• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • emhu
    Nostalgity skrev 2018-05-12 19:20:18 följande:

Hej tjejer. Måste få vädra en sak mer er. Jag vet inte om jag överdriver eller varför jag tänker såhär?

Min sambo har en dotter sen tidigare och hon är här varannan helg, hon är 11år.

Det är klart hon saknat pappa så hon klänger på honom och vill ha honom för sig själv när hon är här. Det kan jag förstå. Min sambo säger även ifrån när hon blir FÖR klängig.

Men.... Det jag tycker är jobbigt är att när han pussar på mig, vilket händer flera ggr per dag, så ska hon nästan alltid också ha en puss av honom efteråt också... På munnen.

Det känns som det blir mycket bakterier i omlopp och de känns som jag då hellre avstår pussar från honom om nu hans dotter har ett överdrivet behov av detta?

Känner mig som en bitter***** över dessa känslor.

Vad anser ni?

Det känns som att hon letar efter bekräftelse från sin pappa. Dom kanske kan hitta på saker bara dom två tillsammans så att dom får lite egen tid? Det kanske skulle göra att hon blir mer trygg i deras relation och därmed mindre klängig. Hon kanske är rädd att han inte älskar henne lika mycket som han älskar dig? Annars är det väl helt enkelt så att du och din sambo får pussas när hon inte ser...eller inte pussas alls när hon är där om ni är oroliga för bakteriespridning.
  • 998877

Tjejer hur mycket har ni gått upp och vad är ni i för vecka? Vad vägde ni innan ni blev gravida?

• Smka

Vi har börjat att tömma arbetsrummet/gästrummet för att det ska bli barnrum. Vi har tänkt ha ett sovrum och ett lekrum. Vi kommer ha två pojkar med 2,5års mellanrum. Hur tänker ni kring att dela rum när man egentligen har möjlighet att de ska få varsitt? Bra eller dålig idé?

• Otit
    Smka skrev 2018-05-14 18:40:51 följande:

Vi har börjat att tömma arbetsrummet/gästrummet för att det ska bli barnrum. Vi har tänkt ha ett sovrum och ett lekrum. Vi kommer ha två pojkar med 2,5års mellanrum. Hur tänker ni kring att dela rum när man egentligen har möjlighet att de ska få varsitt? Bra eller dålig idé?

Jag tycker er idé låter superbra så länge det fungerar. Vi har också funderat på att ha så när barnen är små och sen få varsitt rum när dom blir äldre. Tänker att det är smidigt att tex natta barnen i samma rum, ha alla leksaker i ett rum, )dom kommer ju troligtvis leka ihop mest) sen om dom vaknar på natten så har dom varandra!
  • Nostalgity

Jag provade att ha så ett tag, men det var snabbt ett beslut vi ändrade på pga barnen ville leka med samma saker samtidigt och inte kunde samsas pga den enas byggklossar kanske behövdes i den andras bil-lek osv. Samt så la sig den större och sov 30-45 min senare än den andre och då blev den första störd etc.

Så för oss så blev de lugnare när båda fick varsitt rum och ha sina egna leksaker att ha ifred samt ville de större syskonet ibland vara ifred ifrån de yngre syskonet och stänga dörren om sig. Dom var ändå tsm nästan all vaken tid... O sen dessutom dela leksaker och sovrum, det blev för mycket.

Men funkar det för er så är det ju jättebra!

Ville bara dela med mig av våran erfarenhet =)
  • Nostalgity
    Otit skrev 2018-05-14 19:39:51 följande:

Jag tycker er idé låter superbra så länge det fungerar. Vi har också funderat på att ha så när barnen är små och sen få varsitt rum när dom blir äldre. Tänker att det är smidigt att tex natta barnen i samma rum, ha alla leksaker i ett rum, )dom kommer ju troligtvis leka ihop mest) sen om dom vaknar på natten så har dom varandra!

Du skrev att vaknar dom på natten så har dom varandra. Kan tillägga att det även kan bli så att vaknar ena och är ledsen/hysterisk pga mardrömmar eller nattskräck, så vaknar det andra barnet också pga gråt eller skrik.
  • Millannn
    998877 skrev 2018-05-14 17:16:30 följande:

Tjejer hur mycket har ni gått upp och vad är ni i för vecka? Vad vägde ni innan ni blev gravida?

Jag är i vecka 23 (22+4) och har gått upp 4 kilo. Vägde 59,1 innan graviditeten och nu 63,2
  • Sabinac

Vi har ett stort lekrum gemensamt till våra barn och sen har dottern ett sovrum med en 1.20 säng. Dock har hon nu en period sovit med oss. Sonen har aldrig sovit någon annanstans än i vår säng då han haft ett extremt närhetsbehov. Men vi har tänkt fortsätta ha ett lekrum och ett sovrum, dottern (4år) säger att hon vill att hon och lillebror (1,5år) ska dela säng sedan och de sover oftast lugnt bredvid varandra redan nu i vår stora säng. Sen när behovet minskar för ett lekrum och det ökar behov för eget rum så ska vi dela av lekrummet vi har nu till två rum och att ett av barnen får nuvarande ?barn sovrummet?.

Gällande om något utav barnen vill vara ifred så har vi som regel här hemma att barnen får aldrig stänga ute någon från lekrummet iumed att det är gemensamt men att om dottern vill vara ifred så får hon stänga sitt sovrum.
  • Sabinac

Gick in i vecka 22 idag och vägde mig nu på kvällen. Gått upp ca 4 kg tror jag.
  • jentorq

V23 (22+5) och har gått upp 6kg.
Svar på tråden BF September 2018