• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • jentorq

Jag har sen några dagar tillbaka börjat äta järntabletter. Har ni tips för att motverka hård mage? Det som brukar funka för mig som jag tänker försöka använda mig av är torkad frukt (blä), kaffe, kokosvatten eller kokosolja, fiberrik mat, mycket vatten och motion. Har ni några andra tips för att få igång magen? Helst naturligt tack :)

• Tokmamma
    Elina22 skrev 2018-05-02 16:54:51 följande:

Hej allihopa!

Behöver er hjälp hehe.eftersom detta är första barnet har jag ingen aning om gällande barnvagnar märken vad man ska tänka på osv.

Är i vecka 22 så börjar närma sig o bestämma vagn. Velar mellan Emmaljunga nxt90 & Bugaboo Donkey 2

Emmaljunga tycker jag är så fin, stabil och bra kvalité. Väldigt dålig som syskonvagn

Bugaboo sämre kvalité inte lika fin, men så bra syskonvagn!

När behöver man syskonvagn? Åker en 2,5 åring tex vagn? Hur långt mellan barnen ska det va för att fundera på syskonvagn?

Jag har 22 månader mellan mina äldsta barn och ville ha båda barnen hemma mycket så jag behövde syskonvagn. Jag var utan körkort då så vi åkte mycket buss = lång väntan och gå mycket. Jag hade aldrig klarat mig utan syskonvagn

Men om detta är ditt första barn hade jag valt en singelvagn. Du vet ju inte om när du blir gravid igen eller om du vill ha fler. Du kan ju köpa syskonvagn när det är dags.
  • Sabinac
    Elina22 skrev 2018-05-02 16:54:51 följande:

Hej allihopa!

Behöver er hjälp hehe.eftersom detta är första barnet har jag ingen aning om gällande barnvagnar märken vad man ska tänka på osv.

Är i vecka 22 så börjar närma sig o bestämma vagn. Velar mellan Emmaljunga nxt90 & Bugaboo Donkey 2

Emmaljunga tycker jag är så fin, stabil och bra kvalité. Väldigt dålig som syskonvagn

Bugaboo sämre kvalité inte lika fin, men så bra syskonvagn!

När behöver man syskonvagn? Åker en 2,5 åring tex vagn? Hur långt mellan barnen ska det va för att fundera på syskonvagn?

Jag skulle välja en enkelvagn till en början. Det finns aldrig garanti till fler barn samt att barnet kommer tycka om att åka vagn ens.

Jag skulle dessutom rekommendera blocket för köp av vagn. Man kan upptäcka efter en kort tid att de man först trodde var viktigt kanske inte alls var lika viktigt som man trodde och att man egentligen söker något annat i en vagn. Det är jätte svårt att veta hur man önskar att en vagn ska vara när man väntar första barnet, de tyckte iallafall jag.
  • Elina22
    Sabinac skrev 2018-05-02 18:43:15 följande:

Jag skulle välja en enkelvagn till en början. Det finns aldrig garanti till fler barn samt att barnet kommer tycka om att åka vagn ens.

Jag skulle dessutom rekommendera blocket för köp av vagn. Man kan upptäcka efter en kort tid att de man först trodde var viktigt kanske inte alls var lika viktigt som man trodde och att man egentligen söker något annat i en vagn. Det är jätte svårt att veta hur man önskar att en vagn ska vara när man väntar första barnet, de tyckte iallafall jag.

Tack snälla alla för svar!

Saken är den att Bugaboo Donkey är till en början singelvagn som sedan kan göras till syskon. Men tack för alla svar ska fundera vidare på det!
  • Sabinac
    Elina22 skrev 2018-05-02 19:34:23 följande:

Saken är den att Bugaboo Donkey är till en början singelvagn som sedan kan göras till syskon. Men tack för alla svar ska fundera vidare på det!

Det kan absolut vara smart! När jag var gravid med första så var jag först inne på någon sådan vagn som man kunde använda både som enkel och dubbel vagn, men då tyckte jag ändå det var onödigt dyrt för att eventuellt kunna nyttja den funktionen då man inte visste när man kunde få syskon. Glad idag att jag inte köpte någon sådan vagn för mitt andra barn hatade att åka vagn. Han har först börjat acceptera det nu vid 1,5 års ålder. Och nu är storasyster 4 år och behöver inte vagn.
  • Mawie

Har sen i går haft sammangragningar ganska mycket och efter det har det kommit som gula sega flytningar, har fått så i slutet på mina tidigare graviditeter men tror inte jag haft det från v 21!! är det från slemproppen, eller vad är det för något!? Någon som känner igen och vet!?

Ursäkta äckel frågan men blev lite orolig. Luktar inget konstigt.

Bf 9 sep
  • Otit
    Elina22 skrev 2018-05-02 19:34:23 följande:

Ett tips bara angående donkeyn. Sitsen på sittvagnen är ganska smal, just eftersom att den ska vara syskonvagn också. Skulle jag köpa Bugaboo till mitt första barn skulle jag välja Buffalo med tanke på att den är större för barnet :)
  • Tokmamma
    Mawie skrev 2018-05-02 20:17:52 följande:

Har sen i går haft sammangragningar ganska mycket och efter det har det kommit som gula sega flytningar, har fått så i slutet på mina tidigare graviditeter men tror inte jag haft det från v 21!! är det från slemproppen, eller vad är det för något!? Någon som känner igen och vet!?

Hej. Jag har också så. Jag har mycket sammandragningar och har fått två gånger som en slemklump dock genomskinlig. Ska till bm på tisdag. Aldrig fått så förut.
  • Pusheen
    Mawie skrev 2018-05-02 20:17:52 följande:

Hej. Har inte skrivit här innan men följt tråden. Nu måste jag hoppa in!

Jag har haft precis som du förutom sammandragningarna. Förra veckan kom det som en slemmig gulaktig slemklump. Blev helt iskall och trodde att det var slemproppen. Fick så i två omgångar ena dagen fast andra klumpen var helt genomskinlig. Dagen efter kom det bara som små rester typ. Har inte kommit något mer sen.

Har inte fått tag på någon och kunnat fråga vad det var. Blev lite lättad nu när jag läste att fler än jag upplevt samma sak..
Svar på tråden BF September 2018