• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-04 16:58:38 följande:

Många skyller på föräldrarna, men mina har verkligen stöttat mig. Jag hade jobbigt med matten på högstadiet, och mamma sa åt min lärare att jag skulle vara inne på rasterna och få hjälp. Men han skickade ut mig på rast iaf för han tyckte så synd om mig som skulle sitta där själv.. Dock var han inte den bästa läraren, jag vet flera sammanhang då den bästa eleven i klassen kunde svaren och inte läraren.

Många ovetande människor skyller ju allt på föräldrarna. Vi har fått mkt skit tidigare kan jag säga. För hur vår son var tidigare. Det är verkligen inte lätt alltid. Men vi har slagits för vår son och nu är han ju välfungerande. Mycket kan hända på två år.

Det är ju bra att du haft stöttande föräldrar. Det är viktigt! Din son har ju också stöttande föräldrar så han får det stöd han behöver för att klara av alla utmaningar som skolgången kommer utsätta honom för.
  • Anonym (Citronfjäril)

Idag var jag och sambon hos psykologen och fy sjutton så svårt det var! De ville veta saker som om han tittade på oss samtidigt som han pekade på någonting när han var 4 år. Det är liksom nästan 6 år sedan! Hon fick inte mycket vettigt ur oss tyvärr men hon ska försöka få tag på någon på förskolan så det är bara att hoppas att de jobbar kvar. Hon förstod att det var svårt att minnas och sa att egentligen skulle ju detta göras just under tiden barnet ÄR 4-5 år. Ganska irriterande att få slängt i ansiktet när det var just då vi nekades gång på gång att få komma!

Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-06 16:40:15 följande:

Idag var jag och sambon hos psykologen och fy sjutton så svårt det var! De ville veta saker som om han tittade på oss samtidigt som han pekade på någonting när han var 4 år. Det är liksom nästan 6 år sedan! Hon fick inte mycket vettigt ur oss tyvärr men hon ska försöka få tag på någon på förskolan så det är bara att hoppas att de jobbar kvar. Hon förstod att det var svårt att minnas och sa att egentligen skulle ju detta göras just under tiden barnet ÄR 4-5 år. Ganska irriterande att få slängt i ansiktet när det var just då vi nekades gång på gång att få komma!

Jobbigt. Ja, det är ju svårt att komma ihåg såna saker. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa att försöka komma ihåg.

Det var ju enklare för oss att komma ihåg just när sonen ju bara är fem.

Ändå är det ju nuet som räknas för att få diagnos. De gör massa tester och observationer och ger häfte med klassning till skolan och föräldrar som de sedan går igenom.

Hade vi varit på utredningen när vår yngsta var tre -fyra hade han nog platsat in även på Bkriterie på autism, för då hade han stora problem med de bitarna.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-04 19:52:58 följande:

Många ovetande människor skyller ju allt på föräldrarna. Vi har fått mkt skit tidigare kan jag säga. För hur vår son var tidigare. Det är verkligen inte lätt alltid. Men vi har slagits för vår son och nu är han ju välfungerande. Mycket kan hända på två år.

Det är ju bra att du haft stöttande föräldrar. Det är viktigt! Din son har ju också stöttande föräldrar så han får det stöd han behöver för att klara av alla utmaningar som skolgången kommer utsätta honom för.

Ibland känner man sig osäker på sin roll som förälder.. Men så kommer dottern och ger en bamsekram och säger att man är bäst! Då blir man lycklig!!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-06 16:40:15 följande:

Innan jag läste sista raderna så tänkte jag att hur ska man komma ihåg allt? Och tänk om man blandar ihop barnen?! Men sen läste jag din text och blir så arg över att ni väntat så länge... Skönt att det är på gång tillslut!!
  • Anonym (Citronfjäril)

Tack för era svar! Det känns skönt att kunna skriva av sig här till andra som går/gått igenom samma sak. Jag har inte riktigt någon att prata med om det här...

