• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Hellan
    Mimi93 skrev 2018-03-10 17:46:42 följande:

Skönt att inte behöva vara ensam om detta, hoppas det går över för oss alla.

Jag kollade blodtrycket idag på apoteket, har lite lågt blodtryck så kan nog bero på det. Får se vad bm rekommenderar.

Sen äter jag väldigt dåligt också pga illamående, hoppas bebisen växer ändå.

Jag har oxå lågt blodtryck och har alltid haft det. Själv blir jag extremt yr, illamående, svartnar för ögonen, ser blixtrar av det någon gång om sänder, huvudvärk har jag inte kopplat ihop det med, hm måste tänka på det.

Meddela gärna vad bm säger.
  • LitenFru

Nu har jag också gjort KUB. Vi fick se en liten sprattelnisse på 49 mm som låg därinne och hoppade. Den hade armar, ben, tår, fingrar, hjärta med två kamrar, två hjärnhalvor och en magsäck. Det var jättekul att få se alltihop! Och vi fick låga fina sannolikheter på kromosomavvikelserna.

Nu kanske man äntligen vågar hoppas och tro att allt ska gå bra. Vecka 11+5 idag!

• Lilj3

Min tur för

LitenFru skrev 2018-03-12 21:06:24 följande:

Nu har jag också gjort KUB. Vi fick se en liten sprattelnisse på 49 mm som låg därinne och hoppade. Den hade armar, ben, tår, fingrar, hjärta med två kamrar, två hjärnhalvor och en magsäck. Det var jättekul att få se alltihop! Och vi fick låga fina sannolikheter på kromosomavvikelserna.

Nu kanske man äntligen vågar hoppas och tro att allt ska gå bra. Vecka 11+5 idag!

Skönt att allt såg bra ut! Har mitt på torsdag och är galet nervös. Har dessutom varit inne och spanat på mina värden på blodprovet på 1177, och genom det förbannade Google kommit fram till att Papp-a värdet är väldigt lågt. Hatar att jag inte kan låta bli att vara så nyfiken alltså. Så nu går jag givetvis omkring och förväntar mig det värsta :/
  • Otit
    Lilj3 skrev 2018-03-12 21:26:38 följande:

Min tur för

Skönt att allt såg bra ut! Har mitt på torsdag och är galet nervös. Har dessutom varit inne och spanat på mina värden på blodprovet på 1177, och genom det förbannade Google kommit fram till att Papp-a värdet är väldigt lågt. Hatar att jag inte kan låta bli att vara så nyfiken alltså. Så nu går jag givetvis omkring och förväntar mig det värsta :/

Vad hade du för PAPPA-s värde?
  • MammaMia1012

Äntligen har vi också fått göra KUB med bra resultat 1:20000 så lättad och så otroligt underbart det var att får se lilla pyret! Stora lyckotårar sprutade så fort den dök upp på skärmen <3

Berättade för syskonen efteråt och storebror på 7år blev överlycklig medans lillasyster 5år var inte alls nöjd :( men det kommer hoppas jag!

Barnen tyckte att vid skulle kalla den för lilla myran tills vi vet vem det är <3 så sött tyckte jag!

• Lilj3
    Otit skrev 2018-03-13 05:50:34 följande:

Vad hade du för PAPPA-s värde?

S-Fritt ßhCG 33.7 IE/L

S-PAPP-A 0.367 IE/L
  • Otit
    Lilj3 skrev 2018-03-13 06:22:06 följande:

S-Fritt ßhCG 33.7 IE/L

S-PAPP-A 0.367 IE/L

Det är så svårt, för i olika landsting verkar man räkna i olika enheter. Mina provsvar var i ul/l. Hade 6000 någonting med dottern och typ 2800 nu. Så det är så svårt att jämföra när fetma är olika enheter :(
  • Lilj3
    Otit skrev 2018-03-13 06:46:39 följande:

Det är så svårt, för i olika landsting verkar man räkna i olika enheter. Mina provsvar var i ul/l. Hade 6000 någonting med dottern och typ 2800 nu. Så det är så svårt att jämföra när fetma är olika enheter :(

Ja det är så svårt att veta. Man kanske inte ska stirra sig blind på enskilda värden heller egentligen eftersom det är fler faktorer som spelar in på slutresultatet. Har iaf bestämt mig för att sluta googla nu och invänta besked på torsdag istället.
  • LitenFru

Lilj3, jag vet att det är jobbigt men håll ut till torsdag då du får veta mer. Om det är någon tröst så hade jag lite sämre värden på blodprovet men med en nackspalt på 0,9 mm fick jag ändå 1:18500 på DS och 1:20000 på trisomi 18 och 13.

Jag håller tummarna!

• Otit
    Lilj3 skrev 2018-03-13 07:02:58 följande:

Ja det är så svårt att veta. Man kanske inte ska stirra sig blind på enskilda värden heller egentligen eftersom det är fler faktorer som spelar in på slutresultatet. Har iaf bestämt mig för att sluta googla nu och invänta besked på torsdag istället.

Menade såklart att skriva det är och inte fetma!! Haha! Jag satt också jag googlade. Men bestämde mig också att sluta och invänta kub. Tror att det värdet i kombination med hcg, backspelet och ålder som avgör snarare än själva PAPPA-a värdet. Håller tummarna att allt går bra!
Svar på tråden BF September 2018