• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Lilj3
    Olinelilja skrev 2018-08-22 11:18:13 följande:

Så jag köpte pandakudden - www.babyland.se/candide-panda-babykudde_42419

Någon som har bättre erfarenheter av den än att bebisen kan kvävas av sin spya? Känns ju sådär nu....

Hade en sån med min första och han var en riktig kräkbebis. Upplevde aldrig att det var ett problem. Planerar att använda den även denna gång :)
  • Otit
    Olinelilja skrev 2018-08-22 11:18:13 följande:

Så jag köpte pandakudden - www.babyland.se/candide-panda-babykudde_42419

Någon som har bättre erfarenheter av den än att bebisen kan kvävas av sin spya? Känns ju sådär nu....

Alltså den är ju så platt så det är ju knappt en kudde. Min dotter överlevde. Hade också tänkt använda den igen.
  • delight

Så här säger Socialstyrelsen om kudde

Ett par studier rapporterar att kudde innebär ökad risk för plötslig spädbarnsdöd. medan andra studier inte har funnit någon ökad risk

Risken med kudde verkar vara kopplad till att barnet kan rulla över på mage så att ansiktet hamnar nedåt i kudden. Där-emot tycks det inte finnas någon ökad risk om barnet ligger kvar på rygg [29]. I andra länder avråds dock från kudde [30, 31].

Från svenskt plastikkirurgiskt håll har kudde förordats för att minska risken för lägesbetingad skallasymmetri [96]. Den aktuella litteraturgenomgången ger dock inte något övertygande stöd för den uppfattningen. En studie har nyligen rapporterat en positiv effekt på skallasymmetri av kudde [97] men studien är liten. Det behövs därför ytterligare studier för att effekten på skallasymmetri ska kunna fastställas.
    Som sjukgymnast kan jag säga att om man hela tiden belastar samma del av huvudet, kan det bli asymmetrier. För att undvika det finns några tips.
    - att börja att träna magliggande korta stunder när bebis är piggt.
    - låt inte bebisen vara i babysitter/babyskydd/vagn för mycket. 
    - bär gärna bebisen i ergonomisk bärsele/bärsjal för det avlastar trycket.

Vi har använt en avlastande kudde från rätt start till mina två barn när jag har haft uppsikt över dem (för att se att de ligger på rygg). Annars har vi använt babynest utan kudde. Vid användning av kudde se till att axlarna är på kudden. Plus att man varierar huvudets placering. Som redan nämnts i tråden. Glad 
  • delight

Idag på v38+0 var vi till barnmorskan. Har nojjat över att bebisen inte varit fixerad (och det finns en viss risk för navelsträngsprolaps om vattnet går...) Men nu är alltså huvudet fixerat. Solig Så nu får bebis gärna komma!

• loppanluure
    Nostalgity skrev 2018-08-22 09:58:11 följande:

37+0 idag... Så ingen bebis på 36+6 här inte. Nu räknas han som fullgången och i denna vecka föddes dottern. Så hädanefter blir de mer och mer spännande. Men än inga tecken på att han vill ut. Får packa väskan på söndag kanske?

Yay! Vår lilla kom på 36+6 hon kunde gärna fått vara inne en dag till.. men hon är välmående så det var väl inte meningen att hon skulle stanna längre. Och tänk, i morgon är hon redan en vecka gammal!
  • Nostalgity
    loppanluure skrev 2018-08-22 19:17:52 följande:

Yay! Vår lilla kom på 36+6 hon kunde gärna fått vara inne en dag till.. men hon är välmående så det var väl inte meningen att hon skulle stanna längre. Och tänk, i morgon är hon redan en vecka gammal!

Vet dom varför hon ville ut tidigare? Nån teori? =)
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Smka
    Nostalgity skrev 2018-08-22 09:58:11 följande:

37+0 idag... Så ingen bebis på 36+6 här inte. Nu räknas han som fullgången och i denna vecka föddes dottern. Så hädanefter blir de mer och mer spännande. Men än inga tecken på att han vill ut. Får packa väskan på söndag kanske?

Är också på v 36+6 idag och kommer inte bli någon bebis här heller. Storebror kom i v 42+0 så har mest panik över att behöva vara gravid 5 veckor till. Dom två sista veckorna är verkligen vidriga om man behöver vänta så pass länge. Men för varje dag som går kommer man ju ändå närmare och närmare bebis. Så skönt att snart vara fullgången, nu får bebisen gärna komma
  • Orkide

Hur är det på bb idag, får man fortfarande blöjor och så eller ska man packa ner det i bb väskan? Bor i Stockholm om det hsr betydelse.

Vad ska ni har för smärtlindring?

• Sabinac
    Orkide skrev 2018-08-23 07:14:16 följande:

Hur är det på bb idag, får man fortfarande blöjor och så eller ska man packa ner det i bb väskan? Bor i Stockholm om det hsr betydelse.

I Örebro behöver man inte ha med egna blöjor. Men jag packar nog med en eller två ändå.

Gällande smärtlindring hade jag tänkt försöka använda TENS. Hur tänker du kring smärtlindring?
  • emhu
    Orkide skrev 2018-08-23 07:14:16 följande:

Jag var på förlossningsinfo på Karolinska igår. Där får man blöjor.

Jag ska prova TENS, lustgas och akupunktur. Ska verkligen försöka undvika ryggbedövning.
Svar på tråden BF September 2018