Just nu känner jag mig stressad och det är nog för att jag har ett stort kontrollbehov och jag har verkligen ingen aning om hur det här ska sluta..vill bara att det ska vara över.

Anonym (Mamma) skrev 2018-11-06 18:35:39 följande:

Ibland känner man sig osäker på sin roll som förälder.. Men så kommer dottern och ger en bamsekram och säger att man är bäst! Då blir man lycklig!!

Vad gulligt!

Det är ju verkligen inte lätt att ha ett barn med npfdiagnos. Det tror jag inte förälder som har barn utan diagnos förstår. Min sjuåring utan problem kan vara himla tjurig ibland, men det är ju absolut inget motför hur hennes bröder kan vara...

Är ju lätt att jämföra när man har båda.

Att som förälder kämpa för att ens barn ska få lyckas och känna sig som andra barn. Att sedan orka först strida för att få utreda och sedan först lång väntan på att få tid till att börja utreda och sedan att gå igenom allt vad utredningen innebär. Det är ingen dans på rosor!

Det är ju tecken på att man är en bra förälder! Jag har sett föräldrar som blundar för deras barns problematik. Vill inte utreda... Det hjälper ju inte barnen.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-06 19:48:52 följande:

Tack för era svar! Det känns skönt att kunna skriva av sig här till andra som går/gått igenom samma sak. Jag har inte riktigt någon att prata med om det här...

Just nu känner jag mig stressad och det är nog för att jag har ett stort kontrollbehov och jag har verkligen ingen aning om hur det här ska sluta..vill bara att det ska vara över.

Det är ju verkligen ingen dans på rosor att gå igenom utredning. Det leder ju till klarhet och chans att stötta sitt barn bättre. Men det är ju verkligen känslomässig berg och dalbana.

Jag har pratat en del med några kollegor. Men det är ju inte samma sak, för de har ju inte varit med om samma. De har sagt att de tycker jag gör det bra som jobbar med barn och så har barn hemma med diagnos. Och att jag vill hjälpa barnen och inte blundar för deras problem. Det är ju tyvärr vanligt att många gör det. Det var en annan förälder faktiskt som fick mig att dra igång processen med äldsta när han gick förskoleklass och jag var med honom på ett kalas där saker och ting blev kaos kring honom som så många gånger förr... Med yngsta reagerade vi över saker och ting betydligt tidigare. Sedan så var ju vägen dit lång också. 1,5 år väntan på båda från vi började vilja utreda.
  • Anonym (Mamma)

Vet inte om vi skrivit om detta förut isåfall ber jag om ursäkt för mitt dåliga minne.. Men har era barn ångest?

Anonym (Mamma) skrev 2018-11-10 19:53:32 följande:

Vet inte om vi skrivit om detta förut isåfall ber jag om ursäkt för mitt dåliga minne.. Men har era barn ångest?

Hur menar du? Har din son ångest ? Ångest kan ju te sig på olika sätt....

Äldsta hade tidigare stora problem att somna, började oroa sig för allt möjligt. Vet inte om man kan kalla det ångest? Han vägrar också ha lyset släckt på natten.

När han gick på förskolan, förskoleklass och början av ettan så var det ofta ett skrikande barn som vi fick lämna. Då hade han ju ångest! Men det gick ju över efter en stund, men väldigt påfrestande för alla.

Nu för tiden är det väl mer utbrott då och då. Tidigare hade han flera utbrott varje dag, nu är det mer sällan. Han får utbrott när han blir frustrerad, inte får som han vill. Igår hade han ett långt utbrott över att han inte fick mjukmacka till kvällsfika. Då gråter han och skriker utöver sig. Det vi har lärt oss är ju att vara konsekventa. Har man bestämt en sak är det så det blir oavsett hur mkt han skriker och bråkar. Antalet utbrott har ju iaf drastiskt minskat.
Svar på tråden Autism-utredning