessa i Tyskland!
    Så du säger nu att man ska ringa direkt vid obstruktion?
  • Anonym (asdt)
    Pope Joan II skrev 2018-01-15 11:42:59 följande:
    Ewald, hur mår du? Ska jag ringa någon...?
    Frågade detta innan, men den journalen har inte kommit än, den är nog rätt tjock.
  • Ewald01
    Pope Joan II skrev 2018-01-15 11:42:59 följande:

Ewald, hur mår du? Ska jag ringa någon...?

Exakt.

... och i samma sekund gör du kanske 10 bedömningar samtidigt ...
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 12:38:01 följande:
    Exakt.

Jo, men det blir nog mer polisen och tvångströja här.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 10:20:04 följande:
    Vad är en oskuld?

Du får bara röra en person enl. "välkända och beprövade" metoder. Alla metoder jag tänker använda är det.

Kan du förklara mer tydligt?
    Nån som aldrig gjort nåt bra i hela sitt liv! Men som har jävla mycket synpukter på nåt den inte vet ett dugg om, egentligen.....

Du får bara...nja...var läser du det? 

Förklara mer tydlig???? Ja gärna, en gång till

EWALD, satsa på att larma och säga att det har hänt något och det ser inte bra ut. Resten kommer du inte att fixa ändå för du kommer kissa ner dig av känslan att ÄNTLIGEN!!!!! Det kommer lixom inte att funka för dig! Du kommer inte i ett akut läge att ha förmågan att utföra nånting alls! För du står där och funderar på vilket land du är i, vad gäller här, ska jag lyfta si eller så, eller ska jag inte lyfta alls, och vem sa nu detta så jag vet när jag blir åtalad......suck och dubbelsuck....
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 11:38:40 följande:
    DU sk ainte kxxxxa ngn, men definitivt "röra" dvs. uttag ur en bil enligt det som lärs ut.

Men visst, om brandkåren får använda en metod så får även du använda den t.ex. ... så uttag är okej?

Sen: Vet man vad Rautek grepp är för ngt i Sverige?
    Om du berättar för en operatör att du har använt Rautek greppet så kan den tycka att du ligger på någon ... men alla i Europa vet vad det är för något.
    Nej, uttag är INTE att göra för privatpersoner då de inte har de hjälpmedel räddningstjänst och ambulans använder sig av. Det finns enbart två tillfällen privatpersoner får ta ut ur bil och det är när bilen börjar brinna eller riskerar att fall utför ett stup, då drar man så fort det går. För det finns inga sekunder till godo, och det är när personen har ett hjärtstopp och man måste göra HLR. Andas inte personen när man lyfter hakan så är det ett hjärtstopp och HLR ska påbörjas. 

Alla i Europa vet inte! jag lovar på heder och samvete! Bara för att Ewald tror, så har han aldrig visat källa på nånting! Youtube duger inte!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 12:38:01 följande:
    Exakt.

Vilka då? 

Enda bedömningen som behövs på dig är den psykiska statusen...du vet....
Svar på tråden När ringer du 112 ?