• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • emhu

Jag har sedan en vecka tillbaka (20+6 idag) haft väldigt ont i både rygg och nedre delen av magen. Natten mellan torsdag och fredag låg jag vaken med världens värk i både rygg och mage som inte ens gick över med en stark alvedon. I fredags pratade jag därför med BM som tyckte att jag skulle åka till närakuten för att göra ett uvi-test. Läkaren sa då att jag hade lite vita blodkroppar och gav mig antibiotika. Idag ringde dom från akuten och sa att odlingen såg helt normal ut och att jag inte behövde äta antibiotika...nu är jag orolig igen..om det inte var uvi - varför hade jag då så himla ont?! Är det någon mer som haft så kraftig växtvärk att ni har legat vakna trots alvedon? Har funderat på om det är foglossning men kan foglossning göra ont även när man vilar? Jag har nämligen ont även när jag ligger ner ibland. Kan tillägga att jag inte har sammandragningar när smärtan kommer så där ser jag inget samband. Och jag känner bebisen flera gånger om dagen så jag är inte orolig att det är något fel med bebben.

Pratade med BM igen idag och dom kan erbjuda en läkartid först om två veckor men jag åker till USA om 10 dagar...nu är jag orolig att något är fel och att jag kanske inte kan åka iväg. Ska man åka till gynakuten? Känns ju också konstigt eftersom att jag inte har något "akut" tillstånd just nu. Men jag skulle ju verkligen vilja veta att allt är ok innan jag åker.

Vad hade ni gjort?

• Elina22

hej tjejer!

Har en fråga.. jag är så himla sugen på sushi och varit det så länge nu.. vet att sushi yama har en meny ?mama sushi? som ska va ok som gravid??

Men känner mig ändå osäker? Har någon av er erfarenhet av det?

• Sabinac
    Elina22 skrev 2018-05-09 15:26:39 följande:

hej tjejer!

Har en fråga.. jag är så himla sugen på sushi och varit det så länge nu.. vet att sushi yama har en meny ?mama sushi? som ska va ok som gravid??

Alla gör ju som man vill såklart. Men jag har ätit sushi flera gånger både denna och förra graviditeten. Även slarvat massor med brieost.

Jag har dels ätit mamma sushi men också någon bit av sånt som inte ingår i den. Så är du sugen så skulle jag inte känna mig osäker iallafall. :)
  • violla

hej tjejer!

Jag har ätit sushi flertalet gånger under denna graviditeten. Vet inte hur jag skulle klara mig utan.
    Dock så köper jag bara färskt på en restaurang som jag vet är välbesökt.

Livsmedelsverket skriver "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."

Så då anser jag att jag kan äta nylagad sushi på restaurang.

Dock så håller jag mig undan ingefäran. Förra gången jag var gravid så sa barnmorskan att man kan äta ingefära, men inte så mycket, för det kan ge sammandragningar. Denna gång så pratade jag med dr på specmödravården och hon sa att det är klart att man kan äta ingefära, det rekommenderar dom till alla med gravid-illamående. Så då började jag äta ingefäran på sushin, men då fick jag sammandragningar på kvällen. Så sedan dess har jag låtit bli den.
  • Hellan
    emhu skrev 2018-05-09 12:13:14 följande:

Jag har sedan en vecka tillbaka (20+6 idag) haft väldigt ont i både rygg och nedre delen av magen. Natten mellan torsdag och fredag låg jag vaken med världens värk i både rygg och mage som inte ens gick över med en stark alvedon. I fredags pratade jag därför med BM som tyckte att jag skulle åka till närakuten för att göra ett uvi-test. Läkaren sa då att jag hade lite vita blodkroppar och gav mig antibiotika. Idag ringde dom från akuten och sa att odlingen såg helt normal ut och att jag inte behövde äta antibiotika...nu är jag orolig igen..om det inte var uvi - varför hade jag då så himla ont?! Är det någon mer som haft så kraftig växtvärk att ni har legat vakna trots alvedon? Har funderat på om det är foglossning men kan foglossning göra ont även när man vilar? Jag har nämligen ont även när jag ligger ner ibland. Kan tillägga att jag inte har sammandragningar när smärtan kommer så där ser jag inget samband. Och jag känner bebisen flera gånger om dagen så jag är inte orolig att det är något fel med bebben.

