• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    Hellan skrev 2018-05-27 08:59:02 följande:

Hur gör/tänker ni kring alkoholfritt vin (0,5%)?

Det är inte ofta jag är sugen på vin, men nu när det varit värmebölja hos oss o ett bra tag blev ja sugen på rosé vin, gick glad ihågen in på systemet och köpte en flaska alkoholfritt, MEN när jag druckit ett par glas lägger jag märke till att det står 0,5% på flaskan :-/ känner mig jätte dum.

Har nu lite ångest och dåligt samvete för att jag drack det och känner mig lurad, då det står alkoholfritt på etiketten oxå. Vill ju inte att det skall påverka bebis på någevis.

Det är ingen fara med 0,5%! Dom MÅSTE skriva så, men de är alkoholfritt... Det är som att äta några likörfyllda godisar. Jag drack 5-6 st alkoholfria öl på min student för 10 år sen när jag då var gravid med min första. Samt så tar jag nu en alkoholfri öl när vi grillar! Och när sambon dricker grogg på kvällen så tar jag 1-2 smuttar från den.

Det blir inge fel med barnet pga liiiite alkohol! Forskare säger till o med att man kan dricka ett glas vin. Sen ska man nog känna efter själv vad gäller den saken... Min gräns går rätt lågt.

Tycker allt har blivit så löjligt med vad man får och inte får.... Allt handlar väl om sunt förnuft i stort sätt.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Cheerful

Det är inte ofta jag är sugen på vin, men nu när det varit värmebölja hos oss o ett bra tag blev ja sugen på rosé vin, gick glad ihågen in på systemet och köpte en flaska alkoholfritt, MEN när jag druckit ett par glas lägger jag märke till att det står 0,5% på flaskan :-/ känner mig jätte dum.

Har nu lite ångest och dåligt samvete för att jag drack det och känner mig lurad, då det står alkoholfritt på etiketten oxå. Vill ju inte att det skall påverka bebis på någevis.

Lyssnade på en engelsk "podd" och låt oss bara säga att rekommendationerna var väldigt annorlunda. De första 3 månader rekommenderas att man avstod från alkohol, men om man verkligen inte kunde gick ett glas vin i veckan bra. Resten av graviditeten var rekommendationen att inte överskrida 4 glas/vecka och inte mer än 2 glas per dag... Det är nästan bara Skandinaven som har nolltolerans, och det finns inget som tyder på att f.eks England eller USA skulle ha en högre grad alkoholskadade barn
    Försöker med första barnet sedan november-16
  • emhu

Jag är rätt så liberal när det gäller alkohol under graviditeten men jag är inte så sugen på alkohol alls iofs. Men jag har smakat på min sambos vin vid middagar och drack 2cm champagne när min pappa fyllde 60 häromdagen. Jag tror att råden är lite överdrivna.
  • Otit
    emhu skrev 2018-05-27 15:08:51 följande:

Jag är rätt så liberal när det gäller alkohol under graviditeten men jag är inte så sugen på alkohol alls iofs. Men jag har smakat på min sambos vin vid middagar och drack 2cm champagne när min pappa fyllde 60 häromdagen. Jag tror att råden är lite överdrivna.

Ja men lyssna på Agnes wold till exempel! Hon tar ju upp många ämnen kring graviditet och amning och att många råd som finns kring det inte har vetenskaplig grund. Hon tog upp som exempel just att vara gravid och få skåla i lite champagne.
  • Isathe
    Nostalgity skrev 2018-05-27 11:57:58 följande:
    Ja det är en Britax smile 2 =)

Vi tog Black Denim på liggdelen, den ser mörk ut i vissa ljus men i normalljus så ser den gråare ut hehe och så tog vi denim olive på sittdelen!

Tog ni samma färg på både sitt och liggdel?
    Ja, vi tog samma färg på sitt och liggdel. Var helt inne på Black Denim men var som sagt orolig att den skulle bli för mörk.
    Väldigt smidig vagn måste jag säga.

Men när jag satte ihop den med liggdelen blev jag först jätte arg över att de gick att "rucka/gunga" på liggdelen när man satt fast den i vagnen (Om du förstår vad jag menar) och tänkte att de var skitkvalite tills det slog mig att de nog skulle vara så.... HAHA...!! Har ni satt i hop er vagn?
  • Nostalgity
    Isathe skrev 2018-05-28 07:53:19 följande:

Ja, vi tog samma färg på sitt och liggdel. Var helt inne på Black Denim men var som sagt orolig att den skulle bli för mörk.

Väldigt smidig vagn måste jag säga.

Men när jag satte ihop den med liggdelen blev jag först jätte arg över att de gick att "rucka/gunga" på liggdelen när man satt fast den i vagnen (Om du förstår vad jag menar) och tänkte att de var skitkvalite tills det slog mig att de nog skulle vara så.... HAHA...!! Har ni satt i hop er vagn?

Hahaha! Ja dom sa att de var dämpning/viss fjädring i liggdelen, när vi kollade på den... Tror det är de du menar?

Nej, vi har beställt den bara... Vill inte hämta ut den förän i slutet juli =) vill inte att den står å tar plats så den får stå i affärens lager istället ett tag, men framförallt så vill jag inte ha den hemma utan att få köra med den ute hehe. Skulle bara locka mig och skapa en längtan jag inte står ut med haha
  • Nostalgity

Har ni varit hos bm och gjort den "riktiga" kontrollen än? Jag var där idag! Blodsocker, blodtryck var bra... Järnvärdet var okej. Vikten ligger bra... 5 kg upp. Och sf måttet var 24....hur stort är erat sf mått? Jag är i vecka 24+4

• Isathe
    Nostalgity skrev 2018-05-28 11:14:04 följande:
    Hahaha! Ja dom sa att de var dämpning/viss fjädring i liggdelen, när vi kollade på den... Tror det är de du menar?

Nej, vi har beställt den bara... Vill inte hämta ut den förän i slutet juli =) vill inte att den står å tar plats så den får stå i affärens lager istället ett tag, men framförallt så vill jag inte ha den hemma utan att få köra med den ute hehe. Skulle bara locka mig och skapa en längtan jag inte står ut med haha
    Ja säkert de jag menar, att de gick att gunga på själva liggdelen, men även sittdelen. Kan iofs vara bra om man står still med vagnen och bebis vaknar, då kan man bara vagga lite på den ist för att vagga hela vagnen.

Jag var hos BM i vecka 24+2, hade då ett sf mått på 25, bebisens hjärtfrekvens var 160 och mitt blodtryck var bra. Jag hade då gått upp 4kg. Några andra blodprover togs inte men fick ändå börja med järntabletter. Ska tillbaka om 1 vecka och är då i v. 28+2
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-05-28 11:16:10 följande:

Har ni varit hos bm och gjort den "riktiga" kontrollen än? Jag var där idag! Blodsocker, blodtryck var bra... Järnvärdet var okej. Vikten ligger bra... 5 kg upp. Och sf måttet var 24....hur stort är erat sf mått? Jag är i vecka 24+4

Den 8/6 ska jag äntligen dit känns som en evigheterna jag var dör på kontroll. Kommer då vara i 24+2, min vikt tror jag dock visar på limerick + än för dig typ 10 skulle jag tro i alla fall enligt vågen hemma
  • Hellan

Tack alla som besvarat mitt inlägg om alkohol fritt vin.

Känns skönt att läsa och känner att det är ok nu. Har för mig att jag läste liknande om 0,5% när jag var gravid förra gången.

Svar på tråden BF September 2018