Pratade med BM igen idag och dom kan erbjuda en läkartid först om två veckor men jag åker till USA om 10 dagar...nu är jag orolig att något är fel och att jag kanske inte kan åka iväg. Ska man åka till gynakuten? Känns ju också konstigt eftersom att jag inte har något "akut" tillstånd just nu. Men jag skulle ju verkligen vilja veta att allt är ok innan jag åker.

Vad hade ni gjort?

Ja foglossning kan göra ont även när du vilar. Framför allt i vissa ställningar ex om du ligger på sidan, då kände jag alltid av fogen fram på bäckenet i förra graviditeten. Nu har jag bara lättare känningar och har lyckats känna av när jag ligger på rygg på lite hårt underlag ex. golvet även då kändes det fram.
  • Hellan

hej tjejer!

Som andra redan svarat så enligt Livsmedelsverket kan man äta färsk ny gjord sushi, även jag längtar efter det men då det inte finns på orten får jag vackert lugna mig till det till jag kommer in till stan och en resturang som gör på beställning.

Så jag skulle äta och njuta om jag vore du.
  • jentorq

hej tjejer!

Vetkligen inga problem om du går till ett ställe med mycket omsättning i deras mat (att det är populärt dvs). Är du överdrivet orolig för rå fisk kan du ta vegetarisk sushi eller california roll (crabstick är inte rått).
  • Elina22
    violla skrev 2018-05-09 19:59:19 följande:

Jag har ätit sushi flertalet gånger under denna graviditeten. Vet inte hur jag skulle klara mig utan.

Dock så köper jag bara färskt på en restaurang som jag vet är välbesökt.

Livsmedelsverket skriver "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."

Så då anser jag att jag kan äta nylagad sushi på restaurang.

Dock så håller jag mig undan ingefäran. Förra gången jag var gravid så sa barnmorskan att man kan äta ingefära, men inte så mycket, för det kan ge sammandragningar. Denna gång så pratade jag med dr på specmödravården och hon sa att det är klart att man kan äta ingefära, det rekommenderar dom till alla med gravid-illamående. Så då började jag äta ingefäran på sushin, men då fick jag sammandragningar på kvällen. Så sedan dess har jag låtit bli den.

Det hade jag ingen aning om! Tack snälla för att du berättade. Kram
  • Nostalgity

Här är min pojkmage. Går in i vecka 23 idag.

Vi är i princip klara med å köpt kläder i stl 50 samt 56, babyskydd är köpta, spjälsängen köpt, babynest köpt...det är små detaljer samt vagnen vi ska fixa =) känns skönt att ha allt klart denna gång!
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Nostalgity

Hej tjejer. Måste få vädra en sak mer er. Jag vet inte om jag överdriver eller varför jag tänker såhär?

Min sambo har en dotter sen tidigare och hon är här varannan helg, hon är 11år.

Det är klart hon saknat pappa så hon klänger på honom och vill ha honom för sig själv när hon är här. Det kan jag förstå. Min sambo säger även ifrån när hon blir FÖR klängig.

Men.... Det jag tycker är jobbigt är att när han pussar på mig, vilket händer flera ggr per dag, så ska hon nästan alltid också ha en puss av honom efteråt också... På munnen.

Det känns som det blir mycket bakterier i omlopp och de känns som jag då hellre avstår pussar från honom om nu hans dotter har ett överdrivet behov av detta?

Känner mig som en bitter***** över dessa känslor.

Vad anser ni?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
Svar på tråden BF September 